Agresywna jazda, zwłaszcza w terenie pagórkowatym lub wręcz górzystym, to olbrzymie obciążenie dla układu hamulcowego. Zjawisko „fadingu” jest sygnałem, że hamulce przestają sobie radzić i ich skuteczność zaczyna gwałtownie spadać. Jak temu zapobiec?
W czasie hamowania zarówno tarcza hamulcowa, jak i klocek zaczynają się rozgrzewać. Do „fadingu”, czyli zanikania siły hamowania, dochodzi, gdy temperatura klocka hamulcowego przekracza 200°C. Osiągnięcie takiej temperatury w czasie jednokrotnego hamowania jest praktycznie niemożliwe. Jeśli jednak hamujemy często i intensywnie, uniemożliwiając schłodzenie klocka pomiędzy hamowaniami, następuje jego nagrzanie do temperatury granicznej. Co się wtedy dzieje? Pomiędzy tarczą a klockiem powstaje warstewka rozgrzanych gazów, która utrudnia odpowiednio silne dociśnięcie klocka do tarczy hamulcowej. Co ważne, zarówno tarcza, jak i klocek zachowują swoje właściwości cierne, zatem hamowanie po prostu wymaga większego nacisku na pedał hamulca. W skrajnej sytuacji klocek rozgrzewa się do tak wysokiej temperatury, że zagotowaniu ulega płyn hamulcowy i tworzą się w nim pęcherzyki gazu, co uniemożliwia osiągnięcie ciśnienia potrzebnego do dociśnięcia klocka do tarczy. Siła hamowania spada prawie do zera...
Skoro „fading” jest skutkiem wzrostu temperatury układu hamulcowego, najlepszą obroną przed tym groźnym zjawiskiem jest jak najlepsze odprowadzanie ciepła. Firma Rotinger ma w swojej ofercie nawiercane i nacinane tarcze hamulcowe. W odróżnieniu od gładkich tarcz stosowanych przez producentów samochodów „na pierwsze wyposażenie” tarcze tuningowe praktycznie uniemożliwiają utworzenie się poduszki gorącego gazu pomiędzy okładzinami hamulcowymi, gdyż ciepło jest na bieżąco odprowadzane przez rowki i wycięcia w tarczy. Tarcze firmy Rotinger zapewniają także skuteczniejsze hamowanie w czasie deszczu, gdyż woda nie gromadzi się na tarczy hamulcowej, ograniczając tarcie klocka. Dodatkową korzyścią ze stosowania tarcz nacinanych jest bieżące oczyszczanie wewnętrznej powierzchni klocka hamulcowego z zeszkliwienia powstającego w wyniku dużej temperatury.
Komentarze (0)