Jako pierwsza została zaprezentowana nowa linia produktowa dedykowana dla autoryzowanych serwisów samochodów osobowych i dostawczych. Dotychczasowa gama Castrol SLX Professional została zastąpiona linią Castrol EDGE Professional. Najważniejszą zmianą technologiczną jest zastosowanie Fluid Strength TechnologyTM. Technologia ta wzmacnia film olejowy i nadaje mu wysokie zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków pracy i zmiennych warunków eksploatacji. Tym samym redukuje kontakt metal-metal o ponad 40%, co wpływa na zwiększenie wytrzymałości silnika. Technologia Fluid Strength TechnologyTM jest cechą wszystkich olejów nowej gamy EDGE, nie tylko oferty Professional dostępnej w warsztatach autoryzowanych. Od końca wakacji nowy Castrol EDGE z FST™ sukcesywnie trafia do sklepów w całej Polsce.
Wymagania producentów
Dzięki temu rozwiązaniu możemy sprostać rosnącym wymaganiom producentów samochodów. Wymagania te czasem bywają sprzeczne i jednoczesne ich spełnianie jest niesamowicie trudne. Proces ten obserwujemy od ponad 10 lat, związany jest zazwyczaj z rosnącymi wymaganiami norm emisji spalin.
Normy Euro nakładają coraz bardziej rygorystyczne limity, które muszą zostać spełnione. Mniejsza emisja CO2 wymaga spalania mniejszej ilości paliwa, przy tym jednocześnie silniki generują mniejszą moc. Jednak kierowcy szukają coraz mocniejszych silników. Aby sprostać tym sprzecznym wymaganiom, obecnie opracowuje się silniki o małych pojemnościach, ale z turbosprężarkami. Mniejsza pojemność daje mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie, spełnienie bardziej rygorystycznych norm. Turbodoładowane silniki są coraz bardziej popularne, gdyż dysponują większą mocą. Produkowanie takich silników nazywane „downsizingiem” generuje małe, ale szalenie obciążone jednostki. Patrząc na ciśnienia efektywne tych silników, możemy bez przeszkód zaobserwować momenty związane z zastosowaniem turbosprężarek. Ciśnienia efektywne wzrastają tam ponad dwa razy, co bezpośrednio obciąża konstrukcję silnika i oczywiście olej silnikowy. Obciążenia te finalnie docierają do cienkiej warstwy oleju, która ma zapewnić ochronę, ale też i energooszczędność. Właśnie tu swoje możliwości pokazuje technologia Fluid Strength TechnologyTM.
Technologia ta umożliwia wykorzystanie zmiennego ciśnienia w filmie olejowym znajdującym się pomiędzy współpracującymi elementami silnika i dostosowywanie trwałości tego oleju do zmiennych warunków pracy. W przypadku małych obciążeń (np. postój na światłach) ciśnienia te są niskie i olej zachowuje znakomitą płynność, obniżając zużycie paliwa. Podczas takiej pracy opory wewnętrzne oleju są niewielkie i umożliwiają lżejszy bieg silnika oraz zmniejszenie oporów tarcia. W rezultacie zyskujemy mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję niebezpiecznych związków do środowiska. Trwałość oleju podczas dużych obciążeń wygląda zgoła inaczej. Intensywne obciążenia powodują gwałtowny wzrost ciśnień w filmie olejowym. Szczególnie widoczne jest to np. w wałku rozrządu współpracującym z popychaczem zaworowym lub w panewce korbowodu w momencie korzystania z pełnej mocy silnika. Obciążenia te mogą sięgać nawet 10 ton/cm2, a olej musi temu sprostać, by zapewnić bezpieczeństwo silnika. Aby było to możliwe, musi on posiadać bardzo dużą trwałość, która zapewni ochronę współpracujących elementów i nie dopuści do kontaktu metal-metal. Przy tak dużych obciążeniach technologia Fluid Strength TechnologyTM umożliwia wzmocnienie filmu olejowego, który znakomicie przeciwstawia się wzrastającym siłom próbującym rozerwać ochronną warstwę oleju.
Tak nowatorskie rozwiązania możemy spotkać tylko w najbardziej zaawansowanych produktach, jakimi są oleje Castrol EDGE i Castrol EDGE Professional z technologią FSTTM. Aby zobrazować możliwości nowej technologii, inżynierowie Castrol opracowali dwa testy wytrzymałości. Pierwszym testem jest sprawdzenie trwałości filmu olejowego poprzez rejestrowanie kontaktów metal-metal. Aby sprawdzić wszystkie możliwości olejów, wybrano elementy, które stawiają największe wyzwanie przed olejem silnikowym – to wałek rozrządu współpracujący z popychaczem zaworowym. Te dwa elementy ustawiono na stanowisku badawczym oraz podłączono aparaturę pomiarową rejestrującą przepływ ładunków elektrycznych podczas fizycznego kontaktu krzywki wałka rozrządu z popychaczem. Symulację prowadzono w całym zakresie prędkości obrotowych spotykanych w silnikach. Wykres obrazuje kontakt metal-metal w odniesieniu do prędkości obrotowej oraz kąta obrotu wałka rozrządu. Im film olejowy jest trwalszy, tym obserwowany sygnał jest słabszy, gdyż kontakt metal-metal jest mniejszy. Oznacza to mniejsze tarcie, mniejsze zużycie, wyższą żywotność silnika i mniejszą ilość paliwa zużytą na pokonanie oporów wewnętrznych silnika.
Tak sprawdza się technologia FSTTM w odniesieniu do współpracy elementów silnika. Każda sekunda pracy silnika to setki obrotów, suwów i zmiennych warunków pracy. Adaptacyjność oleju z technologią Fluid Strength TechnologyTM procentuje przedłużoną trwałością, co udowodniono w kolejnym teście – tym razem na hamowni. Ustawione auto było eksploatowane pod maksymalnym obciążeniem, przy maksymalnych obrotach. Test ten był prowadzony bez żadnych przerw i uzupełnień oleju. Nawet tankowanie odbywało się bez zatrzymywania procedury testowej. Celem było sprawdzenie jak technologia FST™ przyczynia się do przedłużenia żywotności silnika pracującego w tak ekstremalnych warunkach. Test ten udowodnił ponad 35-procentową wyższą trwałość silnika eksploatowanego na oleju Castrol EDGE z technologią FST™ niż na produktach konkurencyjnych.
Tak ciężkie i zarazem proste testy obrazują ogromny postęp jaki ma miejsce wraz z wprowadzeniem technologii produkcji olejów, które mają zdolności adaptacyjne obserwowane podczas zmieniających się warunków eksploatacji.
Paweł Mastalerek
– nowa technologia. W 2011 roku Castrol przedstawił swoją nową najmocniejszą gamę olejów w historii. Innowacyjne rozwiązania zastosowano zarówno w ofercie produktowej, jak i technologii stosowanej przy produkcji olejów.
Komentarze (0)