Uważam, że tak. Choć wykonanie rekonstrukcji samochodu to czasochłonne i skomplikowane zadanie, to dzięki nabytemu przy poprzednim projekcie (www.limuzynaretro.koon.pl) doświadczeniu, uda się przywrócić do życia ten historyczny samochód. Zapraszam do współpracy i wsparcia przy rekonstrukcji samochodu CWS T-1.
Rama podstawą
Podstawowym elementem konstrukcyjnym ówczesnych samochodów była rama. To do niej montowano podwozie, na niej zawieszano silnik i na niej budowano nadwozie. Samochody te wyposażone były w ramę, która składała się z dwóch kształtowych podłużnic, ustawionych zbieżnie i połączonych poprzeczkami. Całość łączona była nitami. Główne elementy ramy wykonywała Huta Batory z Hajduków Wielkich, a całość łączono w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie, gdzie samochody te produkowano. Ramę wykonywano z blachy stalowej poprzez kucie matrycowe. Matryce należały do kosztownych elementów, a do produkcji samochodu w Hucie Batory wykonano ich ok. 60.
Znaki zapytania
Moją realizację rekonstrukcji CWS T-1 zacząłem właśnie od wykonania ramy. Podłużnice ramy w rekonstrukcji zostały wykonane z blachy stalowej 4 mm. Składają się one z kilku elementów zespawanych w całość. W ten sam sposób wykonana została główna poprzeczka. Całość wstępnie skręcono śrubami. Rama, jako element bazowy, wykonana musi być wyjątkowo starannie, z maksymalną dokładnością. Jakiekolwiek błędy miałyby wpływ na dalsze prace i ustawienie podzespołów. Niewiadomymi w konstrukcji ramy są szerokości główek ramy (gdyż nieznana jest szerokość piór resorów), jak i sposób zawieszenia zespołu zderzaka do główki ramy (ówcześnie stosowano kilka rozwiązań). Znaków zapytania jest więcej, ale i te zagadki wkrótce zostaną rozwiązane.
Efekty prac na bieżąco śledzić można na stronie projektu www.cwst1.koon.pl
Ludwik Rożniakowski
Komentarze (0)