Elementy jakie wchodzą w skład obu systemów są podobne, a mianowicie: zestaw kolorantów, program recepturowy, waga oraz wzornik kolorów. W przypadku dobarwiania mieszanki możemy skorzystać z pomocy koła kolorów, tj. plakatu obrazującego umiejscowienie kolorantu w przestrzeni barw. Należy jednak bezwarunkowo pamiętać o odpowiednim oświetleniu. Najlepiej dokonywać oceny koloru w świetle dziennym – w przeciwnym wypadku powinniśmy zaopatrzyć się w specjalne lampy, których barwa zbliżona jest do światła słonecznego.
Dobór koloru rozpoczynamy od odszukania w programie recepturowym interesującego nas numeru koloru. Gdzie szukać numeru koloru na karoserii samochodu uzależnione jest od marki i modelu samochodu. Są na szczęście publikacje, dostępne również w internecie, które pomagają nam uporać się z tym problemem. Po wpisaniu kodu koloru w wyszukiwarkę, otrzymujemy recepturę na interesujący nas kolor. Od tego miejsca sposób postępowania w zależności od wykorzystywanego systemu jest inny. W przypadku lakierów konwencjonalnych musimy pamiętać o ich regularnym mieszaniu, gdyż w innym wypadku żywica, która wchodzi w ich skład, może się osadzać się na dnie. Powoduje to nierównomierny rozkład pigmentu w farbie, a tym samym może przekłamać otrzymaną barwę mieszanki. W przypadku lakierów wodnych – opartych w większości na żywicach żelowych – wystarczy kilkakrotne wstrząśnięcie tuż przed użyciem. W trakcie mieszania składników lakierów konwencjonalnych już na „listwie” możemy wstępnie ocenić barwę koloru. Tego samego nie możemy jednak powiedzieć o lakierach wodnych, gdyż tu barwa mokrej mieszanki odbiega od tego, co otrzymujemy po wyschnięciu. Dlatego, aby dokonać prawidłowej oceny barwy, konieczne jest wykonanie natrysku próbnego. Do nielicznych wyjątków w tej kwestii należą lakiery wodne AquaLine marki PROFIX, tutaj kolor na „listwie” jest bardzo zbliżony do efektu końcowego.
Dobarwianie mieszanki w obu systemach przebiega już w podobny sposób i zgodnie z tymi samymi zasadami. Pozostałe różnice odnoszą się już do samego sposobu aplikacji, jak np. prostota cieniowania przy użyciu lakierów wodorozcieńczalnych. Nieocenioną zaletą lakierów wodnych jest ich mniejsza szkodliwość dla samych lakierników (mniejsza mgła natryskowa) oraz środowiska naturalnego.
Marek Lemiszewski
Lakierników chcących zmienić technologię lakierowania z rozcieńczalnikowej na wodorozcieńczalną interesują zapewne różnice w sposobie doboru koloru w tych dwóch systemach.
Komentarze (0)