Użytkownicy pojazdu coraz częściej zwracają uwagę na rzeczy z pozoru mało istotne, jak choćby estetykę ich pojazdu po wykonanej usłudze diagnostycznej czy naprawie.
W dzisiejszych czasach właściciel samochodu często nie ma możliwości we własnym zakresie zajmować się sprawami związanymi z czystością samochodu. Wymaga to bowiem odpowiedniego miejsca, sprzętu oraz wiedzy. Wiadomo, że czysty samochód jest wizytówką jego właściciela. Szczególne znaczenie ma to w przypadku pojazdów firmowych. Reklama na nadwoziu pokryta warstwą błota i kurzu staje się antyreklamą firmy. Obecnie wszystkie warsztaty i serwisy samochodowe prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów. Przy ogromnej konkurencji wśród istniejących na rynku tego typu placówek każdy argument jest istotny przy osiąganiu tego celu. Użytkownicy pojazdu coraz częściej zwracają uwagę na rzeczy z pozoru mało istotne, jak choćby estetykę ich pojazdu po wykonanej usłudze diagnostycznej czy naprawie.
Podczas eksploatacji samochodu przy opadach deszczu na nadwoziu osadza się warstwa tłustego błota rozpylanego spod kół przez pozostałe pojazdy. W czasie zimy zalegające na jezdniach błoto zawiera dodatkowo związki chemiczne przyspieszające topnienie śniegu, co powoduje trwałe przywieranie do lakieru charakterystycznego osadu. Tłuste resztki owadów rozbitych podczas jazdy oraz smoliste substancje z nagrzanych i roztopionych asfaltów to zanieczyszczenia powstające na nadwoziu samochodu podczas pory letniej.
Przyjemne i bardzo istotne z punktu widzenia właściciela pojazdu jest, kiedy po wykonanej usłudze otrzymuje pojazd wyczyszczony, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz, w środku jest czysto, pachnąco, a lakier błyszczy. Dlatego też, liczące się na rynku serwisy i warsztaty zaczynają przykładać do tego tematu bardzo dużo uwagi. Niewątpliwie wiąże się to z dodatkowymi kosztami, ale są one odbierane przez klienta jako dowód dbałości o jego pojazd.
Do wydania czystego pojazdu po naprawie niezbędne jest posiadanie w warsztacie odpowiedniego sprzętu. Do mycia pojazdów w warunkach warsztatowych najlepiej nadają się wysokociśnieniowe
myjki ręczne. Myjki ręczne dzieli się na urządzenia:
- na zimną wodę,
- na gorącą wodę.
W urządzeniach myjących, dzięki zastosowaniu lancy o różnej długości i konstrukcji końcówki możliwy jest wybór kształtu i siły strumienia wody. Może on wówczas działać punktowo lub mieć kształt płaski. Dodatkowo wysoki efekt myjący osiąga się przez zastosowanie dyszy obrotowej. Urządzenie posiada wbudowany zbiornik na środek myjący. Myjka zasilana jest napięciem 230 V.
Skuteczniejsze jest jednak mycie przy użyciu wysokociśnieniowej myjki na gorącą wodę. Jest ona droższa, ale jej możliwości są znacznie szersze.
Zastosowanie urządzenia umożliwiającego mycie wodą gorącą pod wysokim ciśnieniem przy użyciu środka myjącego daje najlepsze efekty. Podwyższenie skuteczności mycia uzyskuje się przez wykorzystanie, tak jak w poprzednim urządzeniu, lanc z wymiennymi końcówkami. Powyższe urządzenie zasilane jest napięciem 230 V, ale dostępne są w ofercie również wersje zasilane prądem trójfazowym.
Przy użyciu wysokociśnieniowych urządzeń myjących można usunąć z karoserii nie tylko brud, ale również stare środki konserwujące. Znakomicie nadają się do czyszczenia skrzyń ładunkowych w samochodach ciężarowych i dostawczych.
Prawidłowy cykl mycia powinien zawierać fazy:
- odmoczenia, w której następuje odspojenie cząstek brudu od mytej powierzchni przy użyciu podgrzanej wody z zastosowaniem środków zmiękczających;
n usunięcia odklejonych cząstek brudu przy zastosowaniu maksymalnego ich wypłukiwania obfitym strumieniem wody z minimalnym użyciem tarcia przy pomocy szczotek, gąbek, szmat;
- usunięcia wody i środków myjących z mytej powierzchni;
- nałożenia środków konserwujących, zwiększających połysk lub regenerujących zewnętrzne warstwy lakieru.
W fazie pierwszej stosuje się piany aktywne i szampony. Piana aktywna powoduje zmiękczenie nagromadzonego brudu, ułatwiając tym samym jego zmywanie oraz odtłuszcza powierzchnię lakieru pojazdu. Szampon pełni podobne funkcje jak piana, lecz jest nieco łagodniejszy w swym działaniu. Dlatego też szampony stosuje się również w drugiej fazie procesu mycia. W fazie czwartej procesu wykorzystuje się różnego rodzaju woski. Ułatwiają one znacznie proces suszenia, ale przede wszystkim dają długotrwałe zabezpieczenie lakierowanych powierzchni. Uzupełniają drobne pory i zarysowania lakieru tworząc gładką, równą powierzchnię. Utrudniają tym samym osadzanie się brudu i ułatwiają jego usunięcie przy kolejnym procesie mycia.
W tej fazie procesu stosuje się również środki o wyspecjalizowanym działaniu np. środek do usuwania resztek owadów, żywic i plam oleju.
Estetyka pojazdu wydawanego po wykonaniu usługi to nie tylko wygląd zewnętrzny, czyli karoseria. Owszem, uzyskuje się na właścicielu pojazdu pozytywne pierwsze wrażenie, lecz do pełni zadowolenia potrzebne jest również uzyskanie również korzystnego wrażenia wewnątrz pojazdu. W przypadku czyszczenia wnętrza samochodu niezbędny jest odkurzacz. Najlepiej, gdy jest on dodatkowo wyposażony w funkcję prania i odświeżania materiałów tekstylnych. Dzięki temu możliwe jest zebranie we wnętrzu pojazdu zanieczyszczeń suchych głównie z siedzeń i dywaników oraz odświeżania poszycia siedzeń, a także tapicerki w samochodzie.
Poza tym urządzenie doskonale nadaje się do usuwania zanieczyszczeń mokrych, czyli płynów. Wykorzystywane jest również do zbierania wody po przeprowadzonym procesie czyszczenia, głównie z twardych powierzchni zmywalnych np. posadzek.
Ponadto w tym warsztacie urządzenie to z pewnością będzie również wykorzystywane do utrzymywania porządku na podłodze (zbieranie zanieczyszczeń suchych, czyli piasku oraz pyłu nanoszonego przez koła pojazdu).
Jeśli w warsztacie brak jest takiego urządzenia, pomocne mogą się okazać dostępne na rynku preparaty chemii samochodowej. Chodzi tu o szampony do czyszczenia dywaników i tapicerki. Działają one na zasadzie aktywnej piany, w związku z czym usuwają nawet największe zabrudzenia. Umożliwiają skuteczne usunięcie brudu i tłustych plam pozostawiając przy tym przyjemny zapach.
Po kompleksowym myciu pojazdu szyby na zewnątrz nie wymagają już procesu dodatkowego czyszczenia. Ważne jest natomiast, aby zniknęły wszelkie zabrudzenia z szyb również wewnątrz pojazdu. Coraz częściej w utrzymaniu czystości pojazdu stosuje się różnego rodzaju pianki i płyny do mycia szyb. Są one bardzo skuteczne w usuwaniu zabrudzeń. Nie pozostawiają smug, łagodzą efekt refleksów świetlnych, usuwają tłuszcz i kurz.
We współczesnych samochodach wystrój jego wnętrza oparty jest głównie na tworzywach sztucznych. Dotyczy to deski rozdzielczej, elementów drzwi, kierownicy tapicerki oraz podłogi. W odróżnieniu od tworzyw sztucznych poprzednich generacji te dzisiejsze odznaczają się ograniczoną tendencją do przyciągania kurzu, lecz mimo to po jakimś czasie i tak zostają pokryte różnymi zanieczyszczeniami tworząc niekorzystny wizerunek wnętrza pojazdu. Chcąc uzyskać pozytywny jego efekt estetyczny należy pomyśleć również i o tym wydając samochód w ręce jego właściciela. Na rynku dostępne są kosmetyki czyszczące zawierające środki antystatyczne, które poza funkcją czyszczącą posiadają również funkcję opóźniania osadzania się kurzu na tych powierzchniach. Umożliwiają one znacznie efektywniej niż metody tradycyjne wyczyścić te fragmenty wnętrza pojazdu. Czyszczenie elementów z tworzyw sztucznych za pomocą kosmetycznych środków należy przeprowadzać w miejscach zacienionych, ponieważ zawarte w nich lotne rozpuszczalniki przed odparowaniem powinny mieć czas na wniknięcie w czyszczony materiał i rozpuszczenie brudu. Trzeba także pamiętać, że środkami tymi nie można przecierać pedałów oraz kierownicy, ponieważ mokra podeszwa obuwia lub spocone dłonie będą się ślizgać po powierzchni pedału lub kierownicy.
Coraz częściej wykończenia pojazdu pokrywane są chromem. Aby zachować ich estetyczność konieczna jest ich stała pielęgnacja. W przypadku pojawienia się w warsztacie auta z takimi wykończeniami, dobrze jest wydając pojazd właścicielowi zadbać również o nie. Na rynku dostępne są powszechnie preparaty przeznaczone właśnie do pielęgnacji tego typu wykończeń. Tych samych środków użyć można do odświeżania felg aluminiowych, co podwyższa końcowy efekt wizualny auta w nie wyposażonego.
Warto też zwrócić uwagę na opony i zderzaki. Dostępny jest szeroki wachlarz preparatów do ich konserwacji. Usuwają one smary i inne tłuste zanieczyszczenia. W przypadku opon powodują ich zaczernienie, natomiast zderzakom nadają estetyczny połysk.
Po dokonaniu czyszczenia i pielęgnacji wnętrza samochodu warto jest zawiesić środek zapachowy najlepiej w formie swojego własnego gadżetu reklamowego. Środek taki występujący najczęściej w postaci listków odświeża powietrze wewnątrz pojazdu i zapewnia długotrwały i przyjemny zapach.
Tak wyczyszczony i wypielęgnowany pojazd, po przeprowadzonej usłudze diagnostycznej lub naprawie, jest najlepszym świadectwem jakości wykonanej pracy. Klient otrzymuje w swoje ręce samochód nie tylko naprawiony lub zdiagnozowany, lecz również umyty, odświeżony i wypielęgnowany.
Jednak aby w 100% być przekonanym, że właściciel pojazdu wróci do naszego warsztatu przy okazji kolejnej usługi lub naprawy, należy dbać z taką samą starannością jak o samochód klienta również o wnętrze i otoczenie naszego miejsca pracy.
Przy dużych powierzchniach warsztatu lub serwisu w celu dobrania optymalnej wydajności przy utrzymaniu czystości podłóg wskazane jest posiadanie szorowarki. Tego typu urządzenia są wręcz nieodzowne w salonach samochodowych, gdzie stan podłoża na którym prezentowane są sprzedawane auta, ma niebagatelne znaczenie wizualne.
Szorowarka wyposażona jest w wirującą szczotkę. Poprzez podanie wody z detergentem w okolice tej wirującej szczotki dokonywane jest czyszczenie podłogi. W tylnej części urządzenia umieszczona jest listwa zbiorczo-ssąca, która zbiera z czyszczonych powierzchni pozostały po procesie czyszczenia płyn. Urządzenie to najlepiej nadaje się do posadzek oraz podłóg wyłożonych terakotą
Porządek i ład wokół budynku naszej firmy można uzyskać oczywiście wykonując wszystkie prace tradycyjną metodą, czyli ręcznie, używając miotły, zmiotki, szufelki czy wiadra. Chcąc uzyskać jednak pożądany efekt w postaci pozytywnego nastawienia do firmy klientów wskazane jest używanie sprzętu czyszczącego przynajmniej częściowo zmechanizowanego. Poza wysoką jakością wykonywanych prac uzyskuje się również dużo wyższą wydajność.
Każdy warsztat posiada wokół grunty, które są najczęściej w znacznym stopniu utwardzone. Oprócz tego w każdym przypadku występuje droga dojazdowa lub podjazd do budynku. Najczęściej powierzchnie te utwardzone są poprzez wyłożenie ich kostką betonową lub wylanie asfaltem. Miejsca parkingowe przed budynkiem są przeważnie znacznej powierzchni. Sprzątanie takich miejsc ręcznie jest bardzo czasochłonne. Widzące ten problem serwisy decydują się coraz częściej na zakup urządzenia w znacznym stopniu ułatwiającego tego typu czynności. Jest to urządzenie napędzane silnikiem spalinowym, bardzo proste w obsłudze i eksploatacji.
Jak widać wszystkie te urządzenia są dziś niezbędne w chcącym się liczyć na rynku profesjonalnym warsztacie samochodowym. Nabycie tego typu urządzeń pociąga za sobą dodatkowe wydatki. Jednak jakość i efektywność wykonywanych usług jest dziś najważniejsza. Niewątpliwie warto ponieść dodatkowe koszta związane z zakupem urządzeń czyszcząco-myjących, ponieważ zwrócą się one szybciej niż mogłoby się wydawać w postaci nowo pozyskanych klientów.
Takie podejście do klienta, wychodzenie naprzeciw jego potrzebom oraz dbałość o jakość wykonanej usługi gwarantują sukces w branży.
Wysokociśnieniowa myjka ręczna.
Wysokociśnieniowa myjka na gorącą wodę.
Odkurzacz.
Szorowarka.
Urządzenie sprzątające napędzane silnikiem spalinowym.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)