Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych Motor Show w Genewie firma TRW Automotive zaprezentowała nowy projekt kierownicy, która została zamontowana w samochodzie pokazowym Rinspeed XchangE.
W kierownicy zastosowano szereg wielofunkcyjnych rozwiązań, takich jak system wykrywania uchwytu kierownicy, który wspomaga kierowcę w czasie jazdy w trybie automatycznym i półautomatycznym.
- Dzięki zintegrowanemu czujnikowi wykrywającemu dotyk rąk na kierownicy i elastycznej regulacji jej położenia kierowca może zdecydować, czy chce prowadzić pojazd samodzielnie, oddać kontrolę nad nim siedzącemu obok pasażerowi, czy włączyć tryb jazdy automatycznej, w którym pojazd prowadzi się sam – mówi Guido Hirzmann, szef grupy odpowiedzialny za nowe technologie w dziale mechatroniki. - Ponadto z uwagi na fakt, że coraz więcej funkcji w pojeździe jest sterowanych elektronicznie, niektóre przełączniki można wyeliminować lub przenieść je na kierownicę, zwiększając tym samym ilość miejsca we wnętrzu i swobodę jego aranżacji. Na przykład w modelu XchangE zrezygnowano z konsoli centralnej, a sterowanie zmianą biegów umieszczono właśnie na kierownicy.
Kierownica TRW charakteryzuje się nowoczesnym, lekkim wzornictwem i umożliwia aktywację niżej wymienionych funkcji za pomocą przejrzyście rozmieszczonych przycisków.
- Wyświetlacz Drive Mode Manager (DMM) umieszczony w górnej części kierownicy, który w trybie jazdy automatycznej wyświetla literę „A”. Kiedy kierowca dotknie kierownicy, wyświetlona zostaje litera „M” (tryb manualny), sygnalizując gotowość przekazania kierowcy kontroli nad pojazdem. Dopiero dotknięcie przełącznika Push to Drive (PTD) powoduje odzyskanie pełnej kontroli przez kierowcę. Analogicznie, kiedy kierowca zdejmie ręce z kierownicy, litera „M” na wyświetlaczu zmieni się na „A”, a pojazd przejdzie w tryb jazdy automatycznej.
- Skrzynia biegów – za pomocą przełączników na kierownicy można wybrać tryb postoju, neutralny oraz tryb jazdy do przodu lub do tyłu.
- Kierunkowskazy – przełączniki kierunkowskazów są delikatnie podświetlone na biało, a po włączeniu kierunkowskazu odpowiednia strzałka – w lewo lub w prawo – zaczyna migać.
- Elektroniczny klakson (EHS) – klakson można włączyć, dotykając przewodzącej części pokrywy poduszki powietrznej stanowiącej część kierownicy.
Komentarze (0)