Organizatorem i gospodarzem szkolenia była firma eN-TRUCK, której siedziba znajduje się właśnie na terenie Inkubatora Przedsiębiorczości, a jego uczestnikami byli delegaci z różnych serwisów ciężarówek z całej Polski. Nowoczesne sale szkoleniowo-konferencyjne oraz zaplecze techniczne umożliwiły przeprowadzenie skutecznych zajęć. Szkolenie podzielono na dwa dni – pierwszego odbyła się część teoretyczna, a drugiego zajęcia praktyczne. W trakcie wykładów omówiono m.in. rodzaje układów AdBlue z podziałem na poszczególne marki samochodów. Prezentowane zagadnienia obejmowały w szczegółach budowę i działanie systemów DENOXTRONIC 1 i 2 oraz najczęściej występujących w nich usterek. W celu wyrównania poziomu wiedzy uczestników kurs zaczynał się od rzeczy elementarnych, takich jak definicja AdBlue, powody jego stosowania, a nawet korzyści przewoźnika z zastosowania tego płynu. Sięganie do tak prostych zagadnień wcale nie uwłaczało dotychczasowej wiedzy kursantów, a raczej upewniło ich we właściwym rozumieniu wielu spraw. Przypomnijmy, że AdBlue jest płynną substancją mającą na celu zredukowanie szkodliwych cząstek spalin w silnikach spełniających normę emisji Euro 5 i Euro 6. W tego typu jednostkach spalinowych kłopoty w dystrybucji AdBlue automatycznie przekładają się na ograniczenie mocy silnika. Uzasadnienie korzyści z zastosowania AdBlue dla przewoźników pokazało z kolei, jak ważny z punktu widzenia ekonomiki transportu jest poprawnie pracujący układ AdBlue. Zwrócono też uwagę na czas przechowywania tej cieczy przez użytkownika-przewoźnika. Wielu mechaników zapomina, że zapas płynu przechowywany przez ponad rok, nawet w odpowiednich warunkach, może nie tylko stracić swe właściwości, ale i zaszkodzić pojazdowi. Właściwie diagnozę awarii systemu należy rozpocząć od wywiadu na temat pochodzenia i daty produkcji płynu do układów oczyszczania gazów SCR.
Jednym z tematów szkolenia było m.in. zagadnienie dotyczące systemu OBD – On Board Diagnostics. Interfejs ten umożliwia stałą kontrolę podzespołów związanych z emisją spalin, wykrywanie i ostrzeganie w przypadku znacznego wzrostu emisji Nox, rejestrację danych w przypadku awarii oraz odczyt zapisanych danych. Uczestników szkolenia interesowały możliwości kasowania błędów systemu OBD, a dokładniej tzw. niekasowalność oraz samoczynne kasowanie błędów. Najwięcej czasu poświęcono omówieniu układów Bosch DENOXTRONIC (w samochodach MAN, Scania, DAF, Volvo, Renault i Iveco) oraz Bluetec (Mercedes). W tym zakresie wykładowcy skoncentrowali się na sytuacjach, w których układy DENOXTRONIC pracują nieprawidłowo, podano przyczyny, sposoby diagnozy oraz metody usunięcia usterek. Kładziono nacisk na drobne detale, takie jak kierunek usuwania skrystalizowanego AdBlue w układzie. W takim przypadku czyszczenie układu należy rozpocząć od końca układu, czyli wtryskiwacza i za pomocą ciepłej wody i sprężonego powietrza usuwać zator w układzie. Wśród innych zagadnień w czasie szkolenia przedstawiono przykłady najczęstszych usterek układu AdBlue w silnikach samochodów Mercedes, czyli Bluetec. W tych jednostkach poza typowymi awariami wynikającymi z krystalizacji AdBlue pojawiają się usterki membran kompensatorów ciśnienia płynu AdBlue. W silnikach koncernu MAN także występują charakterystyczne dla marki awarie wynikające z odmiennego układu chłodzenia, oddzielnego elementu służącego do mieszania rozpylonego płynu AdBlue oraz zastosowania podgrzewania zbiornika AdBlue na zewnątrz zbiornika.
Szczegółowo omówione różnice pomiędzy konstrukcjami różnych producentów to główny atut szkolenia eN-TRUCK. W przeciwieństwie do szkoleń dealerskich, ograniczających się do jednej marki, uczestnicy kursu mogli poszerzyć horyzonty. Dzięki temu jako diagności nie są uzależnieni od jednego chlebodawcy, a zatrudniające ich serwisy mogą śmiało nazywać się wielomarkowymi. Także oprzyrządowanie Jaltest oferowane przez eN-TRUCK pozwala podejmować się zleceń bez względu na logo na ciężarówce. Drugi dzień szkolenia upłynął na zajęciach praktycznych. W tym celu w warsztatowej części Inkubatora przygotowano dwa ciągniki siodłowe (DAF 105XF i MAN TGA) wyposażone w układy AdBlue. Do pojazdów podłączono stację diagnostyczną Jaltest. Kursanci mieli do wykonania osiem ćwiczeń, w tym: sprawdzenie czujnika NOx, sprawdzenie sygnału CAN, weryfikacja sygnału na szynie CAN czujnika NOx, sprawdzenie zaworu podgrzewania zbiornika AdBlue, czyszczenie wtryskiwacza AdBlue czy weryfikacja poprawności dozowania płynu AdBlue. Uczestnicy szkolenia reprezentowali serwisy samochodów ciężarowych z całej Polski. Wielu z nich świetnie zna się na swoim fachu, ale jak sami podkreślali – warto uzupełniać wiedzę. Układy AdBlue już nie są nowością, ale postęp w silnikach pojazdów ciężarowych i autobusów cały czas następuje. Obecnie produkowane są już silniki spełniające normę Euro 6, dlatego od płynu AdBlue nie ma odwrotu, nawet dotychczas oferowane jednostki, które się bez niego obywały, są dostosowywane do jego zastosowania. Firma eN-TRUCK jest świadoma postępów technologicznych w ciężarówkach, które już nie są najprostszymi pojazdami na drogach. Zaawansowanie techniki, a zwłaszcza układów ekologiczno-elektronicznych będzie nadal wzrastało. W obliczu takiej przyszłości trudno będzie utrzymać się na rynku napraw bez inwestowania w nowoczesną diagnostykę i szkolenia z nią związane. Dlatego przeprowadzka do nowej siedziby w Lesznie jest przemyślanym krokiem właśnie w tym kierunku.
Łukasz Lubnau
Komentarze (0)