Auto detailing

ponad rok temu  13.09.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Gruntowne czyszczenie i zabezpieczenie wnętrza samochodu

Preparatu chemicznego nie natryskujemy bezpośrednio na czyszczoną powierzchnię

To nie z karoserią, ale z wnętrzem pojazdu kierowca ma największy kontakt, dlatego każda minuta spędzona na jego czyszczeniu szczególnie przełoży się na zadowolenie klienta. Krzysztof Wyszyński, product manager Würth Polska, przedstawia garść porad dla osób chcących zgłębić tajniki auto detailingu.

Czyszczenie wnętrza samochodu wymaga odpowiednich narzędzi. Na pewno niezbędny jest odkurzacz. Pamiętajmy, aby urządzenie nadawało się do profesjonalnego użytku. Zwykły domowy odkurzacz ma za małą moc, niewystarczającą pojemność i wytrzymałość. Odkurzamy zawsze z góry na dół, żeby pył i kurz wzbudzone sprzątaniem nie osiadały na oczyszczonej powierzchni. Poza niezbędną chemią do mycia komory silnika przyda się myjka ciśnieniowa. Niezwykle istotne jest, aby dokładnie kontrolować siłę strumienia wody oraz unikać uszkodzenia delikatnych elementów silnika. Powinno się też pamiętać, że wszelkie uporczywe zabrudzenia należy usuwać mechanicznie za pomocą pędzelków, szczotek i odpowiednio dobranej chemii, a nie przez zwiększanie ciśnienia wody, która służy przede wszystkim do spłukania już wyczyszczonych elementów.
Wśród narzędzi wykorzystywanych do gruntowanego czyszczenia wnętrz samochodu znajdują się gąbki, ściereczki i pędzelki. Podczas wyboru zwracajmy uwagę na ich sztywność i miękkość. Zbyt twarde mogą zarysować czyszczoną powierzchnię i pozostawić ślady po szorowaniu, z kolei za miękkie nie sprawdzą się przy zabrudzeniach wymagających działania z większą siłą. Do czyszczenia pojazdów poleca się ściereczki z mikrofibry, których właściwości statyczne powodują przyciąganie kurzu.
Choć stosowane narzędzia i sposób czyszczenia są ważne, to sekret doświadczonych profesjonalistów tkwi w specyfikach, które wykorzystują. Warto zaopatrzyć salon auto detailingu w szeroką gamę środków chemicznych, bo ich właściwości znajdą zastosowanie przy różnych elementach pojazdu. Preparaty najwyższej jakości nie tylko umożliwiają skuteczne czyszczenie i konserwowanie powierzchni, ale również przyspieszają cały proces i jednocześnie nie uszkadzają czyszczonych powierzchni. Wśród kosmetyków samochodowych niezbędnych w wyposażeniu każdego salonu można wymienić m.in. środki do mycia tapicerki, tworzyw sztucznych, skóry i gumy oraz preparaty do ich konserwacji. Wybierając odpowiednią chemię, zwracajmy uwagę na zapach, który może pozostawić we wnętrzu pojazdu.

Tworzywa sztuczne i tradycyjna tapicerka tekstylna
W pierwszej kolejności należy przyjrzeć się rodzajom materiałów, z jakich wykonane jest wykończenie wnętrza, i ocenić ich stan. Od tego będzie zależeć, jakie środki i metody zostaną użyte, aby doprowadzić wnętrze do stanu lepszego niż fabryczny, o co właśnie w auto detailingu chodzi. W większości wypadków, gdy deska rozdzielcza nie wymaga poważnych prac, wystarczy dobrej jakości preparat do czyszczenia wnętrz samochodowych oraz odpowiedni środek do ich zabezpieczenia. Nawet gdy tworzywa w samochodzie są już mocno „zmęczone”, najlepszy możliwy efekt można osiągnąć, stosując aktywną piankę i następnie specjalistyczny preparat do zabezpieczania kokpitu. Gdy czyścimy twarde powierzchnie, ważne jest, aby wszystkie preparaty aplikować na ściereczkę, z której korzystamy. Nie można natryskiwać preparatów chemicznych bezpośrednio na czyszczoną powierzchnię. Dotarcie do trudno dostępnych miejsc oraz odpowiednie wyczyszczenie załamań i wytłoczeń wymaga najczęściej wykorzystania pędzli o odpowiednim włosiu i różnorodnych kształtach.
Deskę rozdzielczą i inne elementy wykonane z tworzywa sztucznego należy po użyciu pianki zakonserwować. Do tego celu najlepiej nadają się preparaty mające w składzie wosk karnauba i olej jojoba. Pozwalają one odświeżyć oryginalne kolory oraz przywracają blask częściom pojazdu. Dodatkowo zabezpieczają tworzywa sztuczne przed przyspieszonym starzeniem powodowanym przez promienie UV oraz skrajnie niskie czy wysokie temperatury, które panują w jego wnętrzu zimą lub latem. Preparat taki powinien też cechować się antystatycznością, dzięki temu kurz i brud nie będą szybko przywierały do zabezpieczonych powierzchni. Zaleca się, żeby nie miał właściwości nabłyszczających, bo odbijające się od deski rozdzielczej światło może przeszkadzać podczas jazdy. Poprawnie zastosowany nada elementom z tworzyw sztucznych elastyczność i tym samym zniweluje pojawiające się skrzypienie.
Od stanu tapicerki tekstylnej zależy, jaki rodzaj jej czyszczenia wybierzemy. Jeśli mamy do czynienia z pojazdem o większym przebiegu, dosyć intensywnie eksploatowanym, prawdopodobnie nie obejdzie się bez jej prania przy użyciu specjalistycznego urządzenia i zastosowania odplamiacza. Warto wyposażyć swój warsztat w odpowiednie dmuchawy, które znacznie przyspieszają proces schnięcia. To ważne, gdyż aby ocenić efekt oraz przystąpić do dalszych zabiegów, tapicerka musi być sucha. Do dobrze zachowanego wnętrza może wystarczyć zastosowanie np. aktywnej pianki, która poradzi sobie z mniej uporczywymi plamami na tapicerce tekstylnej. Jeśli tego typu specyfik nie wystarczy, należy użyć specjalnego odplamiacza. W takim przypadku ważne są dwie zasady. Po pierwsze – najpierw sprawdzamy zachowanie barwnika na siedzeniach, czyszcząc niewielką, mało widoczną część. Jeśli podłoże nie „puściło” koloru, a ściereczka nie zabarwiła się, to możemy przystąpić do usuwania plamy. W innym wypadku należy zmienić środek i ponownie wykonać test. Po drugie – używając odplamiacza, zawsze czyścimy po okręgu, od zewnątrz do wewnątrz plamy, aby nie rozprowadzić jej po całej powierzchni elementu. W salonach auto detailingu często jako dodatkową usługę proponuje się zabezpieczenie siedzeń preparatem typu nano, dzięki któremu elementy tapicerowane są chronione przez jakiś czas przed brudem czy plamami, nawet tymi powstałymi po rozlaniu kawy lub soku z czerwonych owoców.

Skóra lub alcantara
Choć skóra licowa lub tapicerka tekstylna typu alcantara nadają wnętrzu pojazdu niezwykłą aurę, to są to materiały wymagające szczególnego podejścia w czyszczeniu. W przypadku takich powierzchni przed użyciem jakiegokolwiek środka chemicznego powinno się – tak jak przy czyszczeniu tapicerki tekstylnej – wybrać niewidoczne miejsce i sprawdzić działanie specyfiku na daną powierzchnię, a przede wszystkim to, czy nie zmywa barwnika Jeśli test wypadnie pomyślnie, środek do czyszczenia skóry pryskamy na pędzel lub gąbkę, a następnie ostrożnie nakładamy specyfik na wybraną powierzchnię. Po krótkim oczekiwaniu zmiękczony brud będzie można usunąć. Należy robić to ostrożnie, tak by nie ubrudzić czystej powierzchni. W przypadku skóry licowej po czyszczeniu należy zabezpieczyć materiał przy użyciu specjalnego mleczka do konserwacji. Renomowani producenci mają w swoim asortymencie środki niezawierające rozpuszczalników. Dzięki nim powierzchnia będzie zabezpieczona, a jednocześnie zyska połysk. Efekt ten uzyskuje się przez nałożenie cienkiej warstwy preparatu, a następnie – po upływie czasu określonego przez producenta – wypolerowanie powierzchni za pomocą szmatki lub delikatnej szczotki.
W przypadku czyszczenia alcantary należy używać preparatów, które nie powodują mocnego namaczania czyszczonej powierzchni. Powinno się stosować środki odpowiednie do tego typu tapicerki.

Uszczelki, kauczuki i gumy
Największym nieprzyjacielem gumowych elementów jest nasz klimat. Wieloletnia ekspozycja na zimowe mrozy naprzemiennie z letnimi upałami może odbić się niekorzystnie na ich właściwościach. Fragmenty samochodu wykonane z tego materiału powinny zostać w pierwszej kolejności umyte. Szczególnie problematyczne mogą być gumowe dywaniki samochodowe, które zbierają brud z butów. Skuteczne czyszczenie polega na wyjęciu ich z pojazdu, a następnie odkurzeniu i wyszorowaniu szczotką z odpowiednim preparatem. Uszczelki i niezdejmowalne kauczukowe elementy należy umyć i wytrzeć dokładnie szmatką, a w razie konieczności wyszorować za pomocą niewielkiej miękkiej szczotki, której włosie nie uszkodzi materiału. Uszczelki to miejsca, gdzie często gromadzi się wilgoć i piach, dlatego powinniśmy zwrócić na nie szczególną uwagę.
Zabezpieczanie tego typu elementów polega na zastosowaniu środka do konserwacji gumy w sprayu lub w sztyfcie. Taki specyfik zapobiega przymarzaniu gumowych uszczelek znajdujących się m.in. w drzwiach lub pokrywie silnika oraz przeciwdziała blokowaniu się ich z powodu ciepła lub mrozu. Dzięki swoim właściwościom odświeża kolory, pozwala elementom zachować niezbędną elastyczność i zabezpiecza przed starzeniem. Profesjonalny środek nie powinien reagować z częściami lakierowanymi i chromowanymi, pozwoli to pokryć nim gumowe elementy zderzaków lub nawet opony samochodowe na czas składowania.

Komora silnika
Czyszczenie silnika to nie tylko kwestia estetyki. Przede wszystkim pomaga odpowiednio zadbać o samochód. Ten proces różni się nieco w zależności od tego, czy pojazd jest napędzany benzyną, wyposażono go w silnik Diesla, hybrydę czy silnik elektryczny. Tych dwóch ostatnich w ogóle nie powinno się myć. Z kolei te benzynowe są odporniejsze na wilgoć, a diesle powinny być czyszczone ze szczególną ostrożnością. Należy zabezpieczyć przed wodą wszystkie elementy na nią narażone. Mowa tu chociażby o elementach układu elektrycznego, takich jak przewody, alternator i akumulator, oraz układu zapłonowego. Zanim przystąpimy do czyszczenia, silnik powinien być zimny. Chodzi o nasze bezpieczeństwo, komfort pracy i to, że gorące elementy mogą pęknąć przy nagłym kontakcie ze znacznie chłodniejszą wodą. Dodatkowym mankamentem pracy na rozgrzanym silniku jest ryzyko, że po szybkim odparowaniu wody pozostanie na nim ciężka do usunięcia warstwa kamienia, który w dużych ilościach znajduje się w twardej wodzie.
Profesjonalista przed rozpoczęciem mycia silnika dokonuje oceny wzrokowej jego stanu. Usuwa elementy, które nie powinny się tam znaleźć, oraz próbuje zidentyfikować zabrudzenia. Najczęściej są to tłuste plamy z płynów eksploatacyjnych. W związku z tym fachowcy zwykle używają specjalnego środka do czyszczenia silnika. Tego typu specyfik powinien świetnie sobie poradzić z plamami oleju, smaru czy smoły. Spryskuje się nim czyszczone elementy i pozostawia na czas wskazany przez producenta. Następnie brud jest spłukiwany za pomocą wody.
Ostatnią czynnością związaną z przywracaniem silnikowi pierwotnego blasku jest jego zakonserwowanie lakierem lub innym środkiem do tego przeznaczonym. Ten etap jest istotny z wielu powodów. Przede wszystkim lakier zabezpieczający chroni spryskaną powierzchnię przed wilgocią, korozją i przywieraniem brudu. Styki czy inne elementy elektryki warto zabezpieczyć preparatem typu kontakt spray, który osłoni je przed rdzewieniem i ochroni instalację przed powstawaniem prądów upływowych. Trzeba tylko pamiętać, aby tego typu specyfiku nie stosować tam, gdzie znajduje się instalacja o wysokim napięciu. Warto też oczyścić i zabezpieczyć specjalnym smarem klemy akumulatora, żeby w przyszłości, a szczególnie zimą, zapobiec problemom z zapłonem. Nie zapominajmy, że tak jak przy czyszczeniu, zabezpieczany silnik również powinien być wystudzony, a lakier stosuje się na czystą i suchą powierzchnię.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Użycie profesjonalnych narzędzi ułatwia i przyspiesza pracę
Środki i narzędzia używane w auto detailingu zależą od powierzchni i rodzajów zabrudzeń
W wielu przypadkach profesjonaliści sięgają po specjalistyczne urządzenia pneumatyczne

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony