Oto już czwarty z serii artykułów przedstawiających cyfrowy diagnoskop samochodowy Finest 1006 (patrz zdjęcie), oferowany przez firmę Labimed Electronics. Diagnoskop zawiera w jednej obudowie oscyloskop cyfrowy, czytnik kodów samodiagnozy OBDII (EOBD) i cyfrowy multimetr graficzny. Obecnie omawiamy sekcję czytnika OBDII.
Czytnik diagnoskopu Finest 1006 pozwala użytkownikowi stwierdzić czy w pamięci systemu komputerowego pojazdu jest zapisany kod uszkodzenia, wyszukać go, a następnie wyświetlić wraz opisem na ekranie diagnoskopu. Mając te dane można już przystąpić do szczegółowej diagnozy problemu za pomocą pozostałych sekcji diagnoskopu, tj. oscyloskopu cyfrowego i multimetru graficznego.
Fot. Diagnoskop Finest 1006.
Aby odczytać kod uszkodzenia (DTC) i otrzymać inne dane z nim związane, a także w razie potrzeby skasować ten kod, łączy się diagnoskop 1006 z gniazdem DLC (Data Link Connector) znajdującym się w większości obecnie produkowanych samochodów. Złącze to ma 16 wyprowadzeń i jest najczęściej umieszczane przez producentów pojazdów pod deską rozdzielczą. Do połączenia wykorzystuje się kabel OBDII dostarczany standardowo z diagnoskopem. Wybór funkcji czytnika OBDII jest stosunkowo prosty. Wystarczy tylko z ekranowego menu diagnoskopu wybrać opcję “OBDII Code Reader”. Otwiera się wtedy podmenu, a wraz z nim dostęp do funkcji obsługi czytnika. Zmienia się przyporządkowanie pięciu przycisków funkcyjnych umieszczonych pod ekranem diagnoskopu (zostaje wyświetlony właściwy ich opis), które służą tym razem do: skasowania kodu uszkodzenia, przeglądania kodów uszkodzenia (gdy w pamięci komputera pojazdu jest zapisany więcej niż jeden kod), wybrania producenta pojazdu (dostępne opcje: ogólny, GM, Ford, Chrysler, Toyota, Honda) wraz z opisami kodów specyficznych dla danego producenta realizacji połączenia przyrządu z modułem sterującym pojazdu (PCM) tak, aby kody znajdujące się w pamięci pojazdu zostały wyszukane przez przyrząd. Po wyszukaniu przez czytnik diagnoskopu kodu uszkodzenia diagnoskop wyświetla ten kod wraz opisem. Ważną rolę odgrywają dwa rzędy ikon-symboli nazywanych monitorami, np. monitor czujnika tlenu (O2), monitor katalizatora (C), monitor środka chłodzącego w systemie klimatyzatora (AC) itd. W systemach OBDII stosuje się maksymalnie jedenaście monitorów, przy czym na rynku są też pojazdy, które nie obsługują ich wszystkich. Ikony monitorów wyświetlane na ekranie diagnoskopu sygnalizują charakterem świecenia stan gotowości do wykonania procedury diagnostycznej, wykonywanie tej procedury i jej zakończenie.
Rys. Wygląd ekranu diagnoskopu Finest 1006 po wyszukaniu kodu uszkodzenia w trybie czytnika kodu uszkodzenia.
Na rys. przedstawiono przykładowy stan ekranu diagnoskopu Finest 1006 przy pracy w trybie czytnika kodów OBDII. Oto znaczenie poszczególnych ikon i opisów wyświetlanych na ekranie.
1. Ikona pojazdu sygnalizująca czy diagnoskop jest dołączony prawidłowo do złącza DLC, czy też nie. Jeśli ikona ta jest wyświetlana, to oznacza to, że diagnoskop jest zasilany przez złącze DLC pojazdu.
2. Ikona realizacji łącza sygnalizująca czy diagnoskop będący w trybie Czytnika Kodu komunikuje się, czy też nie z komputerem pokładowym komputera (modułem PCM). Jeśli ikona ta jest widoczna, to sygnalizuje to, że połączenie z modułem PCM jest nawiązane.
3. Ikona akumulatora sygnalizująca stan akumulatora pojazdu.
4. Ikony monitorów. Ikony te sygnalizują, które monitory są obsługiwane przez testowany pojazd i czy odpowiedni monitor wykonuje swój test diagnostyczny, czy też nie. Gdy ikona monitora jest zaciemniona, to sygnalizuje to użytkownikowi, że dany monitor zakończył już swoją procedurę diagnostyczną. Gdy ikona danego monitora pulsuje, to wskazuje to z kolei, że testowany pojazd obsługuje dany monitor, lecz wykonanie testu jest w trakcie. Gdy diagnoskop pracujący w trybie Czytnika Kodów jest połączony z modułem PCM (świeci się ikona ), to na ekranie są widoczne ikony tylko monitorów obsługiwanych.
5. MIL – wskazanie stanu lampki sygnalizującej uszkodzenie. Ikona ta świeci się tylko wtedy, gdy wygenerowanie kodu uszkodzenia spowodowało przesłanie sygnału zaświecającego lampkę MIL na desce rozdzielczej pojazdu.
6. Sekwencja numerów kodowych. Przyrząd przyporządkowuje numer sekwencyjny do każdego kodu uszkodzenia znajdującego się, pamięci modułu sterującego, w kolejności rosnącej, poczynając od 01. Ułatwia to użytkownikowi gromadzenie i obsługę kodów zapisanych we własnym archiwum.
7. Ikona sygnalizująca, że kod uszkodzenia wyświetlony aktualnie na ekranie jest kodem uszkodzenia, którego diagnozowanie jest w trakcie.
8. Obszar wyświetlania nazwy producenta pojazdu, którego dotyczą wyświetlane opisy kodu uszkodzenia.
9. Obszar definicji (opisów) kodów uszkodzenia. Gdy wykryty kod uszkodzenia należy do kodów ogólnie używanych, jest wyświetlany napis “Generic”, gdy zaś do kodów stosowanych indywidualnie przez konkretnego producenta pojazdu, jest wyświetlana jego nazwa np. GM.
10. Obszar wyświetlania kodu uszkodzenia (DTC).
11. RUN – symbol ten sygnalizuje, że jest aktywny stan wszystkich monitorów, które obsługuje testowany pojazd.
12. DONE – jeśli symbol ten jest wyświetlony, to oznacza to, że wszystkie monitory obsługiwane przez dany pojazd przeprowadziły i zakończyły już swoje procedury testujące.
13. MONITOR – oznacza obszar ekranu, na którym są wyświetlane ikony monitora.
Oto znaczenie poszczególnych znaków przykładowego kodu uszkodzenia wyświetlonego na ekranie diagnoskopu (rys. 1): P0231 – Fuel Pump Secondary Circuit Low (niskie napięcie na w obwodzie wtórnym pompy paliwa):
P – Powertrain (silnik i skrzynia biegów),
0 – kod ogólny (1 w przypadku kodu specyficznego dla danego producenta),
2 – pomiar parametrów paliwa i powietrza (dotyczy wyłącznie problemów z funkcjonowaniem układu wtryskiwacza),
31 – liczba identyfikująca sekcję systemu, która pracuje niewłaściwie.
Leszek Halicki
Komentarze (0)