Na rynku samochodowych przyrządów diagnostycznych pojawił się nowy czytnik kodów usterek CR-101, wyprodukowany przez tajwańską firmę Trisco. Czytnik kodów usterek CR-101 obsługuje prawie wszystkie marki samochodowe dostępne na rynku, jest już dostępny w firmie Labimed Electronics. Czytnik kodów usterek CR-101 (fot. 1) umożliwia odczytanie wartości kodu OBDII lub EOBD, po uprzednim połączeniu go z uniwersalnym gniazdem diagnostycznym OBDII serwisowanego pojazdu. Odczytany kod jest automatycznie zapisywany w pamięci czytnika. Gniazdo diagnostyczne OBDII ma 16 wyprowadzeń umieszczonych w dwóch rzędach po 8 i jest zwykle umieszczane pod deską rozdzielczą pojazdu. Gniazdo diagnostyczne jest połączone z elektroniczną jednostką sterującą pojazdu (ECU). W skład tej jednostki wchodzi mikroprocesor, pamięci RAM i ROM oraz interfejsy obsługujące sygnały do niej doprowadzane i z niej wyprowadzane. Jednostka sterująca określa ilość paliwa, czas zapłonu oraz wartości innych parametrów niezbędnych do poprawnej pracy silnika. Zadaniem jednostki sterującej jest też odbieranie sygnałów elektrycznych z czujników, zaworów i elementów wykonawczych znajdujących się w różnych miejscach elektrycznej instalacji pojazdu. Gdy jednostka odbierze sygnał informujący ją o pojawieniu się usterki, wysyła natychmiast sygnał powodujący zaświecenie się kontrolki „CHECK ENGINE” (nakazującej kierowcy niezwłoczne sprawdzenie pojazdu) lub kontrolki sygnalizacji usterki „MIL”. Jednostka sterująca zapisuje jednocześnie w swojej pamięci kod usterki (DTC). Zadaniem wyświetlanego na czytniku kodu usterki (DTC) jest poinformowanie serwisującego dany pojazd o problemie przez scharakteryzowanie powstałej usterki jedynie w sposób ogólny. Powodując na przykład wyświetlenie kodu „P1250” jednostka informuje, że może być uszkodzony układ sterujący regulatorem ciśnienia paliwa, przy czym występuje brak zasilania tego układu. Kod usterki nie określa precyzyjnie konkretnej części, która uległa uszkodzeniu. Emitując kod usterki, elektroniczna jednostka sterująca pojazdu opiera się na sygnałach wysyłanych przez monitorowane przez nią czujniki. Często okazuje się, że podejrzany czujnik jest jednak dobry. Przyczyną tego może być m.in. zły styk w złączu, przerwany lub zwarty przewód uniemożliwiający lub utrudniający doprowadzanie sygnału do jednostki sterującej. Uszkodzenie czujnika znajdującego się w jednym obwodzie może spowodować niewłaściwą pracę czujnika w drugim, a w efekcie błędną sygnalizację uszkodzenia tego drugiego. Odczytanie kodu usterki może być jedynie pierwszym krokiem w procedurze diagnozowania występującego uszkodzenia. Dalej posługując się przyrządem pomiarowym, np. oscyloskopem lub multimetrem (często wystarcza zwykły tester ciągłości obwodu), trzeba sprawdzić kolejno wszystkie elementy, które podejrzewa się, że mogą być uszkodzone.
Po zidentyfikowaniu i usunięciu uszkodzenia można korzystając z innej funkcji czytnika CR-101 skasować kod usterki przechowywany w pamięci jednostki sterującej naprawionego pojazdu. Po skasowaniu kodu automatycznie gasną kontrolki „Check Engine” i „MIL”. Żółta obudowa czytnika CR-101 ma niewielkie wymiary (80x114x28 mm). Z górnego jej boku wychodzi przewód zakończony wtykiem OBDII, a w dolnym znajduje się łącze USB. Na płycie czołowej czytnika umieszczono dwa przyciski – „READ” (czytaj) i „ERASE” (kasuj) – oraz jednorzędowy wyświetlacz alfanumeryczny wyświetlający komunikaty i kody usterek. Czytnik nie ma własnego źródła zasilania. Gdy jest połączony z gniazdem diagnostycznym, to jest zasilany z instalacji samochodowej, a gdy jest dołączony do komputera PC, to przez łącze USB. Naciśnięcie przez użytkownika przycisku „READ” powoduje wyświetlenie kodu usterki przechowywanego w pamięci jednostki sterującej pojazdu, a następne wyświetlenie kolejnego kodu, o ile w pamięci jednostki znajduje się więcej niż jeden kod. Przyciskiem „ERASE” kasuje się zapisany kod. Kody usterki czytane i wyświetlane przez czytnik CR-101 są zgodne z normą SAE J2012 i składają się z litery (P, C, B, U) oraz czterech cyfr. Czytnik wyświetla zarówno kody uniwersalne P(0) jak i specyficzne dla danej marki pojazdu P(1). Producent dostarcza wraz z czytnikiem instrukcję obsługi zawierającą m.in. opisy kodów. Załącza też CD ze sterownikiem USB i programem „Code Definition” oraz przewód USB do połączenia czytnika z komputerem PC. Użytkownik łącząc czytnik z komputerem PC może przeglądać kody usterkowe zapisane w pamięci czytnika i odczytywać ich definicje.
Odczytywanie i kasowanie kodów
Czytnik obsługuje się prosto. Wystarczy dołączyć go do złącza OBDII samochodu, przekręcić kluczyk w stacyjce z pozycji „OFF” w pozycję „ON” (bez uruchamiania silnika) i nacisnąć przycisk „READ” (czytaj). Czytnik zaczyna komunikować się z jednostką sterującą, a na jego wyświetlaczu pojawia się komunikat „WAIT” (czekaj). Po krótkiej chwili czytnik pobiera kody zapisane w pamięci jednostki sterującej. Jeśli w pamięci nie ma żadnego kodu, to pojawia się komunikat „NO CODE” (brak kodu). Jeśli kod jest, to jest wyświetlany (np. „P0305”). Gdy w pamięci jednostki sterującej znajduje się więcej kodów niż jeden, to czytnik sygnalizuje to wyświetleniem pierwszego kodu w postaci np. „P0305→1”. Użytkownik może odczytać je wszystkie naciskając kolejno przycisk „READ”. Równie prosto jak odczytywanie kodu przebiega jego kasowanie. Po naciśnięciu przycisku „ERASE” (kasuj), czytnik komunikuje się z jednostką sterującą i już po chwili wyświetla zapytanie „CLEAR?” (czy skasować?). Trzeba wtedy ponownie nacisnąć przycisk „ERASE”, a skasowanie kodu zostanie potwierdzone wyświetleniem komunikatu „CLEAR OK”.
Oprogramowanie
Oprogramowanie „Code Definition” (definicje kodów) dostarczane z czytnikiem CR-101 jest przeznaczone przede wszystkim do wyświetlania na komputerze PC definicji kodów usterek odczytanych przez czytnik i zapisanych w jego pamięci. Po zainstalowaniu zgodnie instrukcją obsługi na komputerze PC sterownika USB i programu instalacyjnego, czytnik łączy się z komputerem. Jest to sygnalizowane przez czytnik wyświetleniem komunikatu „PC MODE” (tryb współpracy z komputerem). Ponadto, w menedżerze urządzeń systemu operacyjnego MS Windows pojawia się sterownik „CR-101 USB link”. Po uruchomieniu programu „Code Definition” wyświetla się jego okno. Następnie po naciśnięciu na pasku okna przycisku „LINK USB” komputer nawiązuje połączenie z czytnikiem. Pojawia się tablica (fot. 2), w której można odczytać symbole kodów zapisanych w pamięci czytnika i ich definicje. W kolejnych kolumnach tablicy są wyświetlane: typ (np. „Stored”, jeśli usterka jest zapisana w pamięci czytnika), rodzaj kodu („generic”, czyli uniwersalny lub konkretna marka pojazdu), kod usterki (litera i cztery cyfry) oraz definicja tego kodu. Początkowo są wyświetlane wszystkie zapisane kody, lecz definicje są podawane tylko dla kodów uniwersalnych „generic” P(0). W przypadku np. kodów P(1), specyficznych dla danej marki, będzie tylko podany kod. Wystarczy wtedy wybrać markę pojazdu (opcja „Vehicle Search”), a w pustych dotąd komórkach tablicy pojawi się m.in. marka pojazdu i definicja kodu. Inną własnością programu „Code Definition” jest możliwość wyszukania definicji kodu, jeśli tylko zna się jego oznaczenie alfanumeryczne. Po wybraniu funkcji „Code Search” (szukaj kod) i wpisaniu marki pojazdu, np. „Ford” oraz kodu usterki, np. „P1250”, zostaje wyświetlona jego definicja, tym przypadku: „Układ sterujący regulatorem ciśnienia paliwa. Brak zasilania tego układu”. Jeszcze inną funkcją programu „Code Definition” jest słownik („GLOSSARY”) z najczęściej używanymi skrótami terminów samochodowych i ogólnych elektrycznych. Po wybraniu tej funkcji zostaje wyświetlona tablica mająca postać dwóch kolumn, w której obok skrótów uszeregowanych od A do Z są podane ich definicje (np. A/T – automatyczna skrzynia biegów). Zarówno komunikaty wyświetlane przez czytnik, jak i załączone do niego oprogramowanie jest tylko w języku angielskim. Jak zapewnia producent czytnika, w miarę pojawiania się nowych kodów usterkowych lista ich definicji w programie „Code Definition” będzie stale uzupełniana.
mgr inż. Leszek Halicki
Labimed Electronics
Po zidentyfikowaniu i usunięciu uszkodzenia można korzystając z innej funkcji czytnika CR-101 skasować kod usterki przechowywany w pamięci jednostki sterującej naprawionego pojazdu. Po skasowaniu kodu automatycznie gasną kontrolki „Check Engine” i „MIL”. Żółta obudowa czytnika CR-101 ma niewielkie wymiary (80x114x28 mm). Z górnego jej boku wychodzi przewód zakończony wtykiem OBDII, a w dolnym znajduje się łącze USB. Na płycie czołowej czytnika umieszczono dwa przyciski – „READ” (czytaj) i „ERASE” (kasuj) – oraz jednorzędowy wyświetlacz alfanumeryczny wyświetlający komunikaty i kody usterek. Czytnik nie ma własnego źródła zasilania. Gdy jest połączony z gniazdem diagnostycznym, to jest zasilany z instalacji samochodowej, a gdy jest dołączony do komputera PC, to przez łącze USB. Naciśnięcie przez użytkownika przycisku „READ” powoduje wyświetlenie kodu usterki przechowywanego w pamięci jednostki sterującej pojazdu, a następne wyświetlenie kolejnego kodu, o ile w pamięci jednostki znajduje się więcej niż jeden kod. Przyciskiem „ERASE” kasuje się zapisany kod. Kody usterki czytane i wyświetlane przez czytnik CR-101 są zgodne z normą SAE J2012 i składają się z litery (P, C, B, U) oraz czterech cyfr. Czytnik wyświetla zarówno kody uniwersalne P(0) jak i specyficzne dla danej marki pojazdu P(1). Producent dostarcza wraz z czytnikiem instrukcję obsługi zawierającą m.in. opisy kodów. Załącza też CD ze sterownikiem USB i programem „Code Definition” oraz przewód USB do połączenia czytnika z komputerem PC. Użytkownik łącząc czytnik z komputerem PC może przeglądać kody usterkowe zapisane w pamięci czytnika i odczytywać ich definicje.
Odczytywanie i kasowanie kodów
Czytnik obsługuje się prosto. Wystarczy dołączyć go do złącza OBDII samochodu, przekręcić kluczyk w stacyjce z pozycji „OFF” w pozycję „ON” (bez uruchamiania silnika) i nacisnąć przycisk „READ” (czytaj). Czytnik zaczyna komunikować się z jednostką sterującą, a na jego wyświetlaczu pojawia się komunikat „WAIT” (czekaj). Po krótkiej chwili czytnik pobiera kody zapisane w pamięci jednostki sterującej. Jeśli w pamięci nie ma żadnego kodu, to pojawia się komunikat „NO CODE” (brak kodu). Jeśli kod jest, to jest wyświetlany (np. „P0305”). Gdy w pamięci jednostki sterującej znajduje się więcej kodów niż jeden, to czytnik sygnalizuje to wyświetleniem pierwszego kodu w postaci np. „P0305→1”. Użytkownik może odczytać je wszystkie naciskając kolejno przycisk „READ”. Równie prosto jak odczytywanie kodu przebiega jego kasowanie. Po naciśnięciu przycisku „ERASE” (kasuj), czytnik komunikuje się z jednostką sterującą i już po chwili wyświetla zapytanie „CLEAR?” (czy skasować?). Trzeba wtedy ponownie nacisnąć przycisk „ERASE”, a skasowanie kodu zostanie potwierdzone wyświetleniem komunikatu „CLEAR OK”.
Oprogramowanie
Oprogramowanie „Code Definition” (definicje kodów) dostarczane z czytnikiem CR-101 jest przeznaczone przede wszystkim do wyświetlania na komputerze PC definicji kodów usterek odczytanych przez czytnik i zapisanych w jego pamięci. Po zainstalowaniu zgodnie instrukcją obsługi na komputerze PC sterownika USB i programu instalacyjnego, czytnik łączy się z komputerem. Jest to sygnalizowane przez czytnik wyświetleniem komunikatu „PC MODE” (tryb współpracy z komputerem). Ponadto, w menedżerze urządzeń systemu operacyjnego MS Windows pojawia się sterownik „CR-101 USB link”. Po uruchomieniu programu „Code Definition” wyświetla się jego okno. Następnie po naciśnięciu na pasku okna przycisku „LINK USB” komputer nawiązuje połączenie z czytnikiem. Pojawia się tablica (fot. 2), w której można odczytać symbole kodów zapisanych w pamięci czytnika i ich definicje. W kolejnych kolumnach tablicy są wyświetlane: typ (np. „Stored”, jeśli usterka jest zapisana w pamięci czytnika), rodzaj kodu („generic”, czyli uniwersalny lub konkretna marka pojazdu), kod usterki (litera i cztery cyfry) oraz definicja tego kodu. Początkowo są wyświetlane wszystkie zapisane kody, lecz definicje są podawane tylko dla kodów uniwersalnych „generic” P(0). W przypadku np. kodów P(1), specyficznych dla danej marki, będzie tylko podany kod. Wystarczy wtedy wybrać markę pojazdu (opcja „Vehicle Search”), a w pustych dotąd komórkach tablicy pojawi się m.in. marka pojazdu i definicja kodu. Inną własnością programu „Code Definition” jest możliwość wyszukania definicji kodu, jeśli tylko zna się jego oznaczenie alfanumeryczne. Po wybraniu funkcji „Code Search” (szukaj kod) i wpisaniu marki pojazdu, np. „Ford” oraz kodu usterki, np. „P1250”, zostaje wyświetlona jego definicja, tym przypadku: „Układ sterujący regulatorem ciśnienia paliwa. Brak zasilania tego układu”. Jeszcze inną funkcją programu „Code Definition” jest słownik („GLOSSARY”) z najczęściej używanymi skrótami terminów samochodowych i ogólnych elektrycznych. Po wybraniu tej funkcji zostaje wyświetlona tablica mająca postać dwóch kolumn, w której obok skrótów uszeregowanych od A do Z są podane ich definicje (np. A/T – automatyczna skrzynia biegów). Zarówno komunikaty wyświetlane przez czytnik, jak i załączone do niego oprogramowanie jest tylko w języku angielskim. Jak zapewnia producent czytnika, w miarę pojawiania się nowych kodów usterkowych lista ich definicji w programie „Code Definition” będzie stale uzupełniana.
mgr inż. Leszek Halicki
Labimed Electronics
Komentarze (0)