
Miłośników turystyki motoryzacyjnej przybywa. Na jednym biegunie znajdziemy posiadaczy (i wynajmujących) kampery i przyczepy; na drugim posiadaczy pojazdów okazjonalnie wykorzystywanych w dalekich podróżach wakacyjnych. Wszyscy oni są na pewno ciekawym klientem każdego warsztatu, sklepu motoryzacyjnego i firm wyspecjalizowanych w usługach podnoszących autonomiczność pojazdu (daleka podróż, wreszcie biwak, kemping itp.). Warsztaty wyspecjalizowane w serwisie instalacji elektrycznej na pewno mogą spodziewać się zwiększonych obrotów. Odbiorniki, które w pewnej mierze stają się na czas podróży standardowym wyposażeniem, to na pewno laptop i artykuły z branży turystycznej, wymagające zasilania z 12-woltowej instalacji samochodowej (np. lodówki turystyczne). Popyt na przetwornice, ładowarki samochodowe generalnie wzrośnie, a pokusa dodatkowego obciążenia instalacji (postój z wyłączonym silnikiem) powinna też wzmóc zainteresowanie stanem akumulatora. Na pewno warto miłośnikom turystyki samochodowej zaproponować zaawansowane technologicznie akumulatory (a posiadaczom kamperów i przyczep – dodatkowe akumulatory, tzw. postojowe).
- Coraz większą popularnością cieszą się akumulatory gwarantujące maksymalną wydajność podczas podróży – zachwala nową serię baterii Magdalena Roszkiewicz, Marketing Manager Johnson Controls Power Solutions EMEA Johnson Controls Akumulatory Sp. z o.o. - Któż nie chciałby, udając się w podróż, móc w pełni polegać na swoim akumulatorze? Nowe akumulatory VARTA Professional do kamperów i przyczep idealnie nadają się do intensywnej eksploatacji sezonowej. W porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami VARTA Professional ma do dwóch razy większą ilość cykli ładowania i rozładowania. Do tej wysokiej wydajności dochodzi jeszcze duże bezpieczeństwo dzięki zastosowaniu zamkniętej, innowacyjnej pokrywy labiryntowej z centralnym odgazowaniem. W technologii AGM cały elektrolit skupiony jest w separatorach (matach) wykonanych ze specjalnego włókna szklanego, umieszczonych pomiędzy ołowiowymi płytami akumulatora. Dzięki temu akumulator ma bardzo niski opór wewnętrzny, a tym samym skraca się czas reakcji pomiędzy masą czynną płyty a elektrolitem. Równie ciekawą propozycją dla miłośnika podróży będzie na pewno montaż tempomatu. Tempomat to dobry „temat” przed zbliżającymi się wakacjami dla warsztatów. Zalety tempomatu docenią szczególnie kierowcy wybierający się w wakacyjną podróż z przyczepą lub kamperem. Ten da odpocząć prawej nodze, pozwoli zaoszczędzić na zużytym paliwie. Dzięki tempomatowi nie przekroczymy niechcący dozwolonej prędkości i zaoszczędzimy na mandatach. W dzisiejszych czasach tempomat nie jest już wyposażeniem spotykanym tylko w samochodach luksusowych (pierwszy nowoczesny tempomat, zwany też Cruise Control, wymyślił w 1948 roku niewidomy inżynier Ralf Teetor z Pensynwali w USA, a pierwszym seryjnym samochodem wyposażonym w tempomat pomysłu Ralfa Teetora był Chrysler Imperial z roku 1958).
- Takie urządzenie można dziś zamontować w praktycznie każdym samochodzie. Tu trzeba zadać kłam obiegowej opinii, że tempomat nadaje się tylko do samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Nic bardziej mylnego! – zauważa Mariusz Kaizer z firmy MTM Campery. - Przecież na autostradach i drogach szybkiego ruchu nie zmieniamy co chwilę biegów. Po naciśnięciu pedału sprzęgła następuje dezaktywacja urządzenia, a po naciśnięciu przycisku RES na manetce tempomatu pojazd powraca do zapamiętanej prędkości. Jeszcze do niedawna montaż tempomatu do samochodów z mechanicznym sterowaniem gaźnikiem lub pompą wtryskową był dość skomplikowany, ze względu na konieczność zamontowania siłownika elektromechanicznego lub podciśnieniowego sterującego gaźnikiem lub pompą wtryskową. Inaczej ma się sprawa w samochodach wyposażonych w elektroniczny pedał gazu i szynę CAN. Na uwagę zasługuje produkt duńskiej firmy Dancar. Ta produkuje tempomaty do różnych marek samochodów osobowych i dostawczych wyposażonych w magistralę CAN. Montaż jest bardzo prosty i szybki – ogranicza się do podpięcia paru kostek elektrycznych pod deską rozdzielczą i montażu manetki do sterowania urządzeniem w obudowie kolumny kierownicy. Urządzenie składa się z centralki sterującej, manetki oraz wiązki elektrycznej dedykowanej do danego modelu samochodu. Podłączenie polega na rozpięciu złącza na pedale gazu i wpięciu w to miejsce kabla z urządzenia. Dzięki temu połączeniu centralka symuluje naciskanie pedału gazu. Pozostałe podłączenia to tylko zasilanie i magistrala CAN. Z magistrali CAN tempomat otrzymuje informację o prędkości pojazdu, naciśnięciu pedału gazu i sprzęgła. Tempomat ma homologację europejską oraz dzięki montażowi nieingerującemu w systemy samochodu może być montowany w samochodach na gwarancji. Skoro mamy na uwadze rosnące grono miłośników turystyki samochodowej (caravaningu), to nie sposób nie wspomnieć o systemach dedykowanych poruszaniu się zestawu samochód-przyczepa. Te elementy także wymagają okresowych przeglądów (nie wspominając o montażu haków holowniczych).

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski, mat. firmy SPP i MTM Campery
Komentarze (0)