Jak wyglądać będzie oczyszczanie spalin silnika benzynowego z cząstek stałych? Odpowiednik dieslowskiego DPF-a produkowany będzie w Polsce. W zakładzie BASF w Środzie Śląskiej koło Wrocławia w przyszłym roku ruszy seryjna produkcja katalizatora o nazwie Four-Way Conversion Catalyst, czyli czterofunkcyjny katalizator konwersji FWC.
BASF Polska świętuje obecnie 25. urodziny. Z tej okazji w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie firma zorganizowała wystawę poświeconą zrównoważonemu rozwojowi. Zaprezentowano rozwiązania ważne dla ochrony środowiska. Wspomniany katalizator to jedno z tych rozwiązań.
O produkcie opowiadali Agata Piszczek oraz Bartosz Ura z zakładu produkcyjnego BASF Polska w Środzie Śląskiej.
Jednokomponentowa technologia FWC umożliwia oczyszczenie spalin silnika benzynowego z cząstek stałych (PM), tlenku węgla (CO), węglowodorów (HC) oraz tlenków azotu (NOx), pozwalając producentom samochodowym spełnić restrykcyjne normy emisji spalin, włącznie z najnowszym standardem EURO 6. To unikalne rozwiązanie, które łączy funkcjonalność trzyfunkcyjnego katalizatora konwersji (TWC) oraz filtra na pojedynczym elemencie o strukturze plastra miodu. Działanie tradycyjnego katalizatora TWC w silnikach benzynowych polega na usunięciu ze spalin CO, HC oraz NOx. W celu usunięcia PM dodawany jest osobny filtr cząstek stałych, który może podwyższyć ciśnienie wsteczne i wymaga dodatkowego miejsca. Problem ten rozwiązuje technologia FWC.
Nie jest żadnym zaskoczeniem, że informacja o wprowadzeniu technologii wypalania sadzy do samochodów napędzanych silnikami benzynowymi spotkała się z krytyką części kierowców. Bo teoretycznie bezobsługowe filtry DPF w dieslach w praktyce dostarczają właścicielom aut nieraz problemów, a ich serwis jest dość kosztowny. Nie jest też tajemnicą, że dla części kierowców rozwiązaniem jest niezgodne z prawem, ale dostępne bez większych problemów, wycięcie filtra DPF, który ogranicza emisję spalin.
- Dlatego musimy edukować dzieci i młodzież. Już od najmłodszych lat tłumaczymy, w jaki sposób działania jednostki przyczyniają się do środowiska, w którym wszyscy żyjemy. Organizujemy warsztaty w szkołach, a także naszych laboratoriach we Wrocławiu i Warszawie – opowiada Agata Piszczek z BASF Polska.
Bartosz Ura dodaje: - Wdrożenie katalizatora do samochodu na etapie jego projektowania wiąże się z obliczeniami producentów, dotyczącymi chociażby prędkości przepływu spalin. Na podstawie tych obliczeń konstruowane są całe układy w samochodach. Wyeliminowanie jednego z seryjnych elementów zaburza cały cykl wydalania spalin, co może prowadzić do awarii auta.
Four-Way Conversion Catalyst - jak to działa?
Komentarze (0)