Zadaniem nowoczesnej wyważarki jest nie tylko wyważenie kół, ale również zoptymalizowanie położenia opony względem felgi – program optymalizacji i minimalizacji, oraz pomiar odchyłek kształtu z ich oceną. Im wyższy stopień automatyzacji czynności wstępnych, tym większa gwarancja wysokiej jakości usługi.
Geodyna 6800 OPTIMA.
Te wszystkie zadania wykonuje nowa wyważarka firmy Hofmann Geodyna 6800 OPTIMA. Jest ona obecnie najbardziej zaawansowanym technologicznie systemem usuwania problemów związanych z zakłóceniem spokojnego biegu toczenia się koła. Geodyna OPTIMA jest automatycznym urządzeniem służącym do wyważania kół, zaopatrzonym w bezkontaktowy skaner laserowy, dzięki któremu użytkownik mocuje na urządzeniu oraz wyważa koło mając dostęp do mierzonych wartości (wymiary koła, współczynnik bicia promieniowego i bocznego, liczba oraz umiejscowienie szprych wewnętrznych felgi, współczynnik niewyważenia dynamicznego), bez konieczności dotykania koła. Rozwiązuje ona problemy zakłócenia płynności tocznej koła poprzez dopracowane możliwości optymalizacji, podnosząc tym samym wydajność urządzenia wyważającego. Dowiodły tego testy przeprowadzone przez różnych producentów opon w Europie oraz USA.
Zasada pomiaru bazująca na technologii 3D polega na laserowym pomiarze odległości, która dalej jest przetwarzana przez program na informacje o rodzaju felgi, jej wymiarach oraz wielkości “bicia”. Zasada pomiaru OPTIMA – patrz fot 2.
Możliwości wyważarki OPTIMA
- AUTOMATYCZNE dociśnięcie koła “power clamp”.
- BEZKONTAKTOWA metoda wprowadzania wszystkich danych.
- BEZKONTAKTOWA metoda pomiaru wartości bicia promieniowego oraz bocznego. Są to możliwości technologiczne spotykane do tej pory jedynie w przemysłowych urządzeniach diagnostycznych.
- AUTOMATYCZNY dobór miejsca zamocowania ciężarków.
- AUTOMATYCZNY dobór płaszczyzn wyważenia.
- AUTOMATYCZNY zapis w pamięci trybu HSP (umieszczania ciężarków za szprychą).
- AUTOMATYCZNE ustalanie, czy mamy do czynienia z kompletnym kołem, czy tylko samą felgą oraz uruchomienie odpowiedniej procedury wyważania.
- Wydruk w kolorze na drukarce atramentowej.
Technologia pomiaru
OPTIMA bazuje na trzech laserach wraz z kamerami CCD, zintegrowanymi z urządzeniem do wyważania kół. Połączenie techniki laserowej z miernikami osiowymi bazującymi na kamerach CCD skutecznie dokonuje rozpoznania rodzaju felgi oraz miejsc korekcji niewywagi. Układ systemu OPTIMA przeprowadza w czasie jednego przebiegu pomiarowego wiele pomiarów geometrycznych kompletnego koła w obrębie felgi i opony.
Trzy moduły laserowe wraz ze zintegrowanymi kamerami CCD służące do pomiaru bicia promieniowego oraz bocznego wraz z diagnostyką samej felgi zostały rozmieszczone następująco (fot. 3):
Fot.3. Rozmieszczenie modułów laserowych.
Moduł laserowy 1 – zintegrowany z głowicą pomiarową wahliwą:
- skanowanie wewnętrznego kształtu w celu ustalenia najlepszego miejsca do zamocowania ciężarków z lewej strony lub wewnątrz felgi,
- odległość oraz średnica felgi,
- bicie promieniowe oraz boczne lewej strony felgi,
- liczba i położenie wewnętrznych szprych felgi.
Moduł laserowy 2 – z tyłu za osłoną koła:
- bicie promieniowe zewnętrznej powierzchni opony,
- ustalenie parametrów stopki felgi w czasie pomiaru dokonywanego na samej feldze (system automatycznie rozpoznaje fakt umieszczenia samej felgi).
Moduł laserowy 3 – zintegrowany z prawej strony obok osłony koła:
- bicie promieniowe prawej strony felgi,
- szerokość felgi.
Urządzenie Geodyna Optima może pracować w dwóch trybach – STANDARDOWYM i OPTIMA. Tryb STANDARD nie obejmuje pomiarów bicia promieniowego i bocznego.
Cechy oraz zalety
Pomiar wszystkich parametrów w jednym tylko przebiegu powoduje skrócenie czasu wykonania wszystkich czynności pomiarowych do ok. 30 sek.
Bezkontaktowa metoda pomiaru jest nadzwyczaj dokładna (0,1 mm) i gwarantuje, że zostanie zmierzone prawidłowo bicie felgi i opony. Laserowy pomiar bicia jest metodą przemysłową stosowaną przez producentów opon
(fot. 4).
Fot. 4. Laserowy pomiar parametrów koła.
Fot. 5. Laserowy pomiar bicia.
Ta metoda rozpatrywania roszczeń gwarancyjnych zyskała akceptację ze strony przemysłu oponiarskiego. Wiadomo, że od czerwca 2005 (tylko w Europie) ciężarki ołowiane będą wycofywane z rynku, w przyszłości będą dostępne różne typy ciężarków nowej generacji wykonanych z cynku lub stali. Geodyna OPTIMA jest już przygotowana do stosowania tych ciężarków. Obecnie do pomiaru “bicia” wykorzystuje się metodę mechaniczną, ultradźwiękową i laserową. Ta ostatnia jest najdokładniejsza.
Ryszard Kłos
klos@bestprod.com.pl
Komentarze (0)