Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.04.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Czym jest lakierowanie SPOT?

Usługa SPOT przed i po naprawie

Lakierowanie SPOT to metoda miejscowego, punktowego lakierowania, która pozwala skutecznie usunąć rysy, a także otarcia i inne drobne uszkodzenia.

Dzięki miejscowemu zastosowaniu lakieru usługa ta może być tańsza niż inne metody nawet o 60% – nie wymaga ingerowania w „zdrowe” elementy karoserii, a tym samym nieuszkodzony lakier, jednocześnie pozwala zachować jak największą część lakieru oryginalnego. Nie zmusza również do demontowania elementów do naprawy, co znacząco skraca czas reparacji nawet do 1,5 godziny.
Naprawy lakiernicze SPOT wykonywane są zgodnie ze sztuką. Podlegają jej wszystkie uszkodzone warstwy powłoki lakierniczej. Stosowane jest cieniowanie, ale w ramach elementu. Szczególnie polecamy wykorzystywanie tych zasad w przypadku lakierowania drobnych elementów i rantów.
Kluczowe jest ograniczenie lakierowania SPOT do obszaru niewiele większego od uszkodzenia i zrezygnowanie z naturalnego dążenia do napraw całoelementowych (niejeden lakiernik uzna, że „przy okazji” polakieruje cały element, „bo mam lakier” lub „dla bezpieczeństwa i wygody”). Klienci aktualnie świadomie wybierają usługi SPOT ze względu na zredukowanie obszaru naprawy i nie oczekują lakierowania całoelementowego.
Technologia SPOT zakłada wykonywanie naprawy na samochodzie bez zbędnego demontażu elementu. Celem jest zredukowanie czasu i kosztów prac przygotowawczych oraz pozostawienie oryginalnych mocowań, na które zwraca się uwagę przy ocenie wartości auta.
Założeniem naprawy lakierniczej SPOT jest także ograniczenie zmiany grubości lakieru. W celu prawidłowego wykonania usługi zgodnie z technologią konieczne jest zastosowanie narzędzi dedykowanych lakierowaniu SPOT (np. pistolety, lakier szybkoschnący, rozcieńczalnik cieniujący itd.).

Ocena możliwości zastosowania technologii SPOT

  • Stosujemy ją najczęściej na pionowych elementach karoserii o niewielkich powierzchniach (np. zderzaki, błotniki, drzwi).
  • Stosujemy ją na elementach umożliwiających naturalne ograniczenie obszaru naprawy (ranty, przetłoczenia wypukłe, listwy, maskownice, krawędzie). Długość odcinka, na którym należy wykonać łączenie nowego lakieru bezbarwnego z dotychczasowym, nie powinna przekraczać 30 cm (rys. 1). Podczas lakierowania SPOT stosujemy cieniowanie lakieru bazowego w ramach elementu.
  • Technologia ta dotyczy także elementów karoserii, takich jak lusterka, listwy, klamki. Uwzględnia naprawę bez konieczności demontażu z wykorzystaniem oklejenia karoserii (fot. 3).
  • Nie pomija rantów elementów pod warunkiem, że uszkodzenie lakieru nie przekracza owalu rantu (fot. 2).
  • Metoda ta służy także do renowacji felg aluminiowych lakierowanych. Dotyczy lakierowania pojedynczych ramion lub obszaru ograniczonego do 1/4 obwodu felgi (wycinka koła – fot. 4).

Ograniczenia stosowania technologii SPOT

  • W przypadku dużych horyzontalnych powierzchni, jak pokrywa silnika, bagażnika lub dachu, mimo występowania przetłoczeń, nie stosujemy napraw lakierniczych SPOT ze względu na ryzyko występowania zauważalnych różnic w odcieniu. Stosujemy lakierowanie NCE (rys. 5).
  • Nie jest zalecane stosowanie napraw SPOT, jeśli uszkodzenie znajduje się zbyt blisko krawędzi elementu, na styku z innym elementem, i konieczne jest cieniowanie na element sąsiadujący. W takim przypadku zastosujemy naprawę tradycyjną z cieniowaniem.
  • Naprawa samego rantu nie jest możliwa, jeśli uszkodzenia przekraczają owal rantu. W takim przypadku stosujemy lakierowanie NCE lub SPOT.
  • Naprawa uszkodzenia na felgach aluminiowych polerowanych przy aktualnych technologiach napraw nie jest możliwa. Naprawiamy jedynie uszkodzenia felg lakierowanych.
  • Korzyści stosowania lakierowania SPOT

1. Dla serwisu:

  • innowacyjne naprawy wyróżniające warsztat na rynku usług blacharsko-lakierniczych,
  • możliwość obsługi klienta biznesowego,
  • szybkie naprawy w bardzo dobrej cenie w przeliczeniu na godziny,
  • znaczne obniżenie ilości, a co za tym idzie – kosztów materiałów,
  • zwiększenie liczby obsługiwanych klientów,
  • rekomendacje zadowolonych klientów.

2. Dla klienta:

  • szybka naprawa wykonywana w czasie liczonym w godzinach, a nie w dniach,
  • ograniczenie utraty wartości auta (ograniczenie zmiany grubości lakieru na naprawianym elemencie, oryginalne mocowania elementów),
  • ograniczenie czasu wyłączenia auta z użytkowania,
  • ograniczenie utraty potencjalnych korzyści.

Narzędzia wykorzystywane przy naprawach SPOT
Kluczowymi produktami przeznaczonymi do napraw SPOT są: promiennik, mały pistolet lakierniczy, szybki lakier bezbarwny, np. APP Classic, żywica do cieniowania lakieru bazowego, rozcieńczalnik cieniujący lakier bezbarwny.

Aktualne rozwiązania technologiczne
Na rynku szybkich napraw SPOT od kilku lat dostępne jest utwardzanie lakieru za pomocą promieniowania UV. Technologia bardzo się upowszechniła i w praktyce wszyscy kluczowi dostawcy lakierów oferują takie rozwiązanie. Utwardzanie lakieru tą metodą pozwala jeszcze bardziej skrócić czas naprawy. Utwardzanie promieniami UV trwa kilka minut, w zależności od producenta.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

1
2
3
4
5
6 Wskazówki i informacje pomocnicze – obszary wykonywania zaprawek lakierniczych
7 Porównanie naprawy s-plus z tradycyjną

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony