Z Aleksandrem Terelakiem z firmy NTS rozmawia red. Mirosław Giecewicz
NTS – Narzędzia i Technika Serwisowa to nowa firma, która powstała na rynku polskim. Kto jest założycielem firmy i jak doszło to jej powstania?
Firma NTS – Narzędzia i Technika Serwisowa powstała w procesie reorganizacji firmy APP. Firma w swoich działaniach opiera się o kanał dystrybucji, jakim jest grupa dużych firm handlowych. Strategicznym założeniem spółki jest skupienie się na oferowaniu narzędzi, urządzeń oraz usług serwisowych związanych z procesem naprawy blacharsko-lakierniczej.
Głównym celem Waszej firmy jest rozwiązywanie problemów klientów związanych z technologią blacharską i lakierniczą. Mając ten cel na uwadze, zdefiniowaliście odpowiednio swoją ofertę. Co ona zawiera?
Przy budowie oferty firmy braliśmy pod uwagę trzy zasadnicze cele NTS:
• Koncentracja na dostarczaniu narzędzi oraz urządzeń mających zastosowanie w blacharstwie i lakiernictwie oraz technologii ich wykorzystania.
• Zapewnienie profesjonalnego serwisu na terenie całego kraju.
• Rozbudowa oferty o produkty mające zastosowanie w nowoczesnych warsztatach.
Biorąc pod uwagę te trzy cele zbudowaliśmy ofertę zawierającą:
• Maszyny do obróbki powierzchni lakierniczych produkcji renomowanej firmy RUPES. Oferta zawiera wszechstronny przekrój urządzeń elektrycznych, jak również zdobywających sobie coraz większą popularność urządzeń pneumatycznych.
• Systemy odsysające RUPES, zarówno te najprostsze w postaci pojedynczych odsysaczy, poprzez bardziej skomplikowane wyposażone w ramiona odsysające, a skończywszy na scentralizowanych systemach mających zastosowanie w dużych warsztatach lakierniczych i zakładach produkcyjnych.
• Pełen zakres aplikatorów i pistoletów lakierniczych tak uznanych producentów jak Anest-Iwata oraz Air Gunsa. Oferta obejmuje produkty spełniające wszelkie wymagania techniczne odnośnie nakładania najnowocześniejszych powłok lakierniczych i zabezpieczających.
• Kabiny lakiernicze i strefy przygotowawcze znanej i cenionej firmy USI Italia: kabiny lakiernicze Modulo Master, strefy przygotowawcze Fast Tech, przemysłowe kabiny lakiernicze Pullman.
Rozwój technologii lakierniczej wymaga coraz większych przepływów powietrza. W szczególności dotyczy to lakierów na bazie wodnej. Starsze kabiny posiadają parametry odbiegające od wymaganych dla tego typu lakierów, dlatego w ofercie firmy znalazły się również systemy dodatkowego suszenia lakierowanych elementów. NTS proponuje systemy przenośne i stacjonarne, zasilane powietrzem z kompresora i pobierające je z systemu kabiny.
W ofercie związanej z kabinami lakierniczymi znajduje się szeroka gama produktów eksploatacyjnych, (filtry, płyny do zabezpieczania i czyszczenia kabin).
• Materiały ścierne firmy Starcke do szlifowania na sucho (Ersta) i mokro (Matador).
• Systemy maskujące zawierające taśmy lakiernicze, folie, papiery, pokrowce.
• Urządzenia pomocnicze: stojaki, zgniatarki, stoły lakiernicze.
• Produkty pomocnicze: kubki do mieszania farb i lakierów, ściereczki antystatyczne, czyściwa i ręczniki papierowe, kombinezony
Oferujecie całą gamę usług serwisowych związanych z kabinami lakierniczymi, pistoletami i maszynami szlifierskimi. Proszę powiedzieć coś więcej na ten temat.
Niezmiernie ważnym “produktem” w ofercie NTS jest usługa serwisowa. Dobrze wiemy, jak trudno jest znaleźć godny zaufania serwis, który nie tylko naprawi nasz sprzęt w szybki i fachowy sposób, ale również doradzi co zrobić, aby w przyszłości nie mieć z nim podobnych problemów.
Serwis urządzeń stał się w ostatnich czasach niezwykle ważnym elementem każdej firmy stawiającej sobie za zadanie rozwój na rynku. Czasy, gdy można było sprzedawać produkt bez zapewnienia wsparcia technicznego, minęły bezpowrotnie. Klient, wydając często duże pieniądze na maszynę lub kabinę, oczekuje jej pełnej dyspozycyjności. Wiąże się to z jak najszybszą naprawą, gdyż każdy przestój grozi stratami idącymi w tysiące złotych. Dlatego nowoczesny serwis, jaki jest budowany w ramach struktur NTS, ma za zadanie natychmiastową reakcję na sytuacje awaryjne powstałe w trakcie pracy urządzeń u klienta.
W ramach swych usług NTS proponuje:
1.) Serwis kabin lakierniczych (usuwanie uszkodzeń, czyszczenie, przeróbki).
2.) Serwis urządzeń szlifierskich.
3.) Serwis pistoletów lakierniczych.
4.) Serwis innych urządzeń związanych
z ofertą NTS.
Bardzo ważnym elementem strategii serwisu NTS jest budowanie zaufanie do jego działań, a co za tym idzie budowanie dobrych relacji ze wszystkimi klientami. Wiąże się to z uczciwością przy podejściu do wykonywanych usług serwisowych rozumianej jako rzetelne wykonanie naprawy połączone z instruktarzem odnośnie zaistniałego uszkodzenia bez narażania klienta na ponoszenie dodatkowych nieuzasadnionych kosztów.
Innym niezwykle istotnym zadaniem serwisu jest udzielenie pełnego wsparcia informacyjnego dla klienta. Pod tym określeniem kryje się nie tylko interwencja w wypadku wadliwego działania urządzenia, ale przede wszystkim wszelkiego rodzaju doradztwo związane z użytkowaniem poszczególnych urządzeń. Bardzo często zdarza się, iż klient nie jest pewien, czy może w dany sposób użyć konkretnego urządzenia, czy też materiału. W tym momencie niezwykle ważne jest udzielenie użytkownikowi wyczerpującej informacji w sposób dla niego zrozumiały tak, aby rozwiać wszelkie jego wątpliwości.
Współpracujecie z wieloma firmami handlowymi. W jaki sposób przekonujecie te firmy, aby podjęły z Wami współpracę?
Głównym założeniem NTS jest współpraca z dużymi firmami handlowymi. Wiemy, iż to właśnie nasi klienci znają najlepiej swoje lokalne rynki i są w stanie w najbardziej profesjonalny sposób dotrzeć i obsłużyć warsztaty lakiernicze.
Aby ta współpraca miała sens i przynosiła korzyści muszą zostać spełnione następujące warunki:
• Dobra oferta produktowa rozumiana jako gama produktów istotnych z punktu widzenia klienta końcowego.
• Jakość oferty i cena rozumiane jako satysfakcjonujący poziom cenowy w odniesieniu do jakości produktu.
• Rozszerzanie oferty o nowe produkty.
• Dogłębna wiedza na temat najnowszych i starszych technologii.
• Wsparcie dla działań handlowych klientów bezpośrednich (szkolenia dla pracowników firm współpracujących, szkolenia w ramach akcji naszych klientów przeznaczone dla pracowników warsztatów blacharsko-lakierniczych).
• Sprawny serwis.
Wszystkie te punkty są realizowane przez różne działania NTS. Po kilku miesiącach działalności na rynku mogę śmiało powiedzieć, że podjęte kroki zostały przyjęte z dużym zainteresowaniem ze strony rynku.
Jak widzi Pan przyszłość polskiego rynku lakierniczego?
Jestem nowym człowiekiem w tej branży. Właściwie rzecz ujmując to dopiero uczę się mechanizmów rządzących tym rynkiem, ale myślę, że już teraz mogę się pokusić o kilka uwag odnośnie tendencji rozwojowych. Następuje zmiana struktury wielkości warsztatów blacharsko-lakierniczych. Wypadają z rynku przedsiębiorstwa małe tzw. “stodoły”, a ich klienci są przejmowani przez większe firmy. Wiąże się to ze wzrostem świadomości klientów i ich wymagań co do jakości wykonanej usługi, zmianami technologicznym w procesie lakierowania i zmianami wymuszanymi przez ubezpieczycieli. Małe warsztaty nie są w stanie spełniać coraz bardziej wyśrubowanych wymagań, co doprowadzi do zmniejszenia rynku z około 8000 warsztatów lakierniczych do około 4000. Podane liczby nie zawierają firm działających “na dziko”.
W tej chwili koszt pracy w Polsce jest jeszcze dość nisk, ale wraz z wstąpieniem do UE należy się spodziewać, iż robocizna będzie coraz droższa. Przyniesie to wzrost mechanizacji zakładów i położenie większego nacisku na technologie usprawniające wykonywanie naprawy. W Unii Europejskiej stosunek kosztów robocizny do kosztu materiałów to 75% do 25%. W Polsce ta proporcja wygląda trochę inaczej i dlatego obserwujemy tak duże parcie na obniżkę kosztów materiałów. Wraz ze wzrostem gospodarczym i dochodzeniem do standardów unijnych warsztaty będą ewoluować w kierunku zmniejszenia kosztów związanych z pracą, a to da się wykonać jedynie poprzez stosowanie zaawansowanych technologii blacharsko-lakierniczych.
Wymagania związane z ekologią spowodują przejście na technologie bardziej przyjazne środowisku. Przystosowywanie wymagań obowiązujących w Polsce do norm UE spowoduje na pewno przejście na lakiery na bazie wodnej. Nie jestem w stanie powiedzieć jak długo ten proces potrwa, ale pewne jest, że firmy dostarczające tego typu lakiery już rozpoczęły walkę o ten rynek. Oczywiście zmiana technologii spowoduje również zmiany w technice nakładania powłok lakierniczych i ich suszeniu. Wiązać się to będzie z sukcesywną wyminą parku maszynowego warsztatów.
Istotnym elementem strategii Unii Europejskiej jest ochrona środowiska pracy. Dlatego już wkrótce przepisy BHP wymuszą na pracodawcach stosowanie nowoczesnej technologii związanej chociażby z odsysaniem pyłu w procesie naprawy. Dotyczy to wszystkich miejsc w warsztacie, które mogą stwarzać potencjalne zagrożenie dla zdrowia pracownika.
Koszt wykonania naprawy blacharskiej w Polsce jest niższy niż u naszych zachodnich sąsiadów. W związku z tym należy spodziewać się wzrostu napraw uszkodzonych samochodów pochodzących z Niemiec. Oczywiście spowoduje to wzrost rentowności warsztatów, a co za tym idzie prawdopodobny wzrost inwestycji w nowe technologie.
Zmiana zasad celnych związanych
z używanymi i uszkodzonymi autami spowoduje wzrost zainteresowania sprowadzaniem aut uszkodzonych z krajów UE. Na pewno odbije się to na rynku napraw blacharsko-lakierniczych. Wystarczy przypomnieć, jaki spadek obrotów całego rynku spowodowało wprowadzenie restrykcji związanych ze sprowadzaniem tego typu aut.
Myślę, że wymieniłem główne trendy na najbliższą i trochę dalszą przyszłość. Wszystkie te zmiany dobrze wróżą polskiemu sektorowi napraw blacharskich i wierzę, że już wkrótce odczujemy bardzo pozytywnie nasze wejście do UE.
Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)