Trzynaste targi Forum Gazowe przypadły na 18 i 19 marca 2009 r. Na imprezie zaprezentowało się nieco ponad 50 firm, co w kontekście ubiegłorocznej edycji, która zgromadziła ponad 100 wystawców, mówi samo za siebie.
Nie przyznano w tym roku żadnej nagrody targowej. Do konkursu nie zgłosiła się ani jedna firma, co powinno skłonić organizatorów do zmiany formuły. Przypomnijmy, że zgłoszenie do konkursu to wydatek blisko 2000 euro (netto). Odstraszyło to skutecznie nawet największe firmy z branży. Na imprezie pojawili się wszyscy najwięksi dostawcy, zabrakło za to po raz pierwszy firmy Auto Gaz Śląsk, która jest dystrybutorem systemów zasilania gazowego Tartarini na polskim rynku. Wiele z dużych firm miało znacznie mniejsze stoiska niż w latach ubiegłych. Zatem z pewnością odczuwalne jest spowolnienie rynku, które – jak wiadomo – uderzyło najbardziej w sektor motoryzacyjny, którego branża LPG jest pochodną.
Nasz zbiornikowy potentat, słupska firma Stako, ma w ofercie ponad 1000 zbiorników. Miesięcznie na rynki całego świata produkuje ponad 20 tys. różnego rodzaju zbiorników, które kierowane są głównie na pierwszy montaż w zakładach produkcyjnych. Najnowszy Golf, który będzie pierwszym fabrycznym pojazdem koncernu VW z zasilaniem LPG, będzie wyposażony w zbiornik opracowany i produkowany w Stako.
Nie chcemy tutaj używać słowa kryzys, które jest ostatnio bardzo nadużywane, jednak branża LPG cały czas odczuwa skutki nie przemyślanej (lub wręcz przeciwnie) polityki państwa. Obniżenie akcyzy na benzynę i olej napędowy (z wyłączeniem autogazu) przyczyniło się do zachwiania proporcji cenowych pomiędzy tymi paliwami a LPG. Wszystkie podmioty związane z sektorem gazowym ucierpiały z tego powodu, niektóre wręcz upadły. Zatem na rynku pozostali tylko najpoważniejsi gracze, co w pewnym sensie uzdrowiło rynek. Również rzesza warsztatów znacznie się przerzedziła, co wszyscy raczej chwalą. Nie ma już niewielkich firm, które obniżając ceny po prostu psuły rynek. Ponadto, nie były one w stanie z oczywistych względów zapewnić odpowiedniej jakości montażu i samej kalibracji układu gazowego. Często pojazdy adaptowane w takich warsztatach trafiały do firm bardziej renomowanych, gdzie poprawiano zarówno montaż, jak i nastawy systemów gazowych.
Stella OBD jest najnowszym sterownikiem Elpigazu przystosowanym do komunikacji ze sterownikiem benzynowym w czasie rzeczywistym. Dzięki temu on-line są korygowane nastawy układu zasilania gazem zgodnie z korektami na benzynie.
Pojawiające się w zeszłym roku pogłoski o zwiększeniu akcyzy na LPG po raz kolejny przyczyniły się do zahamowania rynku. Jest to zasługa przede wszystkim mediów. Ogłoszenie wyników sprzedaży LPG za zeszły rok także spowodowało pojawienie się tytułów typu “Koniec autogazu, diesel górą” itp. Biorąc pod uwagę obecne relacje cen klasycznych paliw silnikowych i LPG, trudno raczej wysnuć takie wnioski. Już rok temu było wiadomo, że rynek LPG wchodzi w stan stabilizacji. Po kilkunastu latach nieustannych wzrostów, które wprowadziły nas na listy liderów rynku autogazu w Europie, musiał kiedyś nastąpić okres stabilizacji, czy jak niektórzy wolą spowolnienia. Jest to jak najbardziej normalne zjawisko rynkowe. Oczywiście, nie bez znaczenia jest również sytuacja gospodarcza, ale ona wbrew pozorom może przyczynić się wręcz do wzrostu zapotrzebowania na systemy gazowe (co niektórzy dystrybutorzy już odczuwają) z uwagi na chęć obniżania kosztów przez użytkowników samochodów osobowych i użytkowych. Świadczą o tym prace rozwojowe wielu dostawców systemów gazowych.
Reduktory Landi Renzo do zasilania układów Omegas stosowane w samochodach Skoda i Opel.
Dla przykładu Elpigaz testuje obecnie system do jednoczesnego zasilania silnika olejem napędowym i gazem LPG. Na niektórych rynkach zagranicznych tego typu rozwiązania są bardzo popularne. System taki jest badany w samochodzie VW Transporter z sinikiem 1,9 TDI oraz Iveco 2,5 TD. Przy zasilaniu silnika dodaje się około 20 proc. LPG, co pozwala na zwiększenie parametrów mocy i momentu obrotowego (w niektórych silnikach nawet o 30 proc.). Powoduje to, że kierowca zmniejsza nacisk na pedał przyspiesznika, ograniczając w ten sposób dawkę oleju napędowego. System gazowy nie wymaga modyfikacji jednostki napędowej, co pozwala na jego stosowanie w każdej generacji układu zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Zastosowanie systemu pozwala na ograniczenie kosztów eksploatacji samochodu o 15-20 proc.
Autronic prezentuje swój system wtryskowy, w którym odparowanie gazu odbywa się w ogrzewanym cieczą chłodzącą przewodzie (bez klasycznego reduktora-parownika).
W zakresie urządzeń zaprezentowano sterownik Stella OBD, który komunikuje się z centralą układu wtrysku benzyny, obsługując wszystkie typy komunikacji OBD. Dzięki temu poprzez podłączenie odpowiednich przewodów gniazda diagnostycznego system gazowy jest w stanie śledzić na bieżąco korekty składu mieszanki i adaptować się do nich w czasie rzeczywistym. Dotychczasowe sterowniki komunikowały się z sterownikiem benzynowym za pomocą sieci CAN, co było stosunkowo proste do zrealizowania. Wprowadzony sterownik Stella OBD obsługuje wszystkie standardy komunikacji (CAN oraz K-Line), co jest dużą nowością. Pozwoli to na ograniczenie do minimum czasochłonnego procesu kalibracji wtryskowego systemu zasilania gazowego.
Bardzo zasłużona na polskim rynku firma Lovato jest oficjalnie reprezentowana na naszym rynku przez Lovato Gas Polska.
Jak zwykle ciekawie, choć nieco skromniej niż zwykle, prezentowało się stoisko Landi Renzo Polska. Firma córka włoskiego producenta również na polskim rynku ma poważną ofertę dla samochodów fabrycznie nowych. Jest dostawcą systemów gazowych dla Skody i Opla, zatem podobnie jak firma macierzysta zajmuje się w dużym zakresie montażem instalacji gazowych na rynku OEM. Do Skody, określanej w wersji gazowo-benzynowej jako Twin Power, dostarczane są zestawy montażowe z mapami silników gotowymi do wgrania do sterowników, wspornikami montażowymi, wykorzystującymi gwintowane otwory technologiczne w nadwoziu wszelkimi akcesoriami, tak aby montaż był możliwy do przeprowadzenia w warunkach serwisu Skody. Oferowane są zestawy instalacji LPG do wszystkich modeli z silnikami: 1,2; 1,4; 1,6 dm3 oraz do silnika 1,8 T. Ceny systemów z montażem oscylują od niecałych 4000 (do silnika 1,2) do prawie 4600 zł (w przypadku jednostki napędowej 1,8 T). Do zasilania silników samochodów Skoda wykorzystywany jest sprawdzony od lat na rynku wtórnym system sekwencyjnego wtrysku gazu Omegas z dwustopniowym reduktorem-parownikiem. Przejęcie w październiku ub. roku firmy Lovato, która utrzymała swoją markę, pozwoli Landi Renzo na większy dostęp do rynku wtórnego, na którym Lovato zawsze działało prężniej. Landi Renzo, jak wcześniej wspomniano, nastawia się przede wszystkim na rynek OEM. Od niedawna oficjalnie działa na polskim rynku firma Lovato Gas Polska z podwarszawskiego Józefowa, co z pewnością umocni markę również na naszym rynku, której aktywność w ostatnim okresie nieco osłabła.
Komentarze (0)