Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  26.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Dlaczego lakier samochodowy jest odporny na UV?

Lakiery samochodowe są systemami wielowarstwowymi, w których każda warstwa spełnia ściśle wyznaczoną funkcję. Spodnia warstwa odpowiada za dobrą przyczepność i ochronę antykorozyjną. To najczęściej w przypadku lakiernictwa renowacyjnego – grunt epoksydowy lub reaktywny.

Kolejną warstwę tworzą podkłady wypełniające, które zwiększają odporność na odkształcenia mechaniczne i pełnią rolę wyrównującą. Dobrej jakości podkłady zawierają również składniki antykorozyjne (przykładowo CP 365 marki Profix). Te dwie warstwy, które są niewidoczne dla użytkowników pojazdów, pełnią bardzo ważną funkcję antykorozyjną, która odpowiada za długowieczność karoserii.
Ostatnia warstwa decyduje o końcowym efekcie wizualnym. Powłoka wierzchnia w lakiernictwie renowacyjnym może być zbudowana z kilku części. Mogą to być np. lakiery bazowe, nadające barwę z efektami wizualnymi (np. lakiery perłowe) lub w przypadku kolorów solidowych lakier akrylowy.
Na koniec mamy powierzchnię bezbarwną, także matową, odpowiedzialną za połysk lub jego brak, gładkość, a także odporność na zarysowanie. Należy pamiętać, że wszystkie warstwy zależą od siebie, przez co wspólnie wpływają na właściwości i trwałość całego zabezpieczenia powłokowego.


By zabezpieczyć powłokę przed promieniowaniem słonecznym (szczególnie falami ultrafioletowymi), do lakierów samochodowych dodajemy organicznych i nieorganicznych nanoabsorberów UV. Możemy w dużym uproszczeniu powiedzieć, że to rodzaj kremu do opalania dla naszego samochodu. Takie dodatki wydłużają żywotność lakieru, zachowując przy tym jego wygląd na wiele lat.
Pozostaje pytanie, jak producenci lakierów sprawdzają odporność swoich lakierów na promieniowanie UV, przecież w warunkach naturalnych taki proces zajmuje wiele lat. Rozwiązuje się to dwutorowo. Po pierwsze, stosuje się laboratoryjne metody przyspieszonego starzenia powłok lakierowych stanowiące symulację warunków atmosferycznych. Intensyfikacja tych warunków umożliwia szybszą ocenę trwałości badanej powłoki, ponieważ skraca czas trwania procesu badawczego. Proces przyspieszonego starzenia może być prowadzony poprzez działanie jednego czynnika starzeniowego (temperatura, wilgotność lub natężenie promieniowania), kilku czynników starzeniowych działających jednocześnie bądź też poprzez ich cykliczną zmianę. Do przeprowadzenia tych testów wykorzystuje się takie urządzenia, jak: komory klimatyczne, komory szoków termicznych, komory solne, komory UV.
Drugi krok, ze względu na trudności, stosowany przez nielicznych producentów to tzw. Florida test – test w warunkach ekstremalnych, ale naturalnych. Od ponad 75 lat rejon Miami na Florydzie stał się punktem odniesienia dla badań wytrzymałościowych na zewnętrzne warunki atmosferyczne. Jeden rok testów w Miami równa się kilku latom w innych miejscach. Floryda ma bardzo intensywne światło słoneczne, promieniowanie UV, wysokie roczne temperatury, obfite opady deszczu i bardzo wysoką wilgotność. Obciążenie powłoki wielokrotnie zwiększa obecność rozpylonej słonej wody oceanicznej w powietrzu w połączeniu z bardzo wysokim natężeniem promieniowania słonecznego, a w szczególności promieniowania UV. Pozytywny wynik testu w takich warunkach to gwarancja jakości lakieru. Takim surowym testom sprostać muszą produkty marki Profix (np. lakier bezbarwny CP 2015 HS X-Speed), ponieważ właśnie w takich warunkach testuje je tam producent.
Próby, jakim poddawane są dobrej jakości lakiery, to wieloetapowe badania, gdyż tylko takie pozwalają udzielić gwarancji na otrzymaną powłokę.

Beata Żabicka
Laboratorium badawczo-rozwojowe firmy Multichem Sp. z o.o.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony