Wydarzenia

ponad rok temu  11.07.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

(Elektryczny) Tech Adventure 2019

Tu nawet część teoretyczna, za sprawą bardzo dużej liczby eksponatów, przybierała formę praktyczną. Na zdjęciu szkolenie z układów kierowniczych

Szkolenia i atrakcje dla klientów ZF Aftermarket

Dużo wiedzy na temat serwisowania pojazdów elektrycznych, ale też elektryzujące emocje na torze! Wiedza poparta praktyką. Trzy sekundy do setki? Jasne! I to w różnych wydaniach. Raz w tesli, a raz za kierownicą mclarena.

Tech Adventure 2019, spotkanie klientów ZF Aftermarket, które miało miejsce w czerwcu na torze w Bednarach, dostarczyło wiedzy, frajdy i inspiracji. Za nami bliskie spotkania z technologią, w których wzięło udział ponad pół tysiąca warsztatowców z całego kraju.

Teoria, a potem praktyka
Trzy marki ZF Aftermarket: Lemförder, Sachs i TRW, a więc zawieszenie, układ przeniesienia napędu, układ hamulcowy i kierowniczy. Wymiana, serwis, najczęstsze usterki, błędy montażowe – był czas na rozmowę, przykłady z warsztatów, porady praktyczne.
Na początek szkolenie z układów kierowniczych. Prowadzący wskazuje newralgiczne punkty, gdzie mogą pojawiać się luzy mylnie interpretowane jako zużycie przekładni. To m.in. przegub kolumny kierowniczej, drążki kierownicze czy górne mocowania kolumn McPhersona.
Przykład z serwisu? Klient zgłasza zanik wspomagania, ale pasek napędzający pompę jest sprawny, a układ szczelny. Odpowiedź? Prawdopodobnie zablokował się pływak w korpusie pompy albo zanieczyszczenia zablokowały kulkę. Czy płyn w hydraulicznym układzie wspomagania należy wymieniać? Oczywiście! Awarie, wycieki, usterki – dziesiątki tematów.
Tłumią drgania silnika, oszczędzają przekładnie, redukują hałas. O czym mowa? Oczywiście o dwumasowych kołach zamachowych, a więc zaglądamy na szkolenie z układu przeniesienia napędu. Omawiamy kluczowe sytuacje, kiedy należy wymienić DKZ. To m.in. przegrzanie wtórnego koła zamachowego (wskutek pracy sprzęgła na tzw. poślizgu) lub zablokowanie pierwotnego i wtórnego koła po użyciu zbyt długich śrub do zamocowania pokrywy sprzęgła. Rozmawiamy o diagnostyce. Prowadzący przestrzega przed nieprzemyślaną wymianą oleju w automatycznej skrzyni biegów. – Najpierw spuśćmy przysłowiową szklankę oleju, zobaczmy, w jakim jest stanie. Jeśli w bardzo złym, wymiana tylko pogorszy sytuację. Niezbędny jest kompleksowy remont. Klient nie zawsze powie, zamawiając usługę, że skrzynia nie działa płynnie. A potem może mieć pretensje – słyszymy poradę.
Piski podczas hamowania? Skontroluj zawieszenie – radzą eksperci ZF Aftermarket. Źródłem pisków są zazwyczaj drgania klocka w zacisku, ale mogą być nimi też górne mocowania amortyzatorów czy tuleje metalowo-gumowe, które przenoszą obciążenia podczas hamowania.
Ocena stanu tarczy hamulcowej? Przegrzanie trwale zmienia właściwości materiału, a miejscowo również współczynnik tarcia. Dlatego zawsze trzeba zwracać uwagę na przebarwienia, rowki, pęknięcia czy ranty. Do tłoczków i prowadnic zacisków nie można używać smaru miedziowego. Taki smar i obudowa aluminiowa zacisku tworzą ogniwo galwaniczne. Dodatkowo wilgoć i zanieczyszczenie solą tworzą idealne warunki do przepływu prądu. W efekcie hamulce korodują bardzo szybko. Im wyższa różnica napięć pomiędzy dwoma materiałami, tym większa korozja elektrochemiczna.
To zaledwie kilka z kilkudziesięciu, a może kilkuset praktycznych porad. Warsztatowcy, z którymi rozmawialiśmy, część szkoleniową oceniali wysoko. Co ważne, po każdym ze spotkań z ekspertami ruszaliśmy na tor, by to, o czym mówili, sprawdzić w praktyce. Jeździliśmy po płytach poślizgowych z uszkodzonym układem kierowniczym lub częściowo wyłączonymi zaciskami hamulcowymi. Passatem szóstej generacji sprawdziliśmy, jakie skutki dla kierowcy daje zużyte dwumasowe koło zamachowe.

Przechodzimy do elektryków
ZF szacuje, że do 2030 r. około jedną trzecią wszystkich samochodów wyprodukowanych na świecie będą stanowić pojazdy elektryczne lub hybrydowe.
– Takie auta zawitają do waszych warsztatów szybciej, niż myślicie. Kiedyś podobnie myślało się o elektrycznych hamulcach postojowych. Dziś są one standardem – słyszymy na jednym ze szkoleń. Eksperci ZF Aftermarket prezentują klocki hamulcowe TRW Electric Blue, przeznaczone do samochodów elektrycznych. Różnice w porównaniu do standardowych klocków wysokiej jakości? Znacząca redukcja hałasu wewnątrz pojazdu, ograniczone pylenie okładzin hamulcowych i dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne. Oferta marki TRW już w ubiegłym roku pokrywała 98% europejskiego parku samochodów elektrycznych (w tym takich modeli jak tesla i Nissan Leaf).
Na szkoleniu poświęconym serwisowaniu samochodów elektrycznych i hybrydowych ekspert z centrali ZF opowiada o napięciach, zasadach bezpieczeństwa, działaniu poszczególnych komponentów. Prezentuje budowę automatycznej skrzyni zintegrowanej z silnikiem elektrycznym.
Na torze, za kierownicami tesli, poznajemy bliżej elektryczne rozwiązania. 700-konne silniki i ogromny moment obrotowy robią wrażenie. Rozłożenie punktów ciężkości sprzyja niezwykłej przyczepności i komfortowi prowadzenia.
ZF to jeden z rynkowych liderów w projektowaniu i produkcji rozwiązań do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Jak już informowaliśmy, otrzymało ono rekordowe, liczone w miliardach euro zamówienie od BMW na dostawy 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów, zoptymalizowanej pod względem integracji napędów elektrycznych. Dotyczy to również hybrydowych wariantów skrzyń biegów.

Elektryzujące doświadczenia
McLaren, Lamborghini Huracan, Ferrari Italia czy wyglądający w tym towarzystwie może nieco skromnie, ale też imponujący Nissan GTR. Nie, tych aut nie serwisowaliśmy. Mieliśmy je natomiast do dyspozycji w towarzystwie doświadczonych, ale też pozwalających na sporo instruktorów. Bardzo dobra infrastruktura Bednary Driving City, a więc dawnego lotniska, sprzyjała dynamicznej jeździe. Skala frajdy? Niespełna 3 sekundy do setki, niecałe 8 sekund do 200 km/h. Takimi osiągami chwali się w katalogach McLaren 720S.
Wiatr wytworzony za pomocą silnika Diesla o mocy 900 koni mechanicznych sprawiał, że niezależnie od wagi czy wzrostu – wszyscy poczuliśmy się wyjątkowo lekko. Tunel aerodynamiczny to kolejna, po supersamochodach, atrakcja dla gości Tech Adventure.
ZF Aftermarket zaprezentował też swoim klientom ZF [pro]Tech – koncept warsztatowy dedykowany niezależnym warsztatom, gwarantujący bezpośredni i indywidualny kontakt ze specjalistami, szkolenia i wsparcie marketingowe. Był też czas na szkolenia z pierwszej pomocy (do której udzielenia zobowiązany jest każdy, a posiadacz prawa jazdy w sposób szczególny). Na symulatorach zdarzeń drogowych (zderzenie czołowe, dachowanie) doświadczaliśmy, jak ważne jest podróżowanie z zapiętymi pasami bezpieczeństwa.
Wiedza techniczna, niezwykłe atrakcje, ale najważniejsze to chyba inspiracja do rozwoju zawodowego – to, w naszej ocenie, trzy największe korzyści z udziału w Tech Adventure 2019. A nasze zdanie podzielają wszyscy uczestnicy, z którymi rozmawialiśmy.

Tekst i fot. Piotr Łukaszewicz

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Tego wykładowcy przedstawiać nie trzeba. Grzegorz Fedorowicz z ZF Aftermarket to bodaj najbardziej rozpoznawalny szkoleniowiec polskiej branży warsztatowej
Kwintesencja Tech Adventure – najpierw poznajemy zasadę działania, potem ruszamy na tor. W tym przypadku to budowa silnika elektrycznego, a na torze do dyspozycji elektryczne tesle
(Elektryczny) Tech Adventure 2019
Pobyt w tunelu aerodynamicznym klasyfikowany jest jako sport ekstremalny, a odczucia porównywane ze skokiem ze spadochronem
Niespełna 3 sekundy do setki, niecałe 8 sekund do 200 km/h. Takimi osiągami chwali się w katalogach McLaren 720S

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony