22 stycznia br. firmy leasingowe skupione w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) zaprezentowały wyniki wypracowane w 2013 roku. Ogłoszony, 13-procentowy wzrost oznacza sfinansowanie przez branżę aktywów ruchomych i nieruchomości o wartości ponad 35,3 mld PLN.
Branża leasingowa w 2013 roku
Jak pokazują dane ZPL, wartość wszystkich aktywów sfinansowanych leasingiem i pożyczką w 2013 r. wyniosła 35,3 mld PLN, co oznacza 13-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2012 (31,2 mld zł w 2012 r.). EFL, będący prekursorem polskiego leasingu, zakończył ostatni rok z niemal 19-procentowym wzrostem sprzedaży, której wynik przekroczył 3,1 mld PLN.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy, w segmencie ruchomości, branża sfinansowała aktywa za kwotę 33,6 mld PLN – 13,1% więcej niż w roku 2012., natomiast na rynku nieruchomości – za kwotę 1,6 mld PLN – 11,1% wzrostu (rdr.).
W 2013 roku najbardziej dynamicznie rozwijał się segment pojazdów, kończąc rok z wynikiem lepszym o 22,9% w stosunku roku ubiegłego i finansowaniem na poziomie 20,7 mld PLN. Przedsiębiorcy chętnie korzystali z finansowania – głównie leasingiem – samochodów osobowych, dostawczych do 3,5 tony, jak i ciężarówek czy ciągników siodłowych. W strukturze sfinansowanych ruchomości pojazdy stanowiły 61,5% rynku.
Drugim, wartościowo najważniejszym przedmiotem transakcji były maszyny (ponad 1/3 zawartych transakcji). Finansowanie maszyn w ubiegłym roku przyniosło 11,5 mld PLN oraz 3,4% wzrost liczony rok do roku. Nieznaczny wzrost popytu na usługi leasingu odnotowano również w branży IT, natomiast 38-procentowy spadek branża leasingowa zaraportowała w segmencie finansowania: statków, samolotów oraz taboru kolejowego.
Pierwsze trzy kwartały 2013 roku przyniosły ponad 13-procentowy (13,1%) wzrost finansowania na rynku pojazdów, natomiast wyniki osiągnięte przez firmy w IV kwartale br. pokazują wzrost finansowania w tym segmencie o 49% w stosunku do analogicznych okresów roku ubiegłego. Łącznie w 2013 roku sprzedaż osiągnięta przez firmy leasingowe w segmencie pojazdów wzrosła o 22,9% (w stosunku do 2012 r.), osiągając wartość 20,7 mld zł.
W 2013 roku skończyły się umowy zawierane w latach 2010-2011, kiedy zakończenie odliczania VAT przy zakupie aut miało wpływ na masowe zakupy aut z „kratką”. Drugim powodem obserwowanego wzrostu była konieczność wymiany aut, dla których w 2013 roku skończył się 3-letni okres umowy (lata 2004, 2007 i 2010 z wyraźnie wyższą sprzedażą).
Prognozy na 2014 rok
W 2014 r. branża spodziewa się dalszego wzrostu dynamiki na rynku pojazdów, w tym również pojazdów ciężarowych. Wpływ na wyniki w tym ostatnim segmencie będzie mieć „okienko derogacyjne” i możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu samochodów z homologacją ciężarową, w tym z tzw. kratką. Według zapowiedzi analityków szczególna sytuacja na rynku będzie trwała tylko przez pierwsze dwa miesiące roku, kiedy zarówno firmy leasingowe, jak i firmy motoryzacyjne oczekują wzmożonego zainteresowania klientów ich ofertą.
Komentarze (0)