USTERKA: ostrzeżenie „FPS ON”, wyłącznik bezwładnościowy, silnik nie uruchamia się. Fiat 500 (150) z silnikiem 1.2i 8v Kat, kod silnika 169A4.000
Ostrzeżenie „FPS ON” na tablicy rozdzielczej sygnalizuje interwencję funkcji zablokowania dopływu paliwa w celu uniknięcia ewentualnych pożarów (FPS = system zapobiegania pożarom).
W tym pojeździe nie zainstalowano bezwładnościowego wyłącznika bezpieczeństwa. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej (po kolizji) odcięcie dopływu paliwa zostaje zarządzone elektronicznie, zgodnie z układem logicznym opisanym poniżej.
Urządzenie sterujące (ECU) poduszek powietrznych wykrywa i przekazuje informację o aktywacji FPS do komputera pokładowego przez magistralę CAN-B. Urządzenie sterujące (ECU) komputera pokładowego po otrzymaniu sygnału aktywacji z węzła poduszki powietrznej za pośrednictwem linii CAN przeprowadza następujące czynności:
- aktywacja ostrzeżenia o niebezpieczeństwie (światła awaryjne),
- aktywacja wewnętrznego oświetlenia sufitowego samochodu,
- odblokowanie drzwi pojazdu,
- przekazanie informacji o zderzeniu przez sieć CAN (B i C).
Urządzenie sterujące (ECU) tablicy rozdzielczej sygnalizuje użytkownikowi zadziałanie funkcji FPS (komunikat na wyświetlaczu). Urządzenie sterujące (ECU) wtryskiem benzyny odcina dopływ paliwa.
Aby uruchomić silnik, należy wyłączyć funkcję FPS. UWAGA! Funkcję FPS można wyłączyć dopiero po sprawdzeniu stanu obwodu paliwa (brak wycieków).
Procedura wyłączenia funkcji FPS
Nawiązać łączność diagnostyczną z urządzeniem sterującym (ECU) komputera pokładowego.
Z menu „Aktywacje” przeprowadzić następującą procedurę:
- reset wyłącznika bezwładnościowego (FIS),
- skasować błędy i wyjść z diagnostyki,
- ustawić kluczyk zapłonowy w pozycji WYŁ.,
- uruchomić silnik.
Można także spróbować zresetować elektroniczny wyłącznik bezwładnościowy zgodnie z poniższą procedurą manualną.
Procedura ręcznego wyłączenia funkcji FPS
- Wyłączyć zapłon.
- Włączyć zapłon.
- Na kilka sekund włączyć prawy kierunkowskaz.
- Na kilka sekund włączyć lewy kierunkowskaz.
- Na kilka sekund włączyć prawy kierunkowskaz.
- Na kilka sekund włączyć lewy kierunkowskaz.
- Wyłączyć zapłon.
- Uruchomić silnik.
UWAGA!
Jeżeli funkcja FPS pozostaje aktywna nawet po wykonaniu procedury resetowania, w urządzeniu sterującym (ECU) poduszki powietrznej mogą być zapisane kody usterek.
Przeprowadzić diagnostykę systemu poduszki powietrznej i przywrócić jego prawidłowe działanie.
Przeprowadzić diagnostykę innych systemów, na które wpływa funkcja FPS, w tym także komputera pokładowego, tablicy rozdzielczej oraz układu wtrysku paliwa.
TEXA
Komentarze (0)