Wycieraczki samochodowe pracują często w bardzo trudnych warunkach i dlatego łatwo podlegają uszkodzeniom. Zapewniając czystość szyb, która z kolei znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy, są jednym z ważniejszych elementów wyposażenia pojazdu. Kierowcy zwykle wymieniają wycieraczki dopiero wtedy, kiedy te zaczynają głośno pracować, tymczasem głośna praca oznacza bardzo zaawansowany stopień ich zużycia.
Ze względów bezpieczeństwa należy sprawdzać stan wycieraczek przynajmniej dwa razy do roku. Jeżeli wycieraczki pozostawiają poza głównym polem widzenia 2-3 wąskie smużki, uważa się je za sprawne. Jeśli na szybie jest widocznych więcej smug, lub też znajdują się one w głównym polu widzenia, zalecana jest wymiana wycieraczek.
Kierowca może wydłużyć żywotność wycieraczek, przestrzegając kilku reguł. Uszkodzeniom zapobiega częste usuwanie zanieczyszczeń z powierzchni szyby np. owadów, piasku, a także unikanie pracy “na sucho”, gdyż zanieczyszczenia na szybie działają jak papier ścierny. Należy pamiętać, że używanie wycieraczek do oczyszczania szyby pokrytej lodem uszkadza gumę i powoduje pogorszenie jakości oczyszczania. Wycieraczek nie wolno także na siłę odrywać od przymarzniętej szyby. Ważny dla jakości pracy wycieraczek jest płyn do spryskiwania szyb, przy czym zalecane jest używanie płynów atestowanych. Płyny nieatestowane często powodują barwne zacieki na lakierze samochodu oraz niszczą gumę wycieraczki. Na żywotność wycieraczek wpływa także liczba pokonywanych rocznie kilometrów. Przy intensywnym korzystaniu z samochodu nawet dobre wycieraczki zużywają się w stosunkowo krótkim czasie, co powoduje konieczność ich częstszej wymiany. Jak obliczono, wycieraczka samochodowa utrzymuje najlepszą jakość czyszczącą w ciągu pół roku od jej założenia, co odpowiada około 125 tys. cykli roboczych. Po tym czasie jakość czyszczenia szyb zaczyna się pogarszać.
W 1999 roku Bosch jako pierwszy na świecie producent zaprezentował wycieraczkę Aerotwin, w której płaska i sprężysta szyna zastąpiła tradycyjną konstrukcję przegubową. Wycieraczka zbudowana jest z jednego rodzaju gumy z wbudowanym spoilerem, posiada ponadto odporną na zużycie innowacyjną powłokę impregnacyjną ułatwiającą przesuwanie po szybie i gwarantującą optymalne oczyszczanie. Elastyczny grzbiet gumy pracuje bardzo cicho w każdych warunkach.
Dwie szyny stabilizujące, zatopione bezpośrednio w gumie czyszczącej, rozdzielają dokładnie siłę nacisku wycieraczki na jej całej długości. O połowę niższe niż w wycieraczce standardowej pióro optymalnie przylega do szyby, co powoduje znaczną poprawę czyszczenia szyb i widoczności. Wycieraczki Aerotwin odznaczają się dużą stabilnością i odpornością na podmuchy wiatru, zwłaszcza przy dużych prędkościach, ponadto skuteczniej od klasycznych produktów tłumią szum powietrza.
Obecnie produkt Boscha sprzedawany jest z uniwersalnym adapterem Quick Clip, który umożliwia samodzielny i bardzo łatwy montaż wycieraczek Aerotwin również na standardowych ramionach. Program ten jest przeznaczony do samochodów, które nie są fabrycznie wyposażone w system Aerotwin. Wymiana wycieraczek zajmuje teraz tylko kilka sekund - wystarczy jedynie włożyć zaczep ramienia do wnętrza adaptera. Wycieraczki Aerotwin wraz z mocowaniami Quick Clip są dostępne w hurtowniach i sklepach motoryzacyjnych oraz w warsztatach samochodowych, w tym w autoryzowanej sieci Bosch-Service. Bosch oferuje wycieraczki do blisko 40 popularnych modeli samochodów, m.in. VW Golfa III, VW Passata, Forda Fiesty, Forda Focusa, Audi A4, Opla Vectry. Wyszukiwanie odpowiedniego produktu ułatwia przejrzysty opis na opakowaniu. Ceny kompletu wycieraczek Bosch Aerotwin do montażu na klasycznych ramionach wahają się od około 130 do 240 zł brutto za komplet (stan: marzec 2005).
W systemie Aerotwin płaska i sprężysta szyna zastąpiła tradycyjną konstrukcję przegubową.
Adapter Quick Clip umożliwia szybki i łatwy montaż wycieraczek Aerotwin również na standardowym ramieniu.
Komentarze (0)