Dobra widoczność to większe bezpieczeństwo. Nic zatem dziwnego, że w okresie jesienno-zimowym wzrasta sprzedaż wycieraczek. Przed czym chronić nowe wycieraczki, aby służyły jak najdłużej?
Oczywistym objawem zużycia wycieraczek jest smużenie lub pozostawianie fragmentów nieoczyszczonej szyby. Sygnałem wskazującym na konieczność wymiany jest także irytujący, piszczący dźwięk podczas pracy albo podskakiwanie. Warto z bliska przyjrzeć się wycieraczkom – wyszczerbienia na ostrzu pióra lub rozwarstwienia części roboczej także świadczą o zużyciu. Odpowiednia diagnostyka ujawnia niedomagania z wyprzedzeniem i pozwala na przemyślane zakupy. Użytkownik ma czas na wybór odpowiedniej marki wycieraczek.
Czynniki środowiskowe
Zużycie wycieraczek mogą przyspieszać czynniki środowiskowe, np. skrajnie niskie lub skrajnie wysokie temperatury, długie okresy ekspozycji na światło słoneczne, kwaśne deszcze lub słoną wodę (np. w strefach przybrzeżnych). Czynników tych nie da się wyeliminować, ale można osłabić ich niekorzystny wpływ przez odpowiednie działanie profilaktyczne. W naszych warunkach klimatycznych możemy zastosować kilka rozwiązań: zapobiegać przymarzaniu wycieraczek do szyb przez odchylanie ich na noc lub podkładanie czegoś pod pióra, chronić je przed ekspozycją na słońce poprzez użycie przeciwsłonecznych nakładek na szyby (na czas parkowania) oraz regularne spłukiwać czystą wodą (dotyczy osób mieszkających nad morzem).
Jakość płynu
Niezwykle ważnym czynnikiem mającym wpływ na żywotność wycieraczek jest rodzaj płynu do spryskiwaczy lub jego... brak. Najtańsze środki nie tylko kiepsko myją szybę, mogą też wchodzić w reakcję z lakierem na masce lub gumą, z której wykonane są pióra. Ponieważ na ogół słabo radzą sobie z brudem, więc trzeba zużywać ich znacznie więcej. Wymusza to także dłuższą pracę wycieraczek i prowadzi do ich przedwczesnego zużycia. W oczywisty sposób szkodliwa jest także praca na sucho. Z dwojga złego, jeśli nie zanosi się na przymrozki, lepiej nalać do zbiorniczka czystej wody, niż pozwolić, by wycieraczki pracowały bez płynu.
Zły dobór wycieraczek
Bardzo często zdarza się, że podczas pospiesznych zakupów wycieraczki dobierane są na oko, a później okazuje się, że są za długie, za krótkie lub niewłaściwie dolegają do szyby. W zasadzie w każdym z tych przypadków będą zużywały się szybciej. Jeśli podczas pracy haczą o siebie lub o krawędź okna, to ich żywotność skróci się drastycznie. Jeśli są zbyt krótkie – także zużyją się szybciej, ponieważ będą przenosić większy nacisk. Jeśli niewłaściwie dolegają, w przyspieszonym tempie wypracuje się ich część styku z szybą. Zatem naprawdę warto poświęcić chwilę na lekturę katalogu lub instrukcji producenta samochodu.
Zły kąt ramion
Większość kierowców po prostu wymienia pióra wycieraczek. Nawet w warsztatach samochodowych mało kto przywiązuje wagę do kąta, pod jakim ramiona wycieraczek ustawione są do szyby. Jeśli jest źle dobrany, pióra zaczynają skakać po szybie lub hałasować. Kąt można zmienić za pomocą specjalnego przyrządu lub nawet szczypcami – trzeba tylko uważać, aby nie porysować lakierowanej powierzchni ramion.
Rysy na szybie
Na koniec jeden, niestety dość kosztowny, problem, który dotyczy głównie starszych samochodów. Chodzi o mikrorysy na przedniej szybie. Z jednej strony drastycznie pogarszają one widoczność o zmroku, z drugiej utrudniają oczyszczanie szyby i działają jak tarka na pióra wycieraczek. Jeśli jest to możliwe, warto zainwestować w nową przednią szybę, zwłaszcza jeśli chodzi o samochód 10-letni, który ma posłużyć jeszcze przynajmniej kilka lat.
Rozsądny wybór
Wielu kierowców zastanawia się, czy markowe wycieraczki rzeczywiście będą służyć dłużej niż alternatywne produkty w najniższych cenach. Oto namacalne cechy konstrukcyjne wycieraczek Trico, które realnie decydują o jakości ich pracy i wytrzymałości. Wycieraczki Trico mają bardzo wytrzymałą konstrukcję nośną, niezależnie od tego, czy są wykonane w wersji tradycyjnej, czy bezramkowej. Technologia Memory Curve Steel dostępna w wybranych modelach sprawia, że bardzo dobrze dolegają do szyb profilowanych (zakrzywionych na brzegach lub mocno wygiętych). Fazowane zakończenie pióra (niektórzy nazywają to ostrzem) lepiej zbiera zanieczyszczenia i jest odporniejsze na zużycie niż produkty konkurencyjnych marek.
Wybrane modele są badane w tunelu aerodynamicznym po to, aby podczas jazdy autostradowej jak najlepiej przylegały do szyby.
Komentarze (0)