Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Diagnoza
układów hamulcowych

W dziedzinie diagnostyki i napraw warsztaty muszą coraz sprawniej dotrzymywać kroku szybkiemu postępowi techniki motoryzacyjnej. Konwencjonalne narzędzia już nie wystarczą, by diagnozować i naprawiać nowoczesne systemy, takie jak np. ABS czy ESP.

Sprawnie działające hamulce to jeden z podstawowych warunków bezpiecznej jazdy samochodem. Aby układy hamulcowe funkcjonowały bezbłędnie, konieczna jest ich regularna konserwacja i kontrola. Wadliwe hamulce lub stary płyn hamulcowy mogą niebezpiecznie wydłużyć drogę hamowania lub spowodować awarię całego układu. Ma to szczególne znaczenie w sytuacjach zagrożenia.
<1-AA-12557.jpg>
W ofercie Boscha warsztaty znajdą specjalne narzędzia potrzebne do naprawy i konserwacji układów hamulcowych, które pomogą w starannej i fachowej diagnozie. Należy pamiętać, że nie wystarczą tylko oględziny stanu okładzin i tarcz hamulcowych. Do prawidłowej diagnostyki trzeba wprowadzić pojazd na urządzenie rolkowe i wykonać pomiar sił hamowania, także przy lekkim hamowaniu. Pozwoli to wykryć często spotykane usterki, np. dodatkowe opory na zaciskach czy bicie tarcz hamulcowych.

Podczas kontroli hamulców konieczne jest wykonanie testu wszystkich komponentów hydraulicznych układu – sprawdzenie sprawności cylinderków i zacisków, a także działania korektora siły hamowania. Dodatkowo należy przeprowadzić pomiar ciśnień w układzie hamulcowym oraz zbadać poziom nieszczelności całego układu hydraulicznego, łącznie z pompą hamulcową.

Szerokie możliwości diagnostyczne zapewnia oprogramowanie urządzeń serii KTS Boscha. Po podłączeniu testera diagnostycznego KTS do pojazdu, pakiet ESI[tronic] zidentyfikuje funkcje bezpieczeństwa i tzw. komfortu jazdy, zintegrowane w ramach układu hamulcowego. Mechanik może dzięki temu odczytać pamięć błędów, wykryć usterkę i wykonać naprawę zgodnie z procedurą diagnostyczną przewidzianą przez program. Przy zastosowaniu oprogramowania diagnostycznego Boscha jest możliwa kontrola sprawności aktywnych systemów bezpieczeństwa ABS czy ESP. Diagnozę umożliwiają urządzenia KTS. W zależności od zakresu funkcji sterownika można sterować pracą silnika elektrycznego pompy modulatora. Wartości pomiarowe informują o szczelności zaworów elektromagnetycznych oraz o pracy pompy wysokiego ciśnienia. Podczas testu systemu ESP jest sprawdzana nie tylko sprawność czujników i elementów wykonawczych, ale także to, czy czujniki prędkości obrotowej kół oraz przewody hamulcowe są przypisane do właściwego koła. Zmiana połączeń może mieć fatalne skutki w przypadku zadziałania systemów ABS i ESP. Taki test należy przeprowadzać zwłaszcza po poważniejszych naprawach powypadkowych. Systemy diagnostyczne sterowników elektronicznych przydają się w warsztacie także w przypadku rutynowych czynności, jak np. wymiana płynu hamulcowego. Aby podczas wymiany płynu w układzie nie pozostało powietrze ani resztki starego płynu, należy zachować prawidłową kolejność obsługi pompy i zaworów magnetycznych. Poprawność procedury gwarantuje tester diagnostyczny, obsługujący odpowiednie komponenty za pomocą sterownika. Testery diagnostyczne KTS i oprogramowanie ESI[tronic] to wyposażenie, które również w przyszłości umożliwi warsztatom wykonywanie prac konserwacyjnych i naprawczych wszystkich najnowszych układów hamulcowych.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony