Podstawowymi składnikami płynów chłodzących są woda i glikol. W produkcji najczęściej używa się wody destylowanej, która stwarza mniejsze zagrożenie korozyjne dla układu chłodzenia, oraz glikolu monoetylenowego (alternatywnie glikolu propylenowego).
Glikol to alkohol polihydroksylowy, który dobrze łączy się z wodą. Glikol monoetylenowy jest stosunkowo tani w produkcji. Ma mniejszą lepkość oraz wyższą temperaturę zapłonu i niższą temperaturę krzepnięcia w mieszaninie z wodą w stosunku do glikolu propylenowego. Nie rekomenduje się używania w produkcji płynu chłodniczego glikolu pochodzącego z różnego rodzaju procesów oczyszczania glikoli przepracowanych, ponieważ nie mają one właściwości zarezerwowanych dla tego produktu w czystej postaci. Decydując się na płyn wytworzony na bazie glikolu niewiadomego pochodzenia, narażamy silnik na przegrzanie, skracając znacznie jego żywotność.
Dobry płyn chłodniczy powinien spełniać cztery podstawowe funkcje:
- zapewniać efektywność cieplną,
- chronić konstrukcję układu chłodzenia,
- chronić układ przed zamarzaniem i przegrzaniem,
- gwarantować ekologię i ochronę środowiska.
Płyn chłodniczy ma kontakt z wieloma elementami silnika, które wykonane są z różnych materiałów, dlatego powinien być z nimi kompatybilny. Od przeszło dekady w przemyśle samochodowym panuje trend tzw. downsizingu, polegający na zmniejszaniu pojemności skokowej silnika przy jednoczesnym zwiększeniu jego mocy. Z racji tego w projektowaniu silników zmianie musiały ulec również założenia dotyczące parametrów płynów chłodzących. Początkowo dla silników spalinowych produkowanych w XX w. wystarczającym czynnikiem chłodniczym była woda. W latach 50-70. XX w. wprowadzono do chłodzenia wodę z dodatkiem glikolu monoetylenowego, co w sposób znaczący poprawiło wymianę ciepła w układzie chłodzenia. Zastosowany proces nie rozwiązał jednak wciąż występującego problemu korozji układów. W latach 80. i 90. do produkcji płynów chłodniczych zaczęto powszechnie używać dodatków antykorozyjnych opartych na związkach boru, krzemu i azotynów, które były tanie, ale znacząco pogarszały wymianę ciepła w chłodnicy. Główną wadę stanowiło zmniejszenie powierzchni przepływu płynu chodzącego przez cały układ, co przekładało się na pogorszenie warunków wymiany ciepła i liczne awarie. Z początkiem XXI w. podczas produkcji zaczęto używać technologii opartej o kwasy organiczne (technologia OAT). W tego typu rozwiązaniach na skutek użytych składników w układzie wytwarza się bariera ochronna, dokładnie w miejscu występowania ewentualnego ogniska korozji.
Aktualnie najbardziej zaawansowanym sposobem produkcji płynu chłodniczego jest technologia hybrydowa, tzn. połączenie technologii OAT z nowoczesnymi związkami krzemu (oznaczenie: Si-OAT). W rozwiązaniu tym w całym układzie chłodzenia wytwarza się cienki film ochronny, który skutecznie zabezpiecza przed korozją. Rozwiązania oparte o technologie OAT oraz Si-OAT zdecydowanie bardziej odpowiadają współczesnym normom dotyczącym ochrony środowiska naturalnego i mogą być z powodzeniem wykorzystywane w chłodniach aluminiowych oraz żeliwnych. Okres użytkowania takich płynów wynosi około 5 lat.
Technologie stosowane w płynach Petrygo oparte są na nowoczesnych dodatkach bazujących na bezpiecznych kwasach organicznych oraz nowoczesnych związkach krzemoorganicznych. Dzięki temu użyty produkt gwarantuje stabilną wymianę ciepłą w całym okresie jego eksploatacji. Właściwości Petrygo zapobiegają korozji praktycznie wszystkich metali i ich stopów, z których zbudowane są chłodnice silników spalinowych, chroniąc również metalowe części przed zużyciem. Eksploatacyjny płyn chłodniczy produkcji ORLEN OIL ma także wysokie temperatury wrzenia, niskie parowanie i niewielką skłonność do pienienia. Produkt ten stanowi gwarancję odpowiednio niskiej temperatury krzepnięcia w układzie chłodzenia. Jest to zauważalne w sezonie zimowym, podczas którego notuje się wiele awarii spowodowanych użyciem nieodpowiedniego płynu i brakiem obiegu czynnika chłodniczego tuż po uruchomieniu silnika. Bardzo ważnym efektem niekorzystnej pracy silnika spalinowego przy niedostatecznym chłodzeniu komory spalania jest wzrost NOx w spalinach. Zastosowanie wysokiej jakości płynów chłodniczych marki Petrygo chroni użytkownika przed takimi awariami układu chłodzenia. Produkt ORLEN OIL zapobiega zapobiega także awarii pompy wody oraz uszczelek, co przejawia się niezawodną eksploatacją całego układu chłodzenia.
Marcin Osika
kierownik Działu Badań i Rozwoju ORLEN OIL
Komentarze (0)