Nasze rozmowy

ponad rok temu  24.03.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Globalne znaczenie Dubaju – możliwości biznesowe dla szybko rozwijających się rynków

Z Mahmutem Gazi Bilikozenem, dyrektorem Messe Frankfurt Middle East, o tegorocznej edycji targów Automechanika Dubai (2-4 czerwca) rozmawia red. Mirosław Giecewicz.

- Targi w Dubaju rosną z roku na rok. Dziś jest to trzecia największa impreza w grupie Automechaniki. Dlaczego ten region świata cieszy się taką popularnością wśród przedstawicieli branży warsztatowej?
Dominującym środkiem transportu komercyjnego, publicznego i prywatnego w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej był zawsze transport drogowy, gdyż jest on tańszy, bardziej wygodny i nieograniczony – np. nadal nie ma tam jeszcze zorganizowanego systemu kolei. Tak więc ze względu na wzrost gospodarczy w większości regionu transport jest podstawowym „towarem”.
W zasadzie sprowadza się to do liczby pojazdów jeżdżących po drogach i nowych pojazdów sprzedawanych co roku na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. W 2013 r. sprzedano 2.350.000 lekkich pojazdów i oczekuje się, że w 2020 r. liczba ta wyniesie 3.370.000.
Po drogach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej jeździ już 21 mln lekkich pojazdów, a liczba ta ma wzrosnąć o 61%, osiągając 33,9 mln do roku 2020. Z kolei duża liczba pojazdów w eksploatacji stworzyła silny popyt na części samochodowe i usługi warsztatowe – popyt na części samochodowe (z wyłączeniem opon, akumulatorów i smarów) w regionie wyceniono na 9,5 mld USD w 2013 r., a do roku 2020 może on osiągnąć wartość 16,8 mld USD.
Niektóre kluczowe czynniki tego wzrostu to szybka urbanizacja i gwałtowny wzrost liczby projektów infrastrukturalnych realizowanych przez samorządy regionalne, szczególnie w Radzie Współpracy Zatoki Perskiej, przy jednoczesnym wzroście uprzemysłowienia i rozwoju nowych węzłów produkcyjnych w regionie.
Dla właścicieli warsztatów i dostawców motoryzacyjnych usług posprzedażnych Automechanika Dubai jest dorocznym miejscem spotkań w celu pozyskania wyposażenia do warsztatów, części i akcesoriów, nawiązania nowych kontaktów biznesowych i zapoznania się z najnowszymi trendami w branży.

- Kto przyjeżdża na targi?
W 2014 roku targi Automechanika Dubai powitały 28.709 gości ze 130 krajów. Ponad połowa (53%) odwiedzających pochodziła spoza Zjednoczonych Emiratów Arabskich, co podkreśla międzynarodowe znaczenie imprezy, szczególnie w dalszych krajach Bliskiego Wschodu i Afryki, z których łącznie pochodziło 22% wszystkich odwiedzających.
Około 19% wszystkich odwiedzających to przedstawiciele sektora usług, głównie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale także z innych krajów Zatoki Perskiej (Arabia Saudyjska, Kuwejt, Katar, Bahrajn i Oman). Było też wielu odwiedzających z Afryki, która – nawiasem mówiąc – jest nadal głównym rynkiem wzrostu dla nas z punktu widzenia liczby odwiedzających.

- Prosimy o kilka szczegółów na temat tegorocznej edycji. Jak zapowiada się impreza?
Automechanika Dubai 2015 zapowiada się jako większa i bardziej reprezentatywna niż dotąd. Podczas targów oferta produktowa zostanie podzielona na sześć działów. Podzieliliśmy dział „Części i Systemy” na „Części i Elementy” oraz „Elektronika i Systemy”. Do tego dochodzą cztery inne sektory: „Akcesoria i Tuning”, „Opony i Akumulatory”, „Naprawa i Konserwacja” oraz „Stacja Obsługi i Myjnia”.
Wraca również bardzo popularna Akademia Automechaniki, kierując uwagę na najnowsze badania rynkowe, kierunki strategiczne i trendy w branży, które wpływają na rynek motoryzacyjny na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Zwiększony nacisk kładziemy ponadto na Truck Competence. W zeszłym roku było 506 wystawców prezentujących osprzęt, części i usługi dla samochodów ciężarowych oraz autobusów. Oczekujemy w tym dziale dalszego wzrostu.
Automechanika Dubai jest w rzeczywistości drugą najbardziej międzynarodową ze wszystkich imprez Automechanika, zaraz za targami we Frankfurcie – ponad 90% wystawców to firmy międzynarodowe. W 2015 roku zajmiemy trzy dodatkowe sale (12.000 m2) w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Wystawowym w Dubaju.

- Wspomniał Pan o Akademii Automechanika. Proszę powiedzieć nam coś więcej na ten temat.
Akademia Automechanika jest jedną z ważniejszych wartości dodanych naszych targów. Program Akademii jest jeszcze finalizowany przez nasz zespół, ale na pewno możemy spodziewać się kolejnych dwóch dni z wieloma prezentacjami fachowców o dużym doświadczeniu w swoich dziedzinach.
Doroczną atrakcją Akademii Automechanika jest prezentacja zorganizowana przez Izbę Celną Dubaju, podczas której prezentowane są najnowsze dane o handlu częściami samochodowymi w Dubaju, obejmujące import, eksport i reeksport. Są to najbardziej wiarygodne dane na rynku i dają dobre wskazanie aktualnego stanu regionalnego handlu motoryzacyjnego przepływającego przez Dubaj.


- Truck Competence, czyli specjalne oznaczenie wystawców i ich oferty dla samochodów ciężarowych. Jak ważny jest to sektor dla Waszych targów?
Jest on niezwykle ważny. Jedna trzecia wszystkich wystawców na targach Automechanika Dubai 2015 będzie mieć w swoim portfolio części do samochodów ciężarowych i autobusów, a niektóre z nich niedawno otworzyły własne zakłady produkcyjne w Dubaju. Na przykład w styczniu 2015 roku niemiecka firma Cardan Service Network otworzyła własną fabrykę wałów napędowych. Jest to ogromnym impulsem dla sektora motoryzacyjnego rynku części zamiennych i wskazuje, że zaufanie pokładane w regionie jest bardzo silne.
Automechanika Dubai jest doskonałą platformą dla wystawców z Truck Competence do rozwoju i rozszerzania działalności w całym regionie. W 2014 roku jeden z naszych wystawców, Intertruck, ogłosił umowę o wielokierunkowej współpracy z globalnymi dostawcami Mahle, Wabco i Eaton, dzięki czemu Intertruck byłby oficjalnym dystrybutorem dla trzech najlepszych marek na całym Bliskim Wschodzie i w Afryce Subsaharyjskiej.
Intertruck wprowadził również nowe rozwiązanie – Vendor Managed Inventory (VMI), zapewniające korzyści z przepływów pieniężnych, które prowadzą do poprawy efektywności między 20 a 30 procent w całości łańcucha dostaw.
Takie osiągnięcia są bardzo ważne i nadal podkreślają, dlaczego Truck Competence jest tak istotną częścią Automechaniki Dubai. Jestem przekonany, że w tym roku więcej wystawców z Truck Competence nawiąże podobną współpracę.

- W jakim kierunku podążać będą targi i jak widzi Pan ich rozwój w ciągu najbliższych kilku lat?
Choć „Części i Komponenty” to największy dział na naszych targach, odnotowaliśmy również dwucyfrowy wzrost rok do roku w naszych innych sektorach. W 2014 r. liczba wystawców działu „Akcesoria i Tuning” wzrosła o 30% rok do roku, podczas gdy liczba wystawców w działach „Opony i Akumulatory” oraz „Naprawa i Konserwacja” wzrosła odpowiednio o 18% i 50%.
Będziemy w dalszym ciągu bazować na rozwoju tych działów i w tym celu skupimy się na budowaniu naszego profilu wystawcy w takich regionach, jak północna Europa, Rosja, Japonia i Stany Zjednoczone.
Z perspektywy zwiedzających przewidujemy znaczny wzrost liczby nabywców branżowych z Afryki, Półwyspu Arabskiego, krajów WNP i Azji Południowo-Wschodniej – są to wszystkie kraje rozwijające się, o dużych populacjach i znacznym wzroście rynku. Na przykład Afryka inwestuje obecnie 30 mld USD w infrastrukturę drogową i kolejową, aby poprawić transport i handel międzyregionalny na całym kontynencie, który obecnie ma 21,6 mln samochodów osobowych.
Tymczasem kluczowe znaczenie ma podejmowanie nowych tematów, które mają coraz bardziej znaczący wpływ na przyszłość rynku motoryzacyjnego Bliskiego Wschodu i Afryki. Wspomniana Akademia Automechaniki jest jednym z takich przykładów, które będziemy nadal rozwijać.
Jednym z kluczy do sukcesu Automechaniki Dubai jest to, że otwiera ona możliwości biznesowe dla szybko rozwijających się rynków, jak Iran i Afryka, które zazwyczaj są trudne do osiągnięcia. Stare określenie Dubaju służącego za centrum handlowe całego regionu na pewno brzmi prawdziwie dla nas i będzie się umacniać. Dubaj opiera się na swej reputacji nie tylko regionalnego, ale i globalnego centrum gospodarki. Natomiast fakt, że międzynarodowy port lotniczy w Dubaju jest obecnie najbardziej ruchliwy na świecie, stanowi kolejny dowód jego globalnego znaczenia.

- Dziękuję za rozmowę.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony