Rok 2004 będzie decydującym „być albo nie być” kilku tysięcy firm związanych z sektorem motoryzacyjnym w Polsce.
1 maja tego roku, to nie tylko dzień akcesji naszego kraju, ale również data, od której w branży samochodowej będą obowiązywać nowe regulacje zwiększające konkurencyjność na rynku. Pierwszym krokiem do tego było wprowadzenie w lipcu 2002 r. na rynku unijnym rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1400/2002 o “wyłączeniach blokowych w motoryzacji”. Celem tego rozporządzenia (zwane potocznie z niemieckiego GVO lub z angielskiego Block Exemption) było poszerzenie sfery wolnego rynku i ograniczenia dyktatu producentów samochodów. W Unii Europejskiej GVO obowiązuje od 1 października 2003.
Polska wersja rozporządzenia przyjętego w styczniu 2003 r. przez Radę Ministrów (tak zwane polskie GVO), miała obowiązywać na 3 miesiące przed przystąpieniem Polski do UE, już 1 lutego 2004. Jednak 13 stycznia 2004 r. Rada Ministrów dokonała nowelizacji rozporządzenia przesuwając termin wejścia w życie polskiego GVO na 1 maja 2004 z zachowaniem okresu 6 miesięcy karencji dla dotychczasowych umów dealerskich i serwisowych.
Choć zmiany nastąpią już za kilka tygodni, nie wszyscy doceniają jeszcze konsekwencje zmian, jakie wprowadzają na rynku polskim rozporządzenia. Zasady GVO oznaczają największą rewolucję w branży motoryzacyjnej od kilkudziesięciu lat. GVO wprowadza prawo sprzedaży przez dealerów aut kilku marek (tzw. multi-branding). Jednocześnie uzależnia uzyskanie przez warsztat autoryzacji serwisowej producenta samochodu jedynie od spełnienia standardów ustalonych przez danego producenta. Stwarza to szansę dla dobrze wyposażonych dotychczas nieautoryzowanych warsztatów.
Największa jednak rewolucja wiąże się z całkowicie nowym podejściem do części zamiennych. Po pierwsze została rozszerzona definicja “części oryginalnych” przez dołączenie do nich części pochodzących bezpośrednio od producentów, którzy dostarczają je fabrykom samochodów na tzw. pierwszy montaż. Drugim, nowym elementem jest wprowadzenie definicji “części o porównywalnej jakości” czyli takich, których jakość jest identyczna z jakością części oryginalnych, mimo że pochodzą od niezależnych producentów. Jednocześnie rozporządzenie GVO umożliwia używanie przez warsztaty autoryzowane części oryginalnych i części o porównywalnej jakości, zakupionych poza oficjalną siecią producenta samochodów (nie dotyczy to napraw gwarancyjnych, bezpłatnych lub objętych kampanią serwisową).
Ta sytuacja stwarza nowe szanse i zagrożenia dla dystrybutorów części. Oficjalne sieci poszczególnych producentów samochodów mogą przestać być głównym dostawcą części. Dla niezależnych dystrybutorów otwiera to możliwość zdobycia znacznie większego udziału w handlu z dealerami i warsztatami autoryzowanymi. Wygra ten, kto będzie w stanie zaproponować warsztatom tańsze części przy zachowaniu dobrej jakości.
Przedsiębiorcy motoryzacyjni na wchodzącym GVO zyskają lub stracą. Dlatego bardzo ważne jest jak najlepsze przygotowanie się do zmian. Polska Izba Motoryzacji prowadzi od kilku miesięcy szkolenia z zakresu GVO, przekazując informacje, co zmienia się na naszym rynku. Jesteśmy też współorganizatorem wystawy “Stacja Serwisowa. Części oryginalne i porównywalnej jakości”, która odbędzie się 12-14 maja br. Pragniemy, aby już kilka dni po wejściu w życie w Polsce GVO przedstawiciele firm motoryzacyjnych mogli zapoznać się ofertą producentów i niezależnych dystrybutorów części. Wystawie będzie towarzyszyło seminarium, podczas którego przedstawione zostaną najnowsze informacje jak rynek od 1 maja będzie się zmieniać w zakresie dystrybucji części zamiennych.
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia targów “Stacja serwisowa”!
Polska Izba Motoryzacji
Komentarze (0)