Z Renzo Servadei, Prezesem Targów Autopromotec, rozmawia red. Mirosław Giecewicz
- Proszę powiedzieć naszym Czytelnikom kilka słów na temat historii targów Autopromotec?
Autopromotec narodził się w 1963 roku w Bolonii jako wystawa nowych i zregenerowanych opon oraz wyposażenia. W następnym roku rozwinął się poprzez dodanie wyposażenia dla opon i postępując za rozkwitem włoskiego przemysłu wyposażenia warsztatów w 1973 roku dodano sektor produkcji sprzętu warsztatowego. Po sukcesie z poprzednich lat wystawa, która powstała jako krajowa, zaczęła przeradzać się coraz bardziej w wystawę typu międzynarodowego. Coraz więcej wystawców przyjeżdżało do Bolonii, aby prezentować swoje produkty, przyciągając nowych odwiedzających z całego świata, aż Autopromotec stał się największą na świecie wystawą wyposażenia warsztatów. Z imprezy na imprezę targi przyciągały coraz więcej zwiedzających oraz wystawców: podczas ostatniej wystawy w 2003 roku został pobity rekord: 936 stoisk na powierzchni wystawowej 100.000 m2 odwiedziło ponad 83 tysiące gości, z czego 13.000 pochodziło z ponad stu krajów z całego świata. Kluczem do sukcesu jest specjalna formuła tego wydarzenia, podczas którego mogą wystawiać się jedynie producenci, co pozwala uniknąć dublowania się produktów na stoiskach. Produkty mogą być prezentowane tylko na stoisku producenta lub jedynego przedstawiciela, podczas gdy na innych targach można znaleźć ten sam produkt w kilku miejscach – to u producenta, to u dealera, na dodatek w różnych cenach. Na targi Autopromotec wstęp jest bezpłatny, aczkolwiek mogą wejść tylko ludzie z tej branży, którzy otrzymali oficjalne zaproszenie wraz z imienną kartą od komitetu organizacyjnego. Autopromotec jest organizowany bezpośrednio przez stowarzyszenia tych firm, takich jak AICA – włoskie stowarzyszenie producentów sprzętu warsztatowego, Federpneus – włoskie stowarzyszenie dealerów opon; co oznacza, że pokaz jest organizowany bezpośrednio przez wystawców (producentów opon oraz wyposażenia warsztatów), aby pozyskać ich klientów (dilerów). Obecnie Autopromotec to jedyne targi we Włoszech o profilu międzynarodowym poświęcone motoryzacyjnemu rynkowi wtórnemu.
- W tym roku w maju odbędzie się kolejna edycja targów Autopromotec. Proszę powiedzieć, czego będziemy mogli spodziewać się po tegorocznych targach? Czy ta edycja będzie wyróżniała się czymś szczególnym od wcześniejszych?
Następna wystawa, aby spełnić żądania odwiedzających targi w 2003 roku, otworzy się na dwa nowe sektory handlowe: części zamienne do samochodów oraz serwis samochodowy. Jest to również odpowiedź na szybką ewolucję rynku, która w Europie naciska na nową dystrybucję rynku wtórnego i wsparcie środków transportu poprzez tworzenie nowych sieci samochodowych, które w tym momencie są podzielone na niezależne sieci. Tak więc w maju 2005 roku w Bolonii odwiedzający targi będą mogli znaleźć nowe części zamienne produkowane przez niezależne firmy, jak i przez producentów samochodów oraz nowe rozwiązania dla serwisu samochodów. Z wejściem Polski do Unii Europejskiej będzie ważne, aby obserwować co będzie się działo w sektorze usług, który musi dostosować się do regulacji unijnych, jak chociażby dyrektywy GVO, która znosi wyłączność na dystrybucję motoryzacyjnych części zamiennych i otwiera nowe możliwości niezależnym producentom części. W tym świetle Autopromotec 2005 r. mając również ten sektor handlowy będzie bardziej kompletny w porównaniu z poprzednimi edycjami. Dlatego można powiedzieć, że Autopromotec “zamknie koło” prezentując wszystkie innowacyjne rozwiązania produktów i wyposażenia, które w przyszłości zobaczymy w autonaprawach i utrzymaniu samochodów. Nowa wystawa będzie oczywiście większa niż poprzednie i otwierając nowe sektory zwiększy swoją powierzchnię wystawienniczą o 10.000 m2, która w sumie wyniesie 110.000 m2. Będzie również o 10% więcej wystawców i w sumie ponad 10.000 stoisk. Naturalnie oczekujemy, że to ściągnie nowych gości. Profesjonalne programy konferencji i seminariów będą prezentowały nowe trendy na rynku fachowcom, którzy muszą być zawsze na bieżąco i nadążać za zmianami.
- Wiem, że zależy Wam na współpracy z Europą Wschodnią. Jakie plany macie względem Polski?
Mając na uwadze polski rynek, który jest jednym z największych rynków państw, które ostatnio przystąpiły do Unii Europejskiej, będziemy organizowali specjalną konferencję polskim fachowcom. Planujemy specjalną ofertę podróży i zakwaterowania w Bolonii podczas targów, jak na przykład możliwość zarezerwowania hotelu na Wybrzeżu Adriatyckim około 100 km od Bolonii w bardzo korzystnych cenach i z wliczonym dojazdem z hotelu do obiektów targowych w Bolonii. To również możliwość cieszenia się piękną włoską wiosną na wybrzeżu oraz połączenia podróży biznesowej z przyjemnym pobytem we Włoszech.
- W jaki sposób przekonałby Pan polskie firmy, aby wystawiły się podczas targów Autopromotec? Co mogą one zyskać, biorąc udział w tej imprezie?
Właśnie zakończyliśmy sprzedaż powierzchni wystawienniczej na tegoroczne targi, więc w tym roku nie ma już szans na wystawianie się na Autopromotec. Z tego powodu jesteśmy nastawieni na przyjmowanie polskich specjalistów przemysłu samochodowego jako odwiedzających: będą mogli zobaczyć, czym są targi i jak różnią się one od podobnych imprez organizowanych na świecie. Po odwiedzeniu targów będą mogli się przekonać, jak szczególnymi targami jest Autopromotec i może zdecydować się na wzięcie udziału w 2007 roku (ponieważ Autopromotec odbywa się co dwa lata). Chciałbym tutaj przypomnieć, że tylko producenci lub wyłączni przedstawiciele z Unii Europejskiej mogą wystawiać się na tych targach, ponieważ impreza jest organizowana dla dealerów i importerów – zawodowców w tej branży. Oni nie będą musieli nic płacić za wejście na targi i odnajdą tam branżowe środowisko, gdzie będą mogli zaktualizować swoją wiedzę, znaleźć partnerów handlowych i zobaczyć, jak będzie wyglądała motoryzacja w przyszłości dzięki ogromnej ilości nowych produktów, które zostaną zaprezentowane w Bolonii podczas tegorocznego show.
- Z pewnością dużą konkurencją są dla Was targi Automechnika. Jakie jest Pana zdanie na ten temat?
Automechanika Frankfurt to bardzo ważny i profesjonalny rywal i z tego powodu chcemy z tymi targami konkurować, ponieważ dzieje się to na zasadzie szacunku i lojalności. Dlatego też Autopromotec odbywa się zawsze w lata parzyste, natomiast Automechanika w lata nieparzyste. Ale te dwie imprezy bardzo się różnią ze względu na formułę organizacyjną, która pozwala wystawiać się w Bolonii tylko producentom. To gwarantuje większą liczbę odwiedzających i kupujących, którzy na Autopromotec mogą być pewni, że handlują z firmami, które wyprodukowały dany produkt i biorą za niego odpowiedzialność, co jest bardzo ważne w tej branży. W każdym razie Automechanika i Autopromotec wyrosły razem i mogą egzystować bez przeszkadzania sobie, ponieważ – jak powiedziałem wcześniej – są zupełnie inne. Na Autopromotec nie ma żadnych biletów przy wejściu, a odwiedzający tracą mniej czasu na znalezienie sektora, który ich interesuje. Z tego powodu z przyjemnością chciałbym powiedzieć polskiemu motoryzacyjnemu rynkowi wtórnemu “Arrivederci!”, czyli do zobaczenia w Bolonii!
Mapa targów Autopromotec.
- Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)