Wzrost cen paliw w ostatnim czasie spowodował ożywienie w branży instalacji gazowych.
– Od marca zauważamy zwiększone zainteresowanie instalacjami gazowymi w samochodach. Wpływ mają na to inflacja oraz duże wzrosty cen paliw. Zapraszamy warsztaty do współpracy – wskazuje w rozmowie z „Nowoczesnym Warsztatem” Tomasz Zyśk, analityk rynkowy firmy Landi Renzo, dostawcy systemów gazowych do konwersji silników na LPG. Zauważa, że nawet przy równoległych wzrostach cen gazu i benzyny czy oleju napędowego opłacalność takiej inwestycji dla kierowcy pozostaje wysoka. – W obecnej sytuacji nawet wyraźnie wzrosła – dodaje.
Odwiedziliśmy warszawską siedzibę firmy, obecnej na polskim rynku od 24 lat. – Niezmiennie najwięcej instalacji gazowych montuje się w Polsce w silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny, w autach kilku-kilkunastoletnich. Natomiast mamy też w ofercie systemy direct dla silników z bezpośrednim wtryskiem, których na rynku przybywa – zaznacza ekspert. Dodaje, że Landi Renzo stale rozwija ofertę i poszerza gamę dostępnych instalacji do kolejnych modeli aut.
Szalejąca na świecie inflacja to dla wszystkich firm zagrożenie, ale w przypadku branży autogazu także szansa.
Współpraca z warsztatami
Firma od lat współpracuje bezpośrednio z warsztatami i zaprasza kolejne serwisy do jej podjęcia. – W ostatnim okresie zauważamy wzrost zainteresowania tą usługą wśród właścicieli warsztatów. Zachęcamy szczególnie doświadczonych warsztatowców, którzy od lat prowadzą biznesy, znają się na mechanice pojazdowej. Trzeba pamiętać, że do montażu instalacji gazowej potrzebna jest merytoryczna wiedza ekspercka. Należy dobrze zdiagnozować auto przed konwersją. Potrzebujemy wysokiej sprawności świec, przewodów zapłonowych, cewek – podkreśla.
Landi Renzo oferuje oczywiście szkolenia dla serwisów zainteresowanych montażem instalacji gazowych. Są one dostosowane do poziomu wiedzy poszczególnych montażystów. W ofercie znajdziemy szkolenia dla początkujących, którzy otrzymują również wiedzę z zakresu przepisów i bezpieczeństwa obchodzenia się z gazem, oraz aktywnych i doświadczonych. Przy nawiązywaniu współpracy, na wstępie do serwisu przyjeżdża opiekun regionalny, informuje o obowiązkach formalnych, przepisach, warunkach montażu instalacji gazowych. Wymagane są podnośnik lub kanał wentylowany, detektor gazu, analizator czterogazowy.
– Inflacja zmusza kierowców do poszukiwania oszczędności. Dajemy gotową odpowiedź na to, gdzie ich szukać. Współpracujące z nami warsztaty mogą zainteresować swoich klientów taką konwersją choćby podczas regularnych serwisów aut czy napraw bieżących. Można też spojrzeć na to w taki sposób, że gaz nie jest, w przeciwieństwie do diesla, paliwem militarnym. W obecnych czasach to może mieć znaczenie. Pamiętamy wiosenne ograniczenia w dostawach oleju napędowego. W przypadku LPG takiego zagrożenia nie ma. I nie bez znaczenia dla wielu kierowców będzie pewnie aspekt ekologiczny. Ci, którzy zwracają na to uwagę, będą zadowoleni, że emisja CO2 ich samochodu po gazowej konwersji jest niższa o ok. 17%. Oczywiście żeby tak było, auto musi być utrzymywane w dobrym stanie technicznym – zaznacza Tomasz Zyśk.
Pytany o wyróżnik oferty firmy Landi Renzo w kontekście konkurencji wskazuje na wieloletnie doświadczenie w branży i zaplecze konstrukcyjno-montażowe. – Każdy dostarczany przez nas system jest sprawdzany przez specjalistów działu technicznego.
Podkreśla też długoletnią współpracę z producentami samochodów w ramach homologacji całopojazdowej OEM, jak również w projektach 0KM w Polsce z dealerami nowych samochodów marek Škoda i Toyota czy szeroką ofertę instalacji LPG do samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem, wyodrębnioną wśród współpracujących warsztatów sieć Gas Specialist. System bezpośrednich dostaw do klienta realizowanych za pośrednictwem opiekuna handlowego oraz opieka techniczna przy udziale dedykowanego warsztatowi technika to też ważna kwestia.
Dobre czasy dla branży
Polska jest największym rynkiem samochodowych systemów LPG w Unii Europejskiej, ale Landi Renzo prowadzi sprzedaż praktycznie na całym świecie. Dużym i ważnym globalnym dla branży LPG rynkiem jest choćby Turcja.
– Ostatnie lata to dla branży autogazu czas dużych zmian. W pierwszym roku pandemii bardzo spadła mobilność, wszyscy podróżowaliśmy znacznie mniej, co nie sprzyjało inwestycjom w konwersję silników. Natomiast już w 2021 roku odnotowaliśmy wyraźny wzrost, gospodarka zaczęła odrabiać zaległości – opowiada nasz rozmówca.
Ogromne podwyżki cen paliw z wiosny tego roku także przyczyniły się do większego zainteresowania posiadaczy aut instalacjami gazowymi. – Nawet jeśli gaz podrożał, to poziom oszczędności został utrzymany, a z naszych wyliczeń wynika, że ta opłacalność bardzo wzrosła. Nie dziwi więc, że rynek wyraźnie ożył. Można podchodzić do tego z umiarkowanym optymizmem, który jest oczywiście studzony wieściami wojennymi. Żyjemy w niespokojnych czasach – wskazuje ekspert.
Dodaje też, że szalejąca na świecie inflacja to dla wszystkich firm zagrożenie, ale w przypadku branży autogazu także szansa. – Kredytobiorcy, właściciele firm, gospodarstwa domowe zwracają większą uwagę na wydatki. Instalacja LPG jest jednym ze sposobów, by te stałe obniżyć – dodaje.
Komentarze (0)