Od czasu powstania bardziej „inteligentnych” pojazdów wyposażonych w urządzenia takie jak systemy nawigacji czy rozbudowane elektroniczne panele sterujące, wymagania stawiane rozrusznikom i alternatorom znacznie wzrosły. Ciągłe zapotrzebowanie na coraz większą moc – przy braku bez ograniczeń względem masy ani bez uszczerbku dla ciągle poprawianych norm ochrony środowiska – doprowadziło w końcu DENSO do opracowania takich urządzeń obrotowych, które są mniejsze, lżejsze, cichsze, a zarazem charakteryzują się właśnie większą mocą. Będąc pionierem w produkcji rozruszników i alternatorów w wiodącej na rynku technologii, przeznaczonych dla nowoczesnych samochodów, motocykli i pojazdów dostawczych – firma DENSO stała się największym w świecie producentem urządzeń obrotowych pierwszego montażu, zdobywając 20-procentowy udział w rynku. Ten udział obejmuje 53 procent udziału w dostawach na pierwszy montaż do wszystkich producentów japońskich plus szacowany na koniec 2011 r. 95-procentowe pokrycie na rynku wtórnym dla modeli marki Toyota. Firma DENSO jest również dumna z faktu, że jej urządzenia obrotowe to produkty całkiem nowe, dostarczane w pudełkach, zaś taka polityka „nie- stosowania podzespołów regenerowanych” oznacza także brak dodatkowych opłat oraz zwrotów.
Zaawansowane rozruszniki od firmy Denso – wczoraj i dziś
Firma DENSO wypuściła na rynek swoją pierwszą gamę rozruszników na pierwszy montaż z początkiem lat 60. ubiegłego wieku. Od tego czasu rozwiązania wzornicze takich produktów oraz ich wydajność rozwijały się wraz z zapotrzebowaniem na nowoczesne samochody, łącznie z wprowadzeniem z początkiem lat 70. i 80. rozruszników R z zazębieniem zewnętrznym oraz RA. Jednak dopiero początek XXI wieku przyniósł „wielki skok” technologiczny. Właśnie wtedy firma DENSO, jako pierwsza na świecie, wprowadziła rozrusznik wyposażony w przekładnię planetarną i uzwojenie wirnika wykonane z drutu o przekroju prostokątnym (rozrusznik PS). Zastosowanie drutu o przekroju prostokątnym i płaskiego komutatora w wirniku razem z magnesem między głównymi elektrodami jarzma zmniejsza wymiary oraz masę rozrusznika, co w efekcie powoduje, iż rozrusznik PS jest o 22 procent lżejszy i 14 procent krótszy od swoich poprzedników, zapewnia przy tym mniejsze zużycie paliwa i łatwiejszy montaż. Nie minęło dziesięć lat, a już w roku 2011 firma DENSO jeszcze udoskonaliła tę technologię, wprowadzając na rynek najlżejszy na świecie rozrusznik. Opracowane z myślą o samochodach kompaktowych nowe rozruszniki firmy DENSO są o 40 procent lżejsze niż rozwiązania tradycyjne, czynią montaż łatwiejszym i zmniejszają zużycie paliwa. Ta nowa konstrukcja rozrusznika wykorzystuje nowoczesną technologię mechanizmu przekładni zębnika, który oddziela sprzęgło od zębnika w taki sposób, że zębnik zazębia się z wieńcem zębatym silnika. Dla porównania, w tradycyjnych rozrusznikach, aby nastąpiło zazębienie, sprzęgło połączone z zębnikiem musi zostać przesunięte w kierunku pierścienia. Ten nowy mechanizm przekładni powoduje, że potrzeba mniej mocy do przesunięcia zazębionych części, co z kolei zmniejsza wymiary i masę przełącznika magnetycznego. Nowe, najlżejsze rozruszniki DENSO już zostały wybrane jako części na pierwszy montaż przez Suzuki na potrzeby wypuszczonego w tym roku modelu MR Wagon. Pasują też do wszystkich samochodów kompaktowych z silnikami benzynowymi o pojemnościach od 660 do 1200 cm3.
Historia rozwoju rozruszników firmy DENSO
Lata 60. XX wieku
- Rozrusznik F.
- Niepowtarzalna konstrukcja z zębnikiem wepchniętym przez dźwignię włączającą.
- Spiralna sprężyna dociskowa szczotki.
- Rama aluminiowa.
Lata 70. XX wieku
- Rozrusznik R z zazębieniem zewnętrznym.
- Pierwsza konstrukcja tego typu – masa zmniejszona o połowę przy zachowaniu tego samego wydatku mocy.
- Metoda przekładni bezpośredniej zębnika zwiększa trwałość środowiskową.
Lata 80. XX wieku
- Rozrusznik RA z zazębieniem zewnętrznym.
- Wysokoobrotowy silnik z poprawionym współczynnikiem hamowania i przewodami o wysokiej odporności termicznej, które zmniejszają wymiary i masę silnika.
- Kuty na zimno wielowypust zmniejsza wymiary i masę przełącznika magnetycznego.
Wiek XXI
- Rozrusznik PS z zazębieniem wewnętrznym.
- Zastosowanie drutu o przekroju prostokątnym i płaskiego komutatora w wirniku razem z magnesem między głównymi elektrodami jarzma zmniejsza wymiary i masę rozrusznika.
- Moduł tłumiący w połączeniu z wysokim współczynnikiem hamowania dodatkowo zmniejsza wymiary rozrusznika oraz hałas podczas pracy.
Zaawansowane alternatory od firmy Denso – wczoraj i dziś
Będąc pionierem w dziedzinie zaawansowanej technologii alternatorów, Firma DENSO jest obecna na rynku alternatorów produkowanych na potrzeby pierwszego montażu od wczesnych lat 60 ubiegłego wieku. Na przestrzeni ostatnich 50 lat wymagania stawiane przez samochody jak i technologie dodatkowe znacznie się rozwinęły, obciążając układ elektroniczny pojazdu w stopniu większym niż kiedykolwiek wcześniej. Z tego powodu alternatory również musiały się rozwijać niejako równolegle, spełniając zapotrzebowanie na dodatkowy wydatek mocy elektrycznej, wytwarzając więcej mocy przy mniejszych rozmiarach i mniejszej masie. Przez ostatnie dziesięciolecie DENSO było wiodącą firmą pod względem konstrukcji alternatorów, wprowadzając pierwszy na świecie alternator SC. DENSO było pierwszą firmą na świecie, która wykorzystała drut o przekroju prostokątnym w uzwojeniu stojana. Dodając do tego zwiększoną grubość uzwojenia (czynnik przestrzeni) z 45 do 70 procent, firma DENSO zdołała opracować alternator, który jest o 20 procent lżejszy oraz ma wydatek mocy zwiększony o ponad 50 procent w porównaniu do modeli tradycyjnych.
Historia rozwoju alternatorów firmy DENSO
Lata 60. XX wieku
- Alternator z osobnym regulatorem.
- Pierwszy alternator wykorzystujący prostownik z tworzywa sztucznego.
- Regulator z osobnymi stykami.
Lata 70. XX wieku
- Alternator z wbudowanym regulatorem.
- Wytworzony większy wydatek mocy za pomocą kutego na zimno rdzenia wirnika, co miało udoskonalić obwód magnetyczny.
- Zmniejszone rozmiary oraz masa dzięki zastosowaniu wbudowanego regulatora obwodu sterującego.
Lata 80. XX wieku
- Alternatory z wentylatorem wewnętrznym.
- Zwiększony wydatek dzięki optymalizacji wymiarów stojana i wirnika w celu udoskonalenia obwodu magnetycznego i zmniejszenia średnicy koła pasowego, aby uzyskać większą prędkość wirnika.
- Wentylator wyposażony w dwie łopatki, zintegrowane z wirnikiem, charakteryzuje się niższym poziomem hałasu, mniejszymi wymiarami i masą.
Wiek XXI
- Alternator SC.
- Drut o przekroju prostokątnym w uzwojeniu stojana, zastosowany po raz pierwszy na świecie, zwiększa gęstość uzwojenia, zmniejsza masę i zwiększa moc.
- Regulator w jednym układzie scalonym.
Tym wyróżnia się DENSO
Rozruszniki i alternatory firmy DENSO poruszają i utrzymują w ruchu nasze pojazdy od roku 1961. Jako wiodący w świecie dostawca podzespołów dla branży motoryzacyjnej, firma DENSO jest światowym liderem w opracowywaniu i produkcji urządzeń obrotowych do pierwszego montażu. Oferty rozruszników i alternatorów firmy DENSO są przedmiotem ciągłego rozwoju, co umożliwia firmie oferowanie niedostępnych nigdzie indziej części pierwszego montażu. Oferta aktualnie składa się z 28 pozycji obejmujących 260 kluczowych zastosowań, włączając w to pierwszy montaż dla Toyoty oraz całą gamę europejskich marek, takich jak: Ford, Opel, BMW, Fiat oraz Land Rover. Szacuje się, że do roku 2012 oferta rozruszników i alternatorów DENSO będzie obejmować ponad 900 zastosowań, włączając w to wiele pozycji przeznaczonych do pierwszego montażu w Toyocie, co będzie stanowić 95 procent pokrycia parku samochodowego Toyoty.
Szczegółowe informacje dotyczące ciągle poszerzanej oferty rozruszników i alternatorów firmy DENSO są dostępne w wersji Q1/2011 TecDoc. Obecnie dostępny jest również drukowany katalog rozruszników i alternatorów DENSO 2010/2011 (DESA 10-0001).
Rozruszniki i alternatory mają do odegrania niezwykle ważną rolę – począwszy od uruchomienia silnika, po utrzymanie pojazdu w ruchu – żaden samochód nie jest bez nich kompletny. Brian Veen, Product Manager w DENSO Europe Aftermarket, wyjaśnia sposób, w jaki rozruszniki i alternatory produkowane przez firmę wyewoluowały, dostarczając na rynek wtórny światowej klasy technologię.
Komentarze (0)