Informacje ze szkolenia ATE
Czy mieliście już klienta, który reklamował długi pedał hamulca? Jeśli tak, warto przeczytać poniższy materiał.
Klient reklamuje wpadający pedał hamulca przy włączonym silniku na jałowym biegu, na światłach. Mimo to układ hamulcowy działa bez zarzutu. Układ jest szczelny i nie ma powietrza w systemie, więc nie możemy mówić o błędnym działaniu układu hamulcowego.
Techniczna przesłanka: Dla drogi pedału hamulca przy normalnym jego uruchomieniu i sprawnym układzie hamulcowym stosowana jest następująca formuła (patrz rysunek):
Całość drogi pedału hamulca = 3/3 drogi = Punkt A do C
Naciśnięcie = 1/3 drogi = Punkt A do B
Punkt nacisku = Punkt B
Rezerwa pedału hamulca = 2/3 drogi = Punkt B do C
Formuła ta jednak nie sprawdza się w wyżej opisanym przypadku. Pedał hamulca wpada dużo głębiej.
Serwa podciśnieniowe wykorzystują spadki ciśnień pomiędzy próżnią (podciśnieniem) a ciśnieniem powietrza atmosferycznego. Te różnice ciśnień wzmacniają siłę nacisku stopy. W samochodach z silnikiem benzynowym próżnię wytwarza ssanie silnika, w dieslach funkcje tę przejmuje pompa próżniowa. W silnikach benzynowych wytworzone podciśnienie wynosi 0,8 bara, zaś w dieslach ok. 0,98 bara – a sam czas budowania ciśnienia jest o wiele dłuższy niż w silnikach benzynowych. I tak w wyniku kilku hamowań, przy pracy silnika na niskich obrotach, dochodzi do zmniejszenia ilości próżni w serwie. I to w efekcie prowadzi do zmniejszonego wspomagania w układzie hamulcowym. Pedał hamulca jest twardszy. Jeśli kierowca przytrzyma nogę na pedale hamulca, wówczas przy włączonym silniku zwiększy się powoli ilość podciśnienia i tym samym wzrośnie wspomaganie. Punkt nacisku B (patrz rysunek) spada przy stałej sile nacisku stopy, aż zbudowana zostanie maksymalna ilość podciśnienia. Ważne jest, aby wiedzieć, że pompa próżniowa w dieslach wolniej buduje ciśnienie, niż dzieje się to w silnikach benzynowych. Ale i w dieslach pedał hamulca opada wolniej niż w samochodach z silnikiem benzynowym. I właśnie to odczuwa wielu kierowców jako błąd działania układu hamulcowego, gdyż wyraźnie odczuwa, że pedał hamulca powoli opada. Silniejsze podciśnienie w dieslach daje w efekcie silniejsze wspomaganie układu hamulcowego. Silniejsze obciążenie powoduje we wszystkich elementach układu hamulcowego silniejsze rozszerzanie i rozciąganie. Rozciąganie widać chociażby na przewodach hamulcowych: w efekcie pedał hamulca opada jeszcze głębiej. Mimo to pomiędzy pedałem a blachą pojazdu jest wystarczająco dużo miejsca. Normalnie pełne hamowanie potrzebuje ok. 80 barów. Jednakże w zależności od siły nacisku na pedał hamulca oraz w zależności od systemu hamulcowego, ciśnienie w zacisku może wynosić nawet ponad 200 barów i nie jesteśmy w stanie tego wyczuć! Ponieważ za każdym zwolnieniem i uruchomieniem pedału hamulca jest wyczuwalna ta sama droga hamulca jak przy normalnym hamowaniu. Ważne jest więc, żeby wiedzieć, że takie działanie hamulca w samochodach z silnikiem Diesla jest normalne. Wynika to z działań fizyki i nie ma tu żadnej wady.
Wskazówka ATE: Można sprawdzić otoczenie serwa, jak i samo serwo.
1.) Przy wyłączonym silniku należy kilka razy nacisnąć na pedał hamulca, tym samym redukując podciśnienie w serwo.
2.) Następnie trzeba przytrzymać pedał tak jak przy pełnym hamowaniu – wciśnięty. Pedał musi być już twardy, a droga pedału hamulca powinna wynosić tylko 1/3 z całości drogi (patrz rysunek). Ciśnienie w cylinderku wynosi teraz 80 do 100 barów.
3.) Należy trzymać wciśnięty pedał hamulca i włączyć silnik. Jeśli serwo i pompa podciśnieniowa działają bez zarzutu, wówczas pedał hamulca musi wyczuwalnie pod stopą opaść, gdyż zaczyna działać wspomaganie. Pedał hamulca osiąga punkt pomiędzy B i C (patrz rysunek). Ciśnienie w cylinderku wynosi 140 do 200 barów
Na koniec jeszcze jedna wskazówka. Jeśli podłączymy ciśnieniomierz ATE do przedniego zacisku, możemy udowodnić, jak podnosi się ciśnienie w układzie hamulcowym przy stałym nacisku na pedał hamulca. A ta wskazówka może również przynieść wyczuwalną poprawę, ponieważ stare przewody w miarę upływu czasu rozmiękczają się i rozciągają się. Warto zatem w pojazdach starszych niż 5 lat je skontrolować! Być może niezbędna będzie ich wymiana.
W przypadku pytań prosimy o kontakt:
Magdalena Wójcik-Klich
Opiekun Rynku Polskiego
dla Continental Teves AG&Co.oHG
tel. 0602 655 600
e-mail: brenox@wp.pl
Komentarze (0)