Od stycznia do września 2022 roku największy udział w łącznej sprzedaży (wynajem długoterminowy, leasing i zakup za gotówkę) w Automarket.pl miały: Opel Astra (7,3%), Hyundai i30 (5,8%), Opel Insignia (4,1%), Škoda Octavia (3,8%) i Hyundai Tucson (3,3%). W pierwszej dziesiątce znalazł się również jeden model toyoty i jeden model volkswagena, po dwa modele opla i hyundaia i aż 4 modele škody.
Pośród 10 najpopularniejszych najwięcej było kompaktów z segmentu C i aut miejskich z segmentu B. Co ciekawe, na liście najchętniej kupowanych nie ma żadnego pojazdu marek BMW czy Audi, chociaż ich modele pojawiały się w czołówce najczęściej kupowanych na Automarket.pl w przeszłości. Warto zwrócić uwagę, że określenia „segment B” czy „auta miejskie” mogą być nieco mylące, bo te samochody stają się coraz przestronniejsze. Na przykład pierwszy Opel Astra z 1991 roku miał długość 4050 mm, a wersja z 2019 roku ma już 4658 mm – to o ponad pół metra więcej.
– Zauważamy zmianę oczekiwań klientów, którzy chcą kupić samochód. Obecnie najchętniej wybierane są pojazdy ze średniej półki cenowej. Spora część kierowców przestała traktować auta jako oznakę prestiżu czy ekskluzywny gadżet. Co więcej, obecnie mniejsze auta też oferują dużo przestrzeni, a poziomem funkcjonalności, bezpieczeństwa czy wyposażenia nie odstają od większych i bardziej prestiżowych modeli. Także pod względem jakości ich wykonania i trwałości nie ustępują samochodom z wyższych segmentów – mówi Artur Makolągwa, kierownik zespołu marketingu i UX platformy Automarket.pl.
Mniejsze samochody szybciej się sprzedają
Według danych Automarket.pl średni czas dostępności jednego egzemplarza na platformie to 1,5 miesiąca. Są jednak takie modele, które na znalezienie nabywcy potrzebują jeszcze mniej czasu, już około miesiąca. Należą do nich Fiat 500, Škoda Fabia i Hyundai Tucson. Dwa pierwsze zaliczane są do grona niewielkich miejskich modeli, natomiast hyundai jest dużym SUV-em, ale raczej nie należy do kategorii aut ekskluzywnych. Pragnienie prestiżu ustępuje dzisiaj potrzebie wygody, funkcjonalności czy niezawodności. Przy wyborze samochodu używanego ważne są też pewne pochodzenie i dokładnie sprawdzony stan techniczny.
Badania potwierdzają dane z platformy
Również według badania Mobilność*, zrealizowanego dla platformy Automarket.pl, coraz liczniejsze są głosy, że prestiż odgrywa mniejszą rolę przy wyborze pojazdu konkretnej marki i modelu.
Chociaż respondenci wciąż zwracają uwagę na wygląd zewnętrzny, to jednak nie jest to kluczowy czynnik przy wyborze auta. Najbardziej liczą się wyposażenie i ergonomia wnętrza, bo to z tym kierowcy stykają się na co dzień jako użytkownicy samochodu. Kluczowe są więc dla nich komfort i samopoczucie podczas użytkowania. Wybierają samochód dla siebie, nie dla innych. Podczas podejmowania decyzji nie kierują się zatem chęcią podniesienia prestiżu, ale względami praktycznymi.
– Praktyczny wymiar użytkowania auta dotyczy także kwestii dostępu do taniego lub wręcz bezpłatnego serwisu. Taką możliwość mają kierowcy, którzy decydują się na wynajem długoterminowy. Analizując odpowiedzi respondentów, można zauważyć, że coraz więcej kierowców deklaruje, że posiadanie samochodu na własność nie jest dla nich konieczne – wystarczy, że będą mogli z niego korzystać bez uciążliwych ograniczeń. Większe znaczenie ma natomiast wsparcie w trakcie użytkowania samochodu obejmujące np. dostęp do serwisu, ubezpieczenie zawarte w racie wynajmu i usługi dodatkowe, jak bezpłatna wymiana opon – zwraca uwagę Artur Makolągwa.
Coraz więcej kierowców dostrzega zalety wynajmu długoterminowego, ponieważ kwestia własności pojazdu, którym się poruszają, przestaje odgrywać istotną rolę. Samochód ma być po prostu niezawodnym środkiem transportu, który zabierze ich w dowolne miejsce i w dowolnym momencie, bez konieczności dzielenia się nim z innymi osobami.
* Badanie jakościowe – indywidualny wywiad pogłębiony (IDI-In-Depth Interviews) – zrealizowane przez instytut badawczy Inny Format, lipiec-sierpień 2022 r.
Komentarze (1)