Frost & Sullivan w swoim raporcie podsumowującym stan rozwoju rynku samochodów elektrycznych, który został przygotowany dla Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, szacuje, iż łączna sprzedaż EV na świecie przekroczy w 2018 r. poziom 1,6 mln sztuk.
Elektromobilność w ujęciu globalnym rozwija się bardzo dynamicznie. Z salonów wyjeżdża coraz więcej nisko- i zeroemisyjnych pojazdów, spada popularność diesla, a koncerny motoryzacyjne zapowiadają liczone w miliardach euro inwestycje w nowe modele EV. Z danych Frost & Sullivan wynika, że w 2017 r. sprzedaż samochodów elektrycznych na świecie po raz pierwszy w historii przekroczyła granicę 1 mln egzemplarzy. Odnotowano wzrost o prawie 60% r/r. Głównymi czynnikami, wpływającymi na wzrost popularności EV, były spadające ceny baterii litowo-jonowych, coraz ostrzejsze regulacje z zakresu norm emisji spalin i polityka rządu w Pekinie, dla którego elektromobilność stanowi jeden z najwyższych priorytetów.
– Od czterech lat Chiny pozostają największym rynkiem EV z udziałem w globalnej sprzedaży dochodzącym do 50% – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – Państwo Środka w ciągu kolejnej dekady utrzyma pozycję lidera. Na drugim miejscu znajduje się Europa, której udział wynosi ponad 25%. Kolejne miejsca zajmują Ameryka Północna (17,7%), Japonia (4,5%) oraz Korea Południowa (1,1%).
Wzrost sprzedaży EV idzie w parze z intensywnym rozwojem infrastruktury ładowania. Co ciekawe, w 2017 r. najwięcej szybkich ładowarek DC znajdowało się w Japonii (ponad 7 tys.). Dla porównania w całej Europie liczba urządzeń tego typu wynosiła ok. 6,8 tys.
– Wraz z pojawieniem się w sprzedaży coraz większej liczby nowych modeli EV i na tle rozbudowy infrastruktury ładowania oraz spadających cen baterii litowo-jonowych, w ciągu kolejnej dekady możemy spodziewać się globalnego przełomu w zakresie elektromobilności – uważa Ivan Kondratenko, konsultant działu Mobility w firmie Frost & Sullivan.
Według oceny Frost & Sullivan pomiędzy 2022 a 2023 r. skumulowana sprzedaż samochodów zelektryfikowanych przekroczy granicę 10 mln sztuk, do 2025 r. 23 mln, natomiast ich łączny udział w rynku pojazdów pasażerskich sięgnie 22%.
Komentarze (0)