dla systemu ESP Boscha
Aktywny system bezpieczeństwa ESP Boscha został uhonorowany w grudniu 2007 r. dwiema prestiżowymi nagrodami - FIA World Prize oraz Prince Michael Twentieth Anniversary International Road Safety Technology Award. Obie nagrody zostały przyznane za istotny wkład przedsiębiorstwa w poprawę bezpieczeństwa drogowego. System ESP zapobiega poważnym wypadkom, a jego wysoka skuteczność została już wielokrotnie potwierdzona w niezależnych badaniach naukowych.
„FIA World Prize for Road Safety, the Environment and Mobility” to renomowana nagroda przyznawana przez światową Federację Samochodową FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). W tym roku to prestiżowe wyróżnienie przyznano firmie Bosch za opracowanie i konsekwentne upowszechnianie wiedzy na temat aktywnego systemu bezpieczeństwa ESP. Jak podkreślił Max Mosley, prezes FIA, rozwiązanie jest uznawane za najskuteczniej chroniące podróżnych od czasów wynalezienia pasów bezpieczeństwa, a przy jego projektowaniu i wprowadzaniu na rynek Bosch odegrał kluczową rolę.
ESP zapewnia stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). Fot. Bosch
Bosch otrzymał także nagrodę “Prince Michael Twentieth Anniversary International Road Safety Technology Award“. Nagroda imienia księcia Kentu, który bardzo mocno angażuje się w sprawę międzynarodowego bezpieczeństwa drogowego, jest przyznawana w Wielkiej Brytanii już od dwudziestu lat. W tym roku ustanowiono nagrodę specjalną dla systemu ESP, który według opinii jury “jest najskuteczniejszym od 1987 roku wynalazkiem pozwalającym obniżyć liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych”. Bosch zaprojektował system ESP w 1995 roku i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadził go do produkcji seryjnej. Rozwiązanie zapewnia stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych).
Działanie systemu ESP. Fot. Bosch
Międzynarodowe badania potwierdzają, że co najmniej 40 proc. wszystkich wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym jest spowodowanych przez poślizg pojazdu. Około 80 proc. wszystkich przypadków poślizgu można zapobiec właśnie poprzez zastosowanie systemu ESP. W samej tylko Europie powszechne stosowanie ESP pozwoliłoby uratować życie i zdrowie 4 tys. ofiar śmiertelnych wypadków oraz 100 tys. poszkodowanych, co pokazuje badanie przeprowadzone przez uniwersytet w Kolonii w 2007 roku. Amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Drogowego NHTSA szacuje, że dzięki ESP można by
zapobiec śmierci 10 tys. ofiar wypadków drogowych w USA. W pierwszej połowie 2007 roku w Europie w ESP wyposażonych było 47 proc. nowych samochodów. W USA wydano w tym roku ustawę nakazującą seryjne wyposażanie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych, począwszy od modeli z roku 2012. Także Komisja UE zapowiedziała obowiązkowe stosowanie systemu bezpieczeństwa od roku 2011. System ESP rekomendują na całym świecie również organizacje NCAP (New Car Assessment Programme). Od 2005 roku Euro NCAP radzi klientom kupować auta wyposażone w ESP, a australijsko-azjatycka federacja NCAP (ANCAP) zapowiedziała nawet, że od roku 2008 będzie przyznawać w swoich testach pięć gwiazdek tylko samochodom z ESP.
System ESP zapobiega poważnym wypadkom, a jego wysoka skuteczność została już wielokrotnie potwierdzona w niezależnych badaniach naukowych. Fot. Bosch
Komentarze (0)