10 lat systemów Common Rail w samochodach osobowych
Przed 10 laty, w roku 1997, rozpoczęła się nowa epoka dla silników Diesla - Bosch jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziło do produkcji seryjnej w samochodach osobowych system wtryskowy Common Rail. Pierwszymi autami wyposażonymi w tę innowację były Alfa Romeo 156 JTD i Mercedes-Benz C 220 CDI.
Common Rail zapewnia silnikowi Diesla większą moc i wyższy moment obrotowy, wyraźnie obniżając zużycie paliwa, głośność pracy i emisję zanieczyszczeń. Zalety te przekonują producentów samochodów do tego stopnia, że na całym świecie w nowo produkowanych samochodach osobowych z silnikami wysokoprężnymi stosuje się niemal wyłącznie systemy wtryskowe Common Rail. Technologia przekonała do siebie także kierowców. W 2006 roku w Europie Zachodniej już co drugi nowo zarejestrowany samochód osobowy był wyposażony w silnik Diesla. W roku 1997, kiedy technologia Common Rail dopiero wchodziła na rynek, samochodów z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi było zaledwie 22 proc. w ogólnej liczbie nowo rejestrowanych pojazdów.
Wtryskiwacze elektromagnetyczne drugiej generacji Common Rail i piezowtryskiwacze trzeciej generacji Common Rail. Fot. Bosch
Współcześnie produkowane silniki Diesla są czyste jak nigdy dotąd. Tym samym, silnik Diesla może być uważany za nowoczesny, ale i przyszłościowy system napędowy. Od początku lat dziewięćdziesiątych XX w. emisja tlenku węgla, tlenów azotu i węglowodorów spadły o 95 i więcej procent. Dalsza optymalizacja systemu Common Rail gwarantuje utrzymanie konkurencyjności diesla w porównaniu do silników benzynowych. Silniki Diesla nadal zużywają ponad 30 proc. mniej paliwa, a emisja CO2 jest niższa o 25 proc. Dzięki technologii Common Rail można spełnić normy emisji Euro 5, Euro 6, czy nawet najostrzejsze na świecie limity emisji, jakie obowiązują w Kalifornii. Diesle mają również szansę stać się bardziej popularne na wschodzących rynkach azjatyckich, gdzie normy emisji spalin mogą być spełnione jedynie przy zastosowaniu wysokociśnieniowych systemów wtrysku bezpośredniego. W tym roku w Indiach i Chinach sprzedanych zostanie ponad 100 tys. systemów Common Rail, ale szacuje się, że w 2010 roku w każdym z tych krajów będzie ich już ok. 1,3 mln.
Trzecia generacja systemu Common Rail Boscha z wysokociśnieniową pompą CP4 i piezowtryskiwaczami. Fot. Bosch
Potrzeby wymagającego rynku Bosch spełnia, dostarczając systemy o ciśnieniach wtrysku 1350, 1600 i 1800 barów. Zróżnicowane specyfikacje techniczne producentów silników spełniają systemy Common Rail w wersjach z zaworami elektromagnetycznymi i piezowtryskiwaczami. Technologię Common Rail czekają już wkrótce kolejne innowacje. Z jednej strony będzie to wzrost ciśnienia wtrysku do 2000 barów i więcej, co umożliwi realizację bardzo ambitnych koncepcji silników. Systemy Common Rail o ciśnieniu 2000 barów wejdą do produkcji seryjnej jeszcze w tym roku. Z drugiej strony, na potrzeby krajów nowo uprzemysłowionych, takich jak Indie czy Chiny, tworzone są nowe, wyjątkowo ekonomiczne, jeśli chodzi o produkcję, systemy Common Rail o ciśnieniach wtrysku od 1100 do 1450 barów. Są one przeznaczone przede wszystkim dla segmentu tanich samochodów (Low Price Vehicles) i pojawią się na rynku również pod koniec tego roku.
Obecnie Bosch produkuje komponenty do systemów Common Rail w 15 fabrykach rozmieszczonych w 11 krajach. W tym roku sprzedaż wzrośnie o prawie jedną piątą, do ponad 8 mln systemów (W 2006 roku było ich 6,8 mln). Od roku 1997 sam tylko Bosch wyposażył w technologię wtryskową Common Rail ponad 33 mln silników.
Przed 10 laty, w roku 1997, rozpoczęła się nowa epoka dla silników Diesla - Bosch jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziło do produkcji seryjnej w samochodach osobowych system wtryskowy Common Rail. Pierwszymi autami wyposażonymi w tę innowację były Alfa Romeo 156 JTD i Mercedes-Benz C 220 CDI.
Common Rail zapewnia silnikowi Diesla większą moc i wyższy moment obrotowy, wyraźnie obniżając zużycie paliwa, głośność pracy i emisję zanieczyszczeń. Zalety te przekonują producentów samochodów do tego stopnia, że na całym świecie w nowo produkowanych samochodach osobowych z silnikami wysokoprężnymi stosuje się niemal wyłącznie systemy wtryskowe Common Rail. Technologia przekonała do siebie także kierowców. W 2006 roku w Europie Zachodniej już co drugi nowo zarejestrowany samochód osobowy był wyposażony w silnik Diesla. W roku 1997, kiedy technologia Common Rail dopiero wchodziła na rynek, samochodów z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi było zaledwie 22 proc. w ogólnej liczbie nowo rejestrowanych pojazdów.
Wtryskiwacze elektromagnetyczne drugiej generacji Common Rail i piezowtryskiwacze trzeciej generacji Common Rail. Fot. Bosch
Współcześnie produkowane silniki Diesla są czyste jak nigdy dotąd. Tym samym, silnik Diesla może być uważany za nowoczesny, ale i przyszłościowy system napędowy. Od początku lat dziewięćdziesiątych XX w. emisja tlenku węgla, tlenów azotu i węglowodorów spadły o 95 i więcej procent. Dalsza optymalizacja systemu Common Rail gwarantuje utrzymanie konkurencyjności diesla w porównaniu do silników benzynowych. Silniki Diesla nadal zużywają ponad 30 proc. mniej paliwa, a emisja CO2 jest niższa o 25 proc. Dzięki technologii Common Rail można spełnić normy emisji Euro 5, Euro 6, czy nawet najostrzejsze na świecie limity emisji, jakie obowiązują w Kalifornii. Diesle mają również szansę stać się bardziej popularne na wschodzących rynkach azjatyckich, gdzie normy emisji spalin mogą być spełnione jedynie przy zastosowaniu wysokociśnieniowych systemów wtrysku bezpośredniego. W tym roku w Indiach i Chinach sprzedanych zostanie ponad 100 tys. systemów Common Rail, ale szacuje się, że w 2010 roku w każdym z tych krajów będzie ich już ok. 1,3 mln.
Trzecia generacja systemu Common Rail Boscha z wysokociśnieniową pompą CP4 i piezowtryskiwaczami. Fot. Bosch
Potrzeby wymagającego rynku Bosch spełnia, dostarczając systemy o ciśnieniach wtrysku 1350, 1600 i 1800 barów. Zróżnicowane specyfikacje techniczne producentów silników spełniają systemy Common Rail w wersjach z zaworami elektromagnetycznymi i piezowtryskiwaczami. Technologię Common Rail czekają już wkrótce kolejne innowacje. Z jednej strony będzie to wzrost ciśnienia wtrysku do 2000 barów i więcej, co umożliwi realizację bardzo ambitnych koncepcji silników. Systemy Common Rail o ciśnieniu 2000 barów wejdą do produkcji seryjnej jeszcze w tym roku. Z drugiej strony, na potrzeby krajów nowo uprzemysłowionych, takich jak Indie czy Chiny, tworzone są nowe, wyjątkowo ekonomiczne, jeśli chodzi o produkcję, systemy Common Rail o ciśnieniach wtrysku od 1100 do 1450 barów. Są one przeznaczone przede wszystkim dla segmentu tanich samochodów (Low Price Vehicles) i pojawią się na rynku również pod koniec tego roku.
Obecnie Bosch produkuje komponenty do systemów Common Rail w 15 fabrykach rozmieszczonych w 11 krajach. W tym roku sprzedaż wzrośnie o prawie jedną piątą, do ponad 8 mln systemów (W 2006 roku było ich 6,8 mln). Od roku 1997 sam tylko Bosch wyposażył w technologię wtryskową Common Rail ponad 33 mln silników.
Komentarze (0)