Zbliża się końcówka roku, a to najlepszy czas na podsumowania, które w przypadku branży motoryzacyjnej zapowiadają się bardzo optymistycznie. Z najświeższych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w listopadzie ogólny klimat koniunktury w motoryzacji kształtuje się na poziomie +8,8, podczas gdy w całej branży przemysłowej wskaźnik ten wynosi -1,8. Co więcej, dobre nastroje w motoryzacji utrzymują się praktycznie od początku roku i nic nie wskazuje na to, żeby w grudniu sytuacja miała się zmienić.
Wysoki optymizm przedsiębiorców z automotive to pochodna kilku czynników. Po pierwsze, najważniejsze wskaźniki rosną. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w pierwszych trzech kwartałach tego roku produkcja sprzedana wyniosła 106,9 mld zł, czyli o 15,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W tym samym okresie wzrósł również eksport oraz produkcja i sprzedaż samochodów. Po drugie, w tym roku otworzył się worek z zagranicznymi inwestycjami w Polsce.
Volkswagen otworzył fabrykę aut, Mercedes będzie produkował silniki na Dolnym Śląsku, a na rozbudowę swoich zakładów zdecydowała się jeszcze Toyota i GM. Duża aktywność inwestycyjna to dla naszego kraju potwierdzenie atrakcyjności, szansa na zwiększenie eksportu i zatrudnienia, a co szczególnie istotne dla nas – dodatkowe zlecenia dla poddostawców.
W CRS Polska, gdzie kontrolujemy części motoryzacyjne, m.in. otwarcie fabryki Volkswagena miało dużo znaczenie, ponieważ koncern zdecydował się na współpracę z nami. Również dzięki temu, 2016 rok możemy zaliczyć do udanych. Tylko w pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku, wypracowaliśmy o 15 proc. roboczogodzin (godzin pracy przepracowanych przez kontrolerów czuwających nad jakością części samochodowych naszych klientów) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W przyszłym roku liczymy, że ta dynamika się utrzyma. Jedyny problem jaki dostrzegamy w branży motoryzacyjnej, który dotyczy nie tylko nas, ale całego sektora, to dostępność pracowników. Wykwalifikowana kadra stanowi zachętę dla zagranicznych inwestorów, jednak z zatrudnieniem jest coraz trudniej. Kluczowe w 2017 roku będzie znalezienie rozwiązania tego problemu. Być może będą to odpowiednie programy zachęcające do podejmowania pracy w motoryzacji. Pomoc może też przyjść zza wschodniej granicy w postaci pracowników m.in. z Ukrainy.
Marzena Jurkiewicz, Prezes Zarządu CRS Polska
Komentarze (0)