Podnoszenie świadomości kierowców dotyczące wpływu stanu technicznego pojazdu na bezpieczeństwo jest nadal niezbędne. 9 kwietnia 2008 roku w Warszawie zainaugurowano trzecią edycję kampanii Akademia Bezpiecznego Samochodu.
Podczas spotkania prasowego organizatorzy przekazali dziennikarzom wyniki najnowszych badań, dotyczące świadomości i wiedzy polskich kierowców odnośnie wpływu stanu technicznego pojazdu na bezpieczeństwo. Przedstawiono także wyniki kampanii prowadzonej w 2007 roku. Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, wskazał na fakt, iż dynamiczny wzrost liczby samochodów jeżdżących w Polsce ma niewystarczające odzwierciedlenie w poprawie świadomości technicznej kierowców. Pod koniec 2007 roku po polskich drogach jeździło już ponad 15 milionów pojazdów. Jak podkreślił Alfred Franke – wśród tych pojazdów duża część to samochody używane, sprowadzone z zagranicy, a więc wymagające szczególnej troski o stan techniczny. Przemysław Skoczyński z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego stwierdził, że dobry kierowca to kierowca świadomy swoich umiejętności oraz świadomy możliwości swojego pojazdu.
Przedstawicielka Federacji Konsumentów Aleksandra Frączek wskazała na niezwykle istotny w kontekście kampanii aspekt edukacyjny młodych kierowców oraz kandydatów na kierowców. Podkreśliła, że materiały edukacyjne, które mogłyby pomóc w bardziej świadomym i odpowiedzialnym użytkowaniu pojazdu, powinny docierać do szkół nauki jazdy. Instruktorzy i egzaminatorzy natomiast powinni kłaść większy nacisk na weryfikację wiedzy o technicznym aspekcie pojazdu. Federacja Konsumentów jako Patron Honorowy, już od 2007 roku również szeroko informuje konsumentów o idei oraz działaniach kampanii.
Witold Rogowski ze Stowarzyszenia Niezależnych Warsztatów Samochodowych wskazał na niezwykle palący problem w kontekście dbałości o stan techniczny pojazdów – na brak dialogu pomiędzy kierowcą a mechanikiem. Nieświadomość kierowców bardzo często wynika z niewiedzy o zależnościach pomiędzy poszczególnymi podzespołami samochodowymi, a o nich najwięcej wie przecież fachowiec. Zdaniem Witolda Rogowskiego, przy każdej wizycie kierowcy w warsztacie – oprócz bieżących napraw – mechanik powinien dokonać podstawowego przeglądu pojazdu.
O pozaekonomicznych oraz ekonomicznych skutkach wypadków drogowych mówił rzecznik prasowy Banku Światowego Jacek Wojciechowicz. Roczne koszty wypadków drogowych w Polsce szacuje się na około 30 miliardów złotych, co jest kwotą zbliżoną do dziury budżetowej polskiego rządu. Duża część zdarzeń drogowych powodowana jest niesprawnością techniczną pojazdów i należy tę przyczynę sukcesywnie eliminować. Ważne jest, by skupić się na edukacji kierowców i uświadamianiu im zagrożeń wynikających z niesprawnych podzespołów samochodowych, a mechanikom uświadomić, jak wielkie znaczenie może mieć nierzetelnie wykonany przegląd pojazdu.
Podczas inauguracji kampanii organizatorzy spotkali się również z przedstawicielami Urzędów Marszałkowskich z całej Polski.
Komentarze (0)