Zdarza się, że widzimy na ulicach samochody, w których poszczególne elementy karoserii różną się odcieniem od pozostałych. Umówmy się, nie mówimy tu o efektach zamierzonych. Pierwsze skojarzenie – nie najlepiej dobrany odcień koloru. Ale niekoniecznie. Jeśli dobrze się przyjrzeć, takie same różnice możemy zauważyć także w przypadku niektórych fabrycznie nowych samochodów. Skąd te problemy?
To lakierowane elementy z tworzyw sztucznych, które zajmują obecnie coraz większą powierzchnię samochodu, mogą być przyczyną takich różnic. Lakiernie OEM (fabryczne) są podzielone ze względu na rodzaj lakierowanego podłoża. Lakierowanie elementów metalowych odbywa się w innej części niż lakierowanie elementów z tworzyw sztucznych. W wyniku tego mogą pojawić się różnice kolorystyczne lakierowanych elementów. Główny problem, to różne techniki lakierowania (grubość warstwy lakieru, kolor podłoża) dla omawianych elementów. Oczywiście, producenci starają się wyeliminować te problemy i w większości przypadków robią to bardzo skutecznie.
Bywa jednak i tak, że posługując się nawet tą samą techniką lakierowania elementów z tworzyw sztucznych i elementów metalowych, można doprowadzić do widocznych różnic w odcieniach kolorów. Stąd płynie kilka cennych wskazówek dla lakierników przystępujących do lakierowania.
By wyeliminować różnice kolorystyczne, staramy się postępować według następujących reguł:
- Dobieramy odpowiedni odcień koloru i wykonujemy natrysk próbny na odpowiednim podłożu.
- Kontrolujemy parametry lakierowania: ciśnienie, odległość, szerokość strumienia, ilość warstw.
- Zwracamy uwagę na kolor „podkładu” fabrycznego.
- W trakcie lakierowania stosujemy technikę „cieniowania”.
Zadbajmy także o odpowiednie przygotowanie podłoża przed przystąpieniem do prac lakierniczych (polecam stosowanie specjalnych zmywaczy antystatycznych do odtłuszczania lakierowanych tworzyw sztucznych).
Należy pamiętać, że głównym celem naprawy lakierniczej jest uzyskanie zgodności kolorystycznej lakierowanych elementów, ale w szczególnych przypadkach może być zamierzone stworzenie różnicy w odcieniach koloru, np. zderzaka do karoserii, tak jak to się stało przy lakierowaniu OEM.
<000_x1.jpg>
Marek Lemiszewski, specjalista ds. aplikacji produktów Profix Multichem
Komentarze (0)