Warto wiedzieć

11 godzin temu  30.06.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 2 minuty

Ekonomiczne znaczenie klasycznych pojazdów

Właściciele klasycznych samochodów w Niemczech inwestują średnio 90 centów na przejechany kilometr. Rośnie zainteresowanie egzemplarzami 30- i 20-letnimi, a największym ograniczeniem pasji kolekcjonerów jest niedobór wykwalifikowanych pracowników i wąskie gardła w dostawach części zamiennych.

Podczas niedawnej konferencji prasowej BBE Automotive GmbH i Wolk & Nikolic Aftersales Intelligence poznaliśmy najnowsze opracowanie dotyczące rynku klasycznej motoryzacji w Niemczech. Badanie pt. „Wirtschaftsfaktor Young- und Oldtimer 2025” to najnowszy ogląd na ekonomiczne znaczenie klasycznych pojazdów w Niemczech. 

Autorzy obszernego opracowania przeprowadzili ankiety z posiadaczami old- i youngtimerów. Szczegółowe informacje dotyczą aż 4185 klasycznych aut. Dla profesjonalistów istotne informacje dostarczyła ponad setka właścicieli warsztatów wyspecjalizowanych w renowacji klasycznej motoryzacji. 

Jak zmienia się rynek?

Właściciele klasycznych samochodów inwestują średnio 90 centów na przejechany kilometr. 82 procent ankietowanych jest zadowolonych z samochodów zabytkowych.

- Ze względu na niski przebieg wynoszący średniorocznie 2500 km, wpływ na środowisko pojazdów zabytkowych jest niewielki. Ich przebieg stanowi zaledwie 0,6 proc. wszystkich przejechanych kilometrów zarejestrowanych pojazdów. W Niemczech samochód pokonuje średnio ponad 12 000 kilometrów rocznie - podkreśla Gerd Heinemann, jeden z autorów projektu badawczego.

Podczas konferencji prasowej podkreślano, że samochody klasyczne nadal cieszą się pozytywnym odbiorem wśród społeczeństwa i mają również znaczenie ekonomiczne dla warsztatów i dostawców części zamiennych.

Rynek samochodów klasycznych zdominowany jest przez relatywnie młody park egzemplarzy (w wieku 20–29 lat) Owszem, nadal w dobrym stanie technicznym są modele mające ponad 60 lat, ale młodsi fani klasyków coraz częściej inwestują w pojazdy z lat 90. i jeszcze młodsze. 

Fachowa renowacja i deficyt części

Problemy są niezmiennie te same. Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród ponad 2000 właścicieli pojazdów i ponad 100 warsztatów, tylko kilka marek samochodowych oferuje naprawdę dobre zaopatrzenie w części zamienne. Widać istotne różnice w podejściu koncernów samochodowych do zachowania klasycznej motoryzacji.
- Wyjątkowo słaba dostępność części zamiennych może doprowadzić do wyłączenia niektórych modeli z rynku kolekcjonerskiego - ostrzega Zoran Nikolic.

Fot. Wolk & Nikolic Aftersales Intelligence/BBE Automotive GmbH

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony