Regeneracja

ponad rok temu  02.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Filtr paliwa a żywotność układu wtryskowego.

Na przykładzie pompy CR Delphi DFP 1

Pompa wtryskowa Delphi DFP 1 to skomplikowana, złożona konstrukcja, mająca wiele zależności ciernych. Maksymalne ciśnienie robocze wynosi ponad 1600 barów. Prawidłowa eksploatacja układu wtryskowego zapewnia odpowiednią żywotność pompy oraz niskie koszty utrzymania pojazdu.

Delphi DFP 1 jest bardzo podatna na opiłkowanie, głównie przez zaniedbanie wynikające z nieprawidłowej eksploatacji, tj. wydłużone interwały między wymianą filtra paliwa oraz używanie paliwa słabej jakości.

Objawami uszkodzonej pompy wtryskowej są:

  • długi czas rozruchu pojazdu – bywa, że rozruch możliwy jest tylko po podaniu do kolektora ssącego zewnętrznego źródła paliwa, tzw. „samostart”,
  • nierówna praca silnika na biegu jałowym, wysokie korekty wtryskiwaczy.

Diagnoza
Aby prawidłowo zdiagnozować stan układu wtryskowego, należy sprawdzić obecność opiłków w układzie paliwowym. Najprostszym sposobem jest odpięcie przewodu powrotnego pompy (fot. 1), podłożenie czystego pojemnika pod króciec pompy i wykonanie próby rozruchu (2-3 s). Jeżeli w pojemniku pojawią się opiłki, należy zdemontować pompę wtryskową i sprawdzić ją w wyspecjalizowanym serwisie.
Często serwis zaleca również kontrolę wtryskiwaczy. Serwis powinien zlecić sprawdzenie wtryskiwaczy w celu wyeliminowania ewentualnej usterki związanej z opiłkami w układzie paliwowym. Technologia naprawy wymaga wymiany wszystkich przewodów paliwowych oraz zbiornika paliwa na nowy, a następnie prawidłowego odpowietrzenia układu paliwowego, co w konsekwencji przełoży się na dłuższą jego eksploatację.
Prawidłowo eksploatowany układ wtryskowy ma odpowiednią drożność filtra paliwa, która powinna wynosić 0,2 bara tłumienia. Oznacza to, że różnica ciśnienia za filtrem paliwa wynosi 0,2 bara.
W przypadku gdy filtr paliwa jest mocno zanieczyszczony, wzrasta wartość podciśnienia między filtrem a pompką wstępną w korpusie pompy. Pompka wstępna składa się z obudowy, pierścienia, łopatek i sprężyn dociskających (fot. 2).
Podczas eksploatacji pojazdu z niedrożnym filtrem paliwa wzrasta tarcie pompki wstępnej. Wytworzone podciśnienie zwiększa nacisk powierzchniowy pierścienia na łopatki, powodując uszkodzenie mechaniczne łopatek i pierścienia (fot. 3 a, b, c). Powstałe opiłki stopniowo zacierają pompę wtryskową, niszcząc: rolki tłoczne (fot. 4 a, b), powierzchnię roboczą wałka napędowego (fot. 5) oraz gniazdo zaworu tłoczącego w głowicy (fot. 6). W efekcie radykalnie obniża się sprawność pompy wtryskowej. Dodatkowo wygenerowane opiłki dostają się do wtryskiwaczy, blokując precyzyjnie zaworki (fot. 7 a, b). W takim przypadku układ wtryskowy kwalifikuje się do kompleksowej naprawy.
Prawidłowo eksploatowany układ wtryskowy zapewnia dostarczenie właściwej ilości paliwa pod odpowiednim ciśnieniem, zgodnie ze specyfikacją producenta, zapewniając maksymalną żywotność elementów wykonawczych układu wtryskowego oraz niskie koszty eksploatacji pojazdu.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

1
2
3
4
5
6
7a
7b

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony