– trudności z uruchomieniem silnika. Znajomość systemów elektronicznych przydaje się w codziennej pracy każdego mechanika. Zasada działania sytemu, strategia, jaką posługuje się oprogramowanie sterownika, ma zasadniczy wpływ na jego działanie.
Często okazuje się, że brak znajomości strategii prowadzi do błędnych przypuszczeń czy wniosków z diagnostyki, niewłaściwego odczytywania błędów (błędnej ich interpretacji). Niejednokrotnie pojawienie się określonego błędu nie jest spowodowane usterką konkretnego elementu, a jest jedynie „przypuszczeniem” programu autodiagnostycznego sterownika danego systemu. Dlatego też bardzo istotnym jest ciągłe kształcenie i doskonalenie. Dzięki zdobytemu doświadczeniu mechanik szybko i skutecznie będzie w stanie zidentyfikować usterkę i wyklinować ją, nie narażając swojego klienta na zbyt długi czas oczekiwania. Przykład, który przytaczamy w bieżącym numerze, dotyczy jednego z najbardziej popularnych samochodów w naszym kraju – modelu Fiata Grande Punto z silnikiem 1.4 o zapłonie iskrowym. Po raz kolejny z pomocą przychodzą urządzenia firmy TEXA: Navigator NANO oraz Axone 4 Mini, jak również nowoczesne oprogramowanie platformy IDC4 Car Pocket.
Kilkakrotnie zanotowano, że w pojazdach Fiat Punto (199) z jednostką napędową 1.4 może wystąpić nieprawidłowość, która sygnalizowana jest przez zapalenie się kontroli silnika na zestawie wskaźników. W tym przypadku diagnostyka jednostki sterującej silnika przeprowadzona za pomocą urządzenia diagnostycznego TEXA wykrywa błąd „P0115 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej”. Okazuje się, że błąd może być usunięty, ale pojawia się ponownie trochę później, po kolejnym uruchomieniu lub próbie uruchomienia silnika. Oprócz obecności błędu anomalia, o której mowa, może spowodować, przede wszystkim przy zimnym silniku, trudność uruchomienia i nierównomierne obroty silnika. Awaria zostaje wykryta w momencie, kiedy silnik jest zimny, wartość temperatury cieczy chłodzącej jest bliska temperaturze otoczenia (na przykład 20°C), a temperatura powietrza – wyższa niż 50°C. Jednostka sterująca odczytuje sprzeczność temperatury powietrza i przypisuje to czujnikowi temperatury cieczy chłodzącej silnika, podczas gdy w rzeczywistości sytuacja jest odwrotna – błędna jest temperatura powietrza i będzie trzeba przystąpić do wymiany czujnika. Komponent ten obejmuje poza czujnikiem temperatury powietrza także czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym.
Przed przystąpieniem do wymiany jakichkolwiek komponentów konieczne jest sprawdzenie przede wszystkim, czy możliwe jest wykluczenie rzeczywistego problemu czujnika temperatury cieczy chłodzącej. By to uczynić, wystarczy sprawdzić parametr „temperatura cieczy chłodzącej” i porównać go z rzeczywistą temperaturą płynu chłodzącego. Jeśli jest ona nieprawidłowa, należy najpierw przystąpić do sprawdzenia okablowania z pomocą schematu elektrycznego, a następnie – ewentualnie wymiany czujnika temperatury cieczy chłodzącej. W wypadku przeciwnym trzeba zwrócić uwagę na czujnik temperatury powietrza w kolektorze dolotowym. Prawdopodobnie to on jest tu przyczyną problemu.
W celu potwierdzenia tego wystarczy, przy zimnym silniku, porównać na stronie parametrów następujące wartości:
- temperaturę cieczy chłodzącej,
- temperaturę powietrza.
Omawiany przykład z pozoru wydawałby się łatwy do zdiagnozowania: usterka, diagnostyka, wymiana elementu i mówiąc kolokwialnie – po krzyku. Jednakże wymiana elementu, który wskazywany był nam przez autodiagnostykę, nie rozwiązałaby problemu. Oczywiste jest to, że każdy z mechaników podszedłby we właściwy sposób do rzeczy – „coś nie tak z temperaturami”, ale prawdopodobnie dałby się zwieść wynikowi odczytu błędów. Ta właśnie usterka jest opisana w biuletynach technicznych w oprogramowaniu TEXA IDC4 Car Plus. Mając źródło tak szczegółowej informacji, mechanik nie tylko jest w stanie szybko wykonać naprawę, ale i zyskać satysfakcję klienta, czego wszystkim serdecznie życzymy.
TEXA Poland Sp. z o.o.
Komentarze (1)