Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Filtracja w samochodach

MANN+HUMMEL wspólnie z innymi firmami zaprezentował swoje nowości w ramach konferencji nt. “Filtracji w samochodach”. Konferencja odbyła się w dniach 27-28 września br. w Essen pod fachowym kierownictwem dra Michaela Dursta z MANN+HUMMEL, szefa działu rozwoju filtrów oraz dra Gunnara-Marcela Kleina z MANN+HUMMEL, szefa działu rozwoju filtrów do płynów.

Znaczenie zintegrowanych systemów filtracji, wkładów filtracji i materiałów filtracyjnych dla separacji zanieczyszczeń i oczyszczania płynów każdego rodzaju w samochodach nabiera w ostatnich latach dużego znaczenia. Niezmiennie wysoka dynamika w rozwoju silników i związanych z tym dalszych systemów w samochodach powoduje stały wzrost wymagań co do filtrów w samochodach. Wzrosty wydajności silników, rosnący komfort i wzrost świadomości z dziedziny ochrony środowiska, w połączeniu z zaostrzającymi się przepisami w zakresie dopuszczalnych emisji w przypadku samochodów osobowych i ciężarowych wymagają i jednocześnie umożliwiają kooperantom przemysłu samochodowego rozwój nowych, a także innowacyjnych koncepcji filtracji oraz ich wprowadzanie na rynek. Odnosi się to nie tylko do będących w kręgu zainteresowań odbiorców filtrów oleju napędowego, ale szczególnie do filtrów i systemów filtracji w obrębie silnika, tzn. filtrów powietrza, oleju i paliwa. Nowoczesne samochody osobowe składają się z wielu elementów, w tym filtrów i separatorów różnej formy i wielkości, od filtracji powierzchniowej oleju, po wgłębną (łącznie z hydrauliką) przez wodę, paliwo i powietrze, dalej membrany jako zbiorniki pary wodnej oraz wysoko wydajne adsorbery do eliminacji nieprzyjemnych zapachów w kabinie samochodu lub do redukcji emisji w samochodach stojących, jak i podczas tankowania. Samochody ciężarowe zawierają w sobie jeszcze więcej filtrów, np. dodatkowe filtry mgły olejowej oraz centryfugi, jak również filtry wstępnej filtracji i elementy koalescencyjne dla separacji wody z oleju napędowego. Innowacje z MANN+HUMMEL dotyczą wszystkich znaczących elementów filtracji w samochodach. Oto niektóre przykłady.


Filtracja oleju napędowego
Wymogi co do filtracji w procesie pracy systemów wtrysku oleju napędowego wzrosły znacznie bardziej z chwilą dalszego rozwoju technologii Common-Rail. Dotyczy to konieczności niezmiernie dokładnego oddzielania zanieczyszczeń ze zemulgowanej wody z oleju napędowego. Dla spełnienia tych wymogów rozwinięte zostały nowe media filtracyjne w technologii wielowarstwowej, które mogą być traktowane jako przemysłowy standard filtracji paliwa. Globalne rozszerzanie się nowoczesnych technologii w oleju napędowym powoduje bardzo kompleksowe prace nad wykonaniem filtrów. Zastosowano tu już nowy program bilansu cząsteczek dla obiegu paliwa w podciśnieniu, który umożliwia symulację różnych scenariuszy jako bazy do powstawania nowych filtrów. MANN+HUMMEL przedstawił zupełnie nowe doświadczenia w zakresie dwustopniowej separacji wody z oleju napędowego, która umożliwia oddzielanie również drobno zemulgowanych kropli wody przy wysokim prądzie przepływu paliwa w formie kompaktowej zabudowy.

Symulacja mediów filtracyjnych i wkładów filtracji
Wybór, opracowanie i dalszy rozwój mediów filtracyjnych i wkładów filtracji w świetle rosnących wymogów klientów oraz zaostrzających się przepisów stawia coraz to nowsze wyzwania. Na ich podstawie również w filtracji stosuje się coraz więcej metod symulacji, aby zrealizować szybciej dany projekt, zrozumieć go dogłębnie i sprawdzić nowe koncepcje, które jeszcze nie pozwalają się skontrolować podczas prób. Podczas symulacji filtracji uwzględniane są właściwości prądu przepływu i ruchu cząsteczek. Badana jest ze szczegółami separacja zanieczyszczeń na pojedynczych włóknach, tak, by te informacje mogły być przekazywane dla symulacji mediów filtracyjnych oraz wkładów filtracji.

Systemy ssawne powietrza dla samochodów ciężarowych
Wymogi odnośnie filtrów zasysanego powietrza w samochodach ciężarowych określa wysoka koncentracja kurzu w zasysanym powietrzu, dłuższa wytrzymałość i wysoka liczba godzin pracy samochodu, jak również wzrastające ograniczenia w będącej do dyspozycji powierzchni montażowej. Aby móc spełnić takie wymogi, w nowoczesnych systemach filtracji powietrza otwierają się nowe możliwości. Z jednej strony, znacznie rośnie wydajność wstępnej filtracji dwustopniowych systemów filtracji przy niezmiennej utracie ciśnienia poprzez zastosowanie multicyklonowych separatorów zamiast zintegrowanej w obudowie filtra separacji wstępnej. Tam, gdzie ich zastosowanie ze względu na warunki pracy nie jest możliwe, można udoskonalić wydajność separacji poprzez zintegrowany odzysk ciśnienia w separatorze cyklonowym. Z drugiej strony, nowe formy budowy wkładów filtracji, jak np. kompaktowy filtr powietrza, umożliwiają montaż na tej samej powierzchni do 50 proc. wyższej powierzchni filtracyjnej. Stałym udoskonaleniom podlegają także media filtracyjne. Nowoczesne kompozyty z celulozowych mediów filtracyjnych oraz warstwy z nanowłókien po stronie napływu mogą przy co najmniej takiej samej powierzchni osadzania kurzu dysponować znacznie wyższą wydajnością separacji.

Badania i rozwój są ważnymi czynnikami sukcesu w MANN+HUMMEL. Rocznie blisko 6 proc. całego obrotu firmy jest przeznaczane na te cele. Przedsiębiorstwo zatrudnia na świecie 500 pracowników w działach badawczo-rozwojowcyh, którzy pracują nad innowacyjnymi, ekonomicznymi i specyficznymi dla danego klienta koncepcjami produktów. W swojej siedzibie głównej w Ludwigsburgu, jak również w centrali działu filtrów przemysłowych w Speyer, MANN+HUMMEL od 2005 roku znacząco zwiększył swoje możliwości w zakresie rozwoju i badań kontrolnych.


B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony