Opony to jedyny element łączący pojazd z drogą, dlatego ich stan ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Podczas letnich upałów, kiedy temperatury sięgają nawet 40°C, opony pracują szczególnie intensywnie. Narażone są na duże obciążenia, ścieranie i odkształcenia. Dlatego tak ważne jest, aby przed dłuższym wyjazdem dokładnie sprawdzić ich stan.
– Nawet niewielkie uszkodzenia mechaniczne, takie jak nacięcia stopki powstałe przy niedbałym montażu na feldze, pęknięcia na boku opony czy ubytki bieżnika, znacząco zwiększają ryzyko wypadku – zwłaszcza przy autostradowych prędkościach, gdzie koło może obracać się nawet ponad 1000 razy na minutę. Uszkodzenia opon mogą prowadzić do poważnych wypadków. Przed dłuższą podróżą trzeba je bezwzględnie obejrzeć pod kątem ewentualnych uszkodzeń oraz dopompować po zapakowaniu bagażami i pasażerami – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Wizualna kontrola opon i felg
Pierwszym krokiem powinna być wnikliwa ocena wizualna opon. Zwróćmy uwagę na ewentualne uszkodzenia, takie jak:
- spękania – mogące pojawić się na bokach opony lub rowkach bieżnika,
- przecięcia – najczęściej powstające w wyniku uderzenia w krawężnik czy inne przeszkody,
- wybrzuszenia – sygnalizujące miejscowe uszkodzenie struktury nośnej opony.
Pamiętajmy, że nawet drobne usterki mogą mieć poważne konsekwencje podczas jazdy z dużą prędkością. Uszkodzoną oponę należy jak najszybciej wymienić, aby uniknąć ryzyka rozerwania.
Właściwe ciśnienie w oponach
Odpowiednie ciśnienie w oponach to nie tylko oszczędność paliwa, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa. Zapewnia ono:
- dobrą przyczepność – kluczową dla stabilnego prowadzenia auta, zwłaszcza na mokrej nawierzchni i w zakrętach,
- krótszą drogę hamowania – co może uratować życie w przypadku awaryjnego hamowania,
- mniejsze zużycie opon –przekładające się na oszczędność paliwa i pieniędzy,
- ochronę felg i opon przed zniszczeniem przy najechaniu na wyrwę w jezdni lub krawężnik.
Prawidłowe wartości ciśnienia dla naszego auta znajdziemy w instrukcji obsługi lub na naklejce na środkowym słupku albo pod klapką wlewu paliwa. Pamiętajmy, aby pomiaru ciśnienia dokonywać przed wyjazdem w trasę na zimnych oponach maksymalnie po przejechaniu 2-3 km lub po postoju w cieniu trwającym co najmniej 2 godziny.
Koło zapasowe – bądźmy przygotowani na nieprzewidziane sytuacje
Wiele współczesnych aut nie posiada koła zapasowego, które zastąpiono zestawem naprawczym. Jednak w przypadku poważnego uszkodzenia opony taki zestaw może okazać się niewystarczający. Dlatego warto sprawdzić, czy auto wyposażone jest w koło zapasowe, i upewnić się, że jest w dobrym stanie i ma odpowiednie ciśnienie. W razie awarii sprawny „zapas” pozwoli szybko wrócić do domu i uniknąć stresu związanego z holowaniem auta.
Opony letnie lub całoroczne – dostosujmy je do warunków
Jazda na oponach zimowych latem jest niebezpieczna i nieekonomiczna – zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 20-30%, a droga hamowania „zimówek” przy 100 km/h może być o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Ponadto ubezpieczyciele mogą odmówić wypłaty odszkodowania w sytuacji wypadku na nieodpowiednich gumach. Opony letnie zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania w wysokich temperaturach. Te całoroczne mogą być dobrym kompromisem, jeśli jeździsz głównie po mieście i na krótkich dystansach. Przy wyższych temperaturach szybciej się zużywają, bo mają bardziej miękką mieszankę bieżnika niż opony letnie – choć oczywiście nie tak miękką, jak typowo zimowe.
Przegląd przed wyjazdem
Wizyta w profesjonalnym warsztacie i dokładny przegląd auta to ważny element przygotowań do wyjazdu. Mechanicy sprawdzą stan opon, zawieszenia, hamulców, układu kierowniczego i innych ważnych elementów. Wczesne wykrycie i usunięcie drobnych usterek może uchronić przed poważną awarią na trasie.
Ważne ubezpieczenie
Upewnijmy się, że OC i Assistance są ważne. W razie nieprzewidzianej awarii lub stłuczki ubezpieczenie pokryje koszty naprawy lub holowania auta. Warto też sprawdzić zakres ochrony i w razie potrzeby rozszerzyć go o dodatkowe opcje, takie jak np. ubezpieczenie szyb.
Pamiętajmy o odpoczynku i bezpieczeństwie na drodze
Dobra kondycja i skupienie to podstawa bezpiecznej jazdy. Przed wyjazdem wysypiajmy się, aby uniknąć zmęczenia za kierownicą. Eksperci radzą, aby w trasie robić przerwy co 2-3 godziny – nawet wtedy, gdy kierowca nie odczuwa zmęczenia. Zachowajmy bezpieczną odległość od innych pojazdów i stosujmy się do przepisów ruchu drogowego. Unikajmy brawurowej jazdy, nie ryzykujmy. Pamiętajmy, że na drodze jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale również za innych uczestników ruchu.
– Opony są jedynym elementem łączącym pojazd z drogą i jednym z najszybciej obracających się elementów mechanicznych. Tu nie ma miejsca na błędy. Zachęcam kierowców do regularnego kontrolowania stanu opon i korzystania z profesjonalnych usług serwisowych. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także komfortu i oszczędności podczas wakacyjnych podróży. Stosując się do tych porad, zapewnisz sobie i bliskim bezpieczny oraz komfortowy urlop. Niech wakacje będą czasem relaksu i beztroskiej zabawy, a nie stresu i nieprzewidzianych awarii – apeluje Piotr Sarnecki z PZPO.
Dodatkowe rady
- Korzystajmy z nawigacji GPS, aby uniknąć błądzenia na trasie.
- Warto też mieć papierowy atlas drogowy.
- Poinformujmy bliskich o trasie przejazdu i planowanym czasie powrotu.
- Regularnie róbmy przerwy w podróży, aby rozprostować nogi i odpocząć.
- Podczas jazdy nie korzystajmy z telefonu komórkowego – rozmawiajmy przez zestaw głośnomówiący lub poprośmy pasażera o odebranie połączenia.
- Pamiętajmy o obowiązkowym wyposażeniu auta, takim jak trójkąt ostrzegawczy, gaśnica i apteczka.
Komentarze (0)