7-10 maja br., Poznań
Ponad 22 tysiące fachowców z branży motoryzacyjnej oraz miłośników czterech kółek skorzystało z zaproszenia do odwiedzenia Targów Techniki Motoryzacyjnej i Poznańskich Spotkań Motoryzacyjnych. Przedstawiciele 350 firm z kilkunastu krajów zaprezentowali w sumie produkty około 500 marek. Łączna powierzchnia wystawiennicza zajęła 19 tys. m2.
Tegoroczne Targi Techniki Motoryzacyjnej 2009 w Poznaniu należały z pewnością do udanych. Co prawda odbywały się one w dobie wszechobecnego kryzysu, ale i tak sporo wystawców było zadowolonych. Oczywiście można było usłyszeć opinie pesymistyczne, ale jeszcze nie zdarzyło się tak, aby wszyscy byli zadowoleni.
Firma Jan Sobański AutoSystem prezentowała naprawy blacharskie na ramie naprawczej.
Sednem tematu była hala 5, w której było wszystko to, co powinno znaleźć się w każdym nowoczesnym i ekologicznym warsztacie samochodowym. Swoje stoiska miały wszystkie wiodące firmy z branży warsztatowej. Bardzo ciekawie były oznaczone na nich nowości prezentowane podczas targów. Specjalny znaczek z napisem “Nowość TTM 2009” znajdujący się przy konkretnym produkcie wskazywał, że jest to nowy produkt, na który warto zwrócić uwagę. Przed targami ukazała się również broszura, w której zaprezentowano m.in. wszystkie te produkty, co skutecznie ułatwiało wszystkim zainteresowanym przegląd nowości. A prezentowano wiele ciekawostek... nie sposób tego wszystkiego wymienić, dlatego też zebraliśmy od wystawców te nowinki i już w tym wydaniu przedstawiamy pierwszą część nowości targowych. Dodajmy, że wystawcy zgłosili prezentację ponad 130 nowych produktów.
“Żywy Warsztat” na Targach Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu.
Targi Techniki Motoryzacyjnej to przede wszystkim “Żywy Warsztat”. Nasza redakcja wspólnie z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi przygotowała warsztat samochodowy na żywo o powierzchni 200 m2, w którym odbywały się pokazy... na żywo. Pokazy blacharstwa samochodowego, lakierowanie renowacyjne i artystyczne, polerowanie, diagnostyka i wiele innych – to wszystko przyciągało zwiedzających. W momencie, kiedy na powierzchni “Żywego Warsztatu” zbierały się tłumy, to był znak, że trwał właśnie pokaz. Cieszy nas szczególnie to, że pokazami była zainteresowana młodzież kształcąca się w zawodzie mechanika samochodowego.
Pokazy napraw panelowych karoserii prezentowała firma Herkules.
“Żywy Warsztat” to jednak nie tylko pokazy, ale wiele przeróżnych konkursów. Jedną z takich zabaw, która gromadziła dziesiątki zwiedzających, był konkurs odkręcania i przykręcania koła na czas. Współorganizatorem konkursu była firma Irimo, a sam konkurs, przypominający zmagania mechaników niczym w pit stopie Formuły 1, budził gorące emocje.
Konkurs odkręcania i przykręcania kół, zorganizowany z firmą Irimo.
W piątek na powierzchni “Żywego Warsztatu” odbyła się mała uroczystość, a mianowicie symboliczna lampka szampana, na którą zostali zaproszeni wystawcy targów TTM. Podczas spotkania podsumowano wcześniejsze “Żywe Warsztaty”, przedstawiono ideę tej powierzchni, mówiono oczywiście o kryzysie, o kształceniu zawodowym młodych ludzi, o poziomie wiedzy mechaników itp. W trakcie spotkania przemawiali: Mirosław Giecewicz, red. naczelny “Nowoczesnego Warsztatu”, Sebastian Klauz, dyr. Wydawnictwa Goldman, Dariusz Muślewski, dyrektor projektu TTM, Jan Sobański (Jan Sobański Autosystem), Bogusław Raatz (Herkules), Dorota Kropelnicka (Pronet-Color), Zbigniew Zalewski (Prowest) i Adrian R. Sklorz (Fundacja MULTI-EXPERT).
Tłumy na stoisku “Nowoczesnego Warsztatu” nie należały do rzadkości. Kulminacja nastąpiła w niedzielę, gdy na stoisku można było obejrzeć wyścigi Formuły 1.
Wracając do tematu młodzieży, warto dodać, że bardzo ważne jest, aby już od młodych lat wpajać przyszłym mechanikom najnowszą wiedzę, gdyż naprawa współczesnych, jakże skomplikowanych pojazdów, bez tego będzie w przyszłości po prostu niemożliwa. I w tym momencie warto zwrócić uwagę na przedsięwzięcie o nazwie “Wzorcowa Szkoła”, którego celem było promowanie wśród młodzieży szkolnej zawodu “technik pojazdów samochodowych”. Na odwiedzających czekały kompletne pracownie mechaniki oraz elektrotechniki pojazdowej. Pracownie były wyposażone w odpowiednie systemy diagnostyki samochodowej. W ramach pierwszej pracowni pokazano m.in. podnośniki samochodowe, urządzenia do wyważania, montażu i ustawiania geometrii kół, do obsługi klimatyzacji oraz stanowiska warsztatowe, a w ramach drugiej – zespoły napędowe silnika oraz stanowisko testowania alternatorów.
Firma Pronet-Color pokazywała jak prawidłowo lakierować “wodą”.
W trakcie targów, jak zawsze, odbyło się Forum Warsztatowe, podczas którego wybitni specjaliści mieli swoje prelekcje dotyczące nowoczesnych technik warsztatowych. Organizatorem Forum była firma Best Products. Omawiano takie tematy, jak: prawne aspekty wprowadzenia analizatorów do obrotu i ich użytkowania, wtryskiwacze benzyny – dlaczego wymagają okresowej diagnostyki i czyszczenia, nowości w pomiarach geometrii i montażu kół, tendencje rozwojowe linii do diagnozowania pojazdów samochodowych, wykorzystanie przebiegów graficznych danych bieżących w testerze diagnostycznym w praktyce oraz samochodowe instalacje gazowe współpracujące z EOBD.
“Wzorcowa Szkoła” – kapitalny projekt, którym warto się zainteresować.
Targi to wiele imprez towarzyszących. Jedną z nich była konferencja “Badania techniczne w Stacjach Kontroli Pojazdów”, organizowana przez Regionalne Centrum Szkolenia Motoryzacji z Poznania. Więcej na temat “Wzorcowej szkoły”, Forum Warsztatowego oraz konferencji diagnostycznej napiszemy w wakacyjny wydaniu NW.
Praca z testerem diagostycznym na „Żywym Warsztacie”. Na zdjęciu prezentacja zalet przyrządu firmy Snap-on.
Drugą dużą imprezą, która odbywała się w Poznaniu były Poznańskie Spotkania Motoryzacyjne, czyli wystawa samochodów. Na zwiedzających czekała szeroka gama aut rodzinnych, luksusowych limuzyn i sportowych coupe, pojazdów terenowych i użytkowych oraz samochodów kolekcjonerskich i koncepcyjnych. Wśród prezentowanych modeli były nowości niedostępne jeszcze w salonach, ale już pokazywane poznańskiej publiczności.
Symboliczna lampka szampana na powierzchni “Żywego Warsztatu”.
Targi po raz kolejny były miejscem spot-kania miłośników samochodowego designu przygotowane przez Wojciecha Sierpowskiego, polskiego jurora Car of the Year. Gościem specjalnym DesignForum 2009 był Janusz Kaniewski, polski projektant, związany m.in. ze studiem Pininfarina, który poprowadził warsztaty dla młodych adeptów stylizacji samochodów.
Pokazy lakierowania artystycznego.
Na terenie MTP spotkali się także entuzjaści samochodów tuningowych. W Inauguracji Sezonu Tuningowego udział wzięły zarówno kluby skupiające posiadaczy aut danych marek, jak i indywidualni właściciele mniej lub bardziej podrasowanych pojazdów.
Więcej na temat targów napiszemy w kolejnym wydaniu NW.
Komentarze (0)