Wymiana filtrów należy do najpopularniejszych czynności serwisowych. Dla wielu kierowców i mechaników stała się rutynowym zabiegiem, do którego nie przywiązuje się zbyt wielkiej wagi. Eksperci z PZL Sędziszów przypominają jednak, że zanieczyszczenia przechwytywane przez filtry mogą okazać się zabójcze dla silnika. Co więcej – wiele kosztownych awarii spowodowanych jest właśnie takimi zanieczyszczeniami, które z powodu wydłużenia interwałów między wymianami filtrów nie zostały prawidłowo odseparowane...
Wymiana filtrów, choć relatywnie niedroga, bywa traktowana po macoszemu. Filtry oleju wymienia się czasem co drugą wymianę oleju, filtry powietrza – jedynie przedmuchuje sprężonym powietrzem (co przynosi więcej szkody niż pożytku), a o filtrach paliwa po prostu się zapomina. Tymczasem regularna wymiana filtrów z wykorzystaniem produktów wysokiej jakości jest realnym sposobem na wydłużenie żywotności silnika. Dobre filtry to skuteczne wychwytywanie zanieczyszczeń, które krążąc bezkarnie w układzie, wyrządzałyby olbrzymie szkody.
Usterki wywołane zanieczyszczeniem powietrza
Pył, który dostaje się do układu dolotowego, niszczy w zasadzie wszystko, co spotyka na swojej drodze. W zależności od rodzaju silnika może to być przepływomierz, przepustnica, wirnik sprężarki, a nawet gładzie cylindrów. Właśnie z tego powodu w autach pracujących w warunkach ponadprzeciętnego zapylenia należy możliwie jak najczęściej wymieniać filtry.
Usterki wywołane zanieczyszczeniem paliwa
Starsi kierowcy pamiętają zapewne, ile problemów potrafiły przysporzyć zanieczyszczenia, które gromadziły się w gaźnikach i zatykały dysze. We współczesnych modelach samochodów problemy również się pojawiają, ale ich usuwanie jest znacznie droższe. Zanieczyszczenia paliwa możemy podzielić na ciała stałe (np. opiłki ścierających się elementów pompy paliwa, zatankowane zanieczyszczenia, drobiny korozji z układu paliwowego) oraz chemiczne, np. wytrącającą się wodę. Wszelkie zanieczyszczenia wystawiają na ciężką próbę układ wtryskowy. Czasem można je rozpuścić/wypłukać specjalnymi dodatkami do paliwa. Czasem jednak konieczny jest demontaż poszczególnych elementów. Niestety, bywa, że są nierozbieralne i jedyną nadzieją okazuje się czyszczenie w specjalnych komorach ultradźwiękowych. Jeśli się nie powiedzie, konieczna staje się wymiana.
W kontekście takich problemów wytrącająca się woda wydaje się drobnym problemem. Nic bardziej mylnego. W zimie potrafi skutecznie unieruchomić samochód, a przez cały rok powoduje korozję układu paliwowego.
Usterki wywołane zanieczyszczeniem oleju
Problemem są także zanieczyszczenia oleju. Te również można podzielić na chemiczne, takie jak np. paliwo lub związki siarki, oraz mechaniczne, do których zaliczamy efekty ścierania się współpracujących elementów mechanicznych i sadzę. Najbardziej oczywiste jest zacieranie się panewek czy elementów rozrządu. Ale to nie wszystko. Zanieczyszczenia skutecznie zaburzają pracę wszelkiego rodzaju hydraulicznych napinaczy czy wariatorów faz. W skrajnych przypadkach może się okazać, że zapalanie się kontrolki check engine jest właśnie spowodowane zanieczyszczeniami w oleju.
– Filtry PZL Sędziszów przechodzą szczegółowe badania w zakresie skuteczności filtrowania i chłonności zanieczyszczeń. Wyniki testów stawiają je w grupie najlepszych europejskich produktów tego typu. Stosowanie takich produktów nie zwalnia jednak użytkowników samochodów z obowiązku regularnej wymiany filtrów. Tylko takie podejście, zgodne z instrukcją obsługi pojazdu, gwarantuje maksymalny poziom ochrony silnika – podsumowuje Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów.
Komentarze (0)