Związek Polskiego Leasingu podał, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2019 r. firmy leasingowe sfinansowały aktywa inwestycyjne o łącznej wartości 56,9 mld zł, przy ujemnej dynamice rynku na poziomie -2,4% r/r.
– Na rynku leasingu mamy sytuację zbliżoną do tej, która miała miejsce w 2012 roku, kiedy nasz sektor wyhamował z dwucyfrowego wzrostu do poziomu z 2011 roku. Z tą jednak różnicą, że wówczas spowolnienie trwało bardzo krótko, już w kolejnym roku tempo wzrostu wróciło do poziomu dwucyfrowego – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – Tym razem z uwagi na wyraźne sygnały płynące z gospodarki, dotyczące zmniejszającej się dynamiki PKB, spodziewamy się wyhamowania także rozwoju rynku leasingu. W 2020 roku oczekujemy dodatnich wyników, tj. powrotu do poziomu finansowania branży leasingowej z roku 2018. Jednak przewidywany wzrost nie będzie już dwucyfrowy.
Dane ZPL pokazują, że w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 roku firmy leasingowe za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej najczęściej finansowały pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t. Miały one 43,1-proc. udział w strukturze rynku. Drugą najważniejszą kategorią aktywów były maszyny i inne urządzenia – w tym IT, z udziałem na poziomie 29%, natomiast trzecią środki transportu ciężkiego (26,3-proc. udział). Zarówno nieruchomości, jak i inne aktywa miały niewielki, wynoszący poniżej jednego procenta udział w rynku.
Szacunki ZPL pokazują, że największą, bo liczącą ok 71,4%, grupę korzystających z leasingu stanowią klienci o obrotach do 20 mln zł. Do tej grupy zaliczane są mikro i małe firmy. 28,3% stanowią klienci o obrotach powyżej 20 mln zł, a klienci indywidualni – 0,2%. Finansowanie sektora publicznego w dalszym ciągu pozostaje marginalne.
Kwartalny pomiar badania koniunktury branży leasingowej pokazuje, że w IV kwartale ub.r. ankietowane firmy leasingowe oczekiwały nieznacznego wzrostu zatrudnienia, ale też pogorszenia jakości portfela. Jednocześnie firmy spodziewały się wyraźnego przyspieszenia aktywności sprzedażowej w ostatnim kwartale roku. Wyższy poziom finansowania był oczekiwany we wszystkich badanych grupach środków trwałych, a wyraźne wzrosty finansowania miały dotyczyć pojazdów lekkich oraz maszyn i IT. Zdecydowanie słabsze, ale wciąż jeszcze pozytywne perspektywy rysują się dla finansowania środków transportu ciężkiego. Dodatnią dynamikę wzrostu w IV kw. ub.r. powinien uzyskać również sektor finansowania nieruchomości.
Prognoza wyników branży leasingowej pokazuje istotne wyhamowanie po 6 latach intensywnego rozwoju rynku. Dynamika sektora na koniec 2019 r. może wynieść -4,5% r/r., firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania o wartości 78,8 mld zł.
Komentarze (0)