Wydarzenia

ponad rok temu  22.10.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Części napędzają polską gospodarkę

Produkcja, sprzedaż krajowa i eksport części samochodowych z roku na rok dynamicznie rosną. To niezwykle istotne w kontekście kłopotów innych branż spowodowanych napiętą sytuacją międzynarodową. Producenci części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce to 900 firm zatrudniających ponad 116 tysięcy osób. Ich przychody ze sprzedaży sięgają 60 mld zł, eksportują towary o wartości 30 mld zł.

Te optymistyczne dane zostały zaprezentowane na konferencji prasowej wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego oraz Alfreda Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, poświęconej prezentacji raportu „Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy”.
- Polski przemysł motoryzacyjny to setki niezależnych firm zajmujących się produkcją części i akcesoriów motoryzacyjnych. Tworzą one 75% miejsc pracy, dzięki którym przemysł motoryzacyjny dynamicznie się rozwija i zwiększa swój potencjał eksportowy – powiedział wicepremier.

Narodowa specjalność
Wielkość eksportu części samochodowych jest aż trzy razy większa niż w przypadku tradycyjnie postrzeganego jako narodowy skarb węgla, koksu i brykietów. Przez ostatnie 10 lat eksport produkowanych w Polsce części i akcesoriów wzrósł dwukrotnie. Co więcej, jego wartość ciągle rośnie – z 27,5 mld zł w 2012 r. do 29,9 mld zł w 2013 r. To aż o 7,8 mld zł więcej niż wartość eksportu pojazdów, która wyniosła 22,1 mld zł.
- Z naszego kraju eksportuje się ponad milion ton części motoryzacyjnych. To 90 razy tyle, ile waży konstrukcja Stadionu Narodowego – obrazowo przedstawił temat Alfred Franke. - Korzystna tendencja w zakresie produkcji części i akcesoriów utrzymuje się także w 2014 roku. W pierwszym kwartale przychody producentów ze sprzedaży części wyniosły 16,1 mld zł, co stanowi 12-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Szeroki asortyment,wielka skala
W magazynach największych dystrybutorów znajduje się asortyment dochodzący do 250 tysięcy części i akcesoriów (w liczbie proporcjonalnej do popularności danej części). Całkowita powierzchnia hal magazynowych wynosi ponad 600 tysięcy metrów kwadratowych, czyli tyle co... pięć Pałaców Kultury i Nauki.
Polscy dystrybutorzy części są doskonale zorganizowani logistycznie. W ciągu godziny roboczej z ich magazynów wydawanych jest ponad 90 tys. części. Samochody dostarczające je do warsztatów pokonują w ciągu doby odległość równą 12 okrążeniom kuli ziemskiej. Dynamika wzrostu sprzedaży części wyniosła w 2013 roku 12,6% w segmencie osobowym i 10,5% w segmencie ciężarowym. Udział eksportu w przychodach dystrybutorów sięga 14,7%. W pierwszym kwartale tego roku niemal 100% pytanych producentów i dystrybutorów części zadeklarowało wzrost przychodów w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. Obecnie odsetek ten oscyluje w granicach około 70%.
W Polsce działa około 19,5 tys. warsztatów niezależnych, obsługujących samochody osobowe i ciężarowe. 13,5 tysiąca z nich świadczy pełen zakres napraw, 6 tysięcy to firmy wyspecjalizowane. Zatrudnienie w segmencie warsztatów osobowych i ciężarowych przekracza 106 tys. osób. W ciągu minionego roku w warsztatach niezależnych odnotowano 32,1 mln wizyt klientów.

Miliardy z części płyną do budżetu
To, jak niezwykle istotnym elementem polskiej gospodarki jest niezależny rynek motoryzacyjny, najlepiej obrazują przychody budżetowe i wysokość składek odprowadzanych do ZUS, które wg szacunków łącznie wyniosły 12 mld zł. Wartość podatków dochodowych wyniosła w 2013 r. 1,8 mld zł. Znacznie wyższa była wartość podatku VAT – wyniosła 5,5 mld zł. Na konta ZUS trafiły z tego sektora 4,7 mld zł.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony