Resory pneumatyczne, zwane również poduszkami, membranami lub miechami to jedne z najbardziej obciążanych elementów współczesnych pojazdów ciężarowych.
W przeciwieństwie do opony nie mają całostalowego kordu wewnątrz ani podobnej grubości ścianki, a wykonują podobną pracę. Owszem, są mniej narażone na ścieranie lub przebicie, ale i te zjawiska mają miejsce. Każdy element zawieszenia bezpośrednio wpływa na poziom bezpieczeństwa pojazdu. Dlatego produkcja „poduszek” zawieszenia musi odbywać się na poziomie co najmniej odpowiadającym przemysłowi oponiarskiemu. Firma TIP-TOPOL pokazała niedawno, jak powstają takie miechy.
TIP-TOPOL jest największym polskim producentem membran do zawieszeń pneumatycznych, w tym do samochodów ciężarowych i autobusów. Przedsiębiorstwo powstało w 1988 roku i od tego czasu stopniowo rozwija swoją ofertę i rynki zbytu. Obecnie 90% produkcji membran do zawieszeń pneumatycznych trafia na rynki poza granicami Polski. W roku 2005 firma podjęła decyzję o rozszerzeniu asortymentu produkowanych membran, rozpoczynając produkcję kompletnych resorów pneumatycznych skompletowanych z elementami metalowymi bądź plastikowymi. Aktualnie produkcja membran oraz elementów pomocniczych odbywa się na powierzchni 8000 m2.
Podstawowym składnikiem membrany jest mieszanka gumowa. Jako że jest to surowiec niejednorodny, konieczna jest jego homogenizacja. Przypomina to trochę wyrabianie ciasta i o to mniej więcej chodzi. Materiał musi być jednorodny i odpowietrzony, dlatego w specjalnej maszynie guma jest „wałkowana”. Wystrzały towarzyszące temu procesowi to znak, że pęcherze powietrza zostały wyparte z mieszanki, a z maszyny wyjechała taśma gumy. Pierwszy etap mamy za sobą.
Kolejnym istotnym elementem produkcji jest cięcie pogumowanej tkaniny – powszechnie zwanej kordem. Materiał ten można określić jako „kanapkę” z gumy i kordu, czyli tkanej siatki (podobnej do stalowego kordu w oponach) stanowiącej „zbrojenie” miecha. To jeden ze sposobów mający na celu zwiększenie wytrzymałości membrany. Wbrew oczekiwaniom zwiedzających „kanapka” nie została pocięta wzdłuż ani w poprzek, ale diagonalnie, pod kątem. Specjalne maszyny z dużą precyzją tną pas na mniejsze odcinki o kształcie zbliżonym do rombu lub równoległoboku. Tak jak diagonalne bandażowanie złamanej kończyny zwiększa sztywność nakładanego gipsu, tak diagonalnie ułożone włókna podnoszą wytrzymałość membrany. Na uwagę zasługuje liczba różnych wałków z kordami (zwanych kapami) widocznych w fabryce wynikająca z różnych modeli membran wytwarzanych w Pobiedziskach. Obecnie w ofercie znajduje się ponad 500 różnych modeli „poduszek”. Pocięte w trapezy pasy trafiają następnie do konfekcjonowania. Tutaj jest im nadawany kształt mocno już zbliżony wyglądem do resora pneumatycznego.
Kolejnym ważnym etapem jest wulkanizacja. To najbardziej tajemniczy proces firmy TIP-TOPOL. Spodziewając się widoku typowego autoklawu, można się rozczarować. Linia wulkanizacyjna przypomina bowiem długą szafę elektryczną. Umieszczone w niej miechy ostatecznie uzyskują spójność wszystkich dotychczasowych surowców.
Zwulkanizowane membrany trafiają do działu kontroli, który je dopuszcza lub nie dopuszcza do dalszej obróbki. Kolejnym etapem jest montaż. Miechy muszą zostać zaopatrzone w elementy łączące je z pojazdem i źródłem sprężonego powietrza. W zależności od sposobu montażu w samochodzie instalowane są różne okucia: górne, dolne lub obydwa.
Gotowe membrany przechodzą jeszcze szybki test ciśnieniowy i trafiają do działu logistyki, który je pakuje i szykuje do wysyłki. Magazyny TIP-TOPOL mieszczą nie tylko „poduszki”. Można w nich spotkać także narzędzia i maszyny do napraw ogumienia, materiały eksploatacyjne i akcesoria. Celem firmy od początku jej powstania była również kompleksowa obsługa serwisów oponiarskich i bieżnikowni.
Od roku 1993 firma jest przedstawicielem firmy REMA TIP TOP GmbH na terenie Polski. Jako generalny przedstawiciel tej firmy rozszerzyła swoją ofertę o program przemysłowy, oferując materiały do naprawy i łączenia taśm przenośnikowych, wykładziny gumowe i inne specjalistyczne materiały i narzędzia. TIP-TOPOL od kilku lat systematycznie rozszerza także swoją ofertę w zakresie wyposażenia warsztatowego, reprezentując na krajowym rynku szereg renomowanych firm zachodnioeuropejskich. Mając na uwadze potrzeby rynku, produkuje się także szereg maszyn i urządzeń, a także ciężarki cynkowe i ołowiane do wyważania kół samochodów osobowych i ciężarowych. Obecnie firma zatrudnia 200 pracowników, którzy pracują w dwóch zakładach zlokalizowanych w Pobiedziskach oraz w dziewięciu oddziałach na terenie Polski.
Grzegorz Teperek
Komentarze (0)