Alternatory i rozruszniki to bardzo ważne elementy w każdym samochodzie ciężarowym. Sprawny alternator pozwala na ciągłe ładowanie baterii w akumulatorze, co jest szczególnie potrzebne podczas rozruchu i umożliwia działanie urządzeń elektrycznych nawet przy wyłączonym silniku. Natomiast działanie rozrusznika polega na przejmowaniu prądu od akumulatora i rozpędzaniu właściwej jednostki napędowej. Jeśli działa on nieprawidłowo, to rozpoczęcie jazdy samochodem będzie bardzo utrudnione albo nawet niemożliwe.
W przypadku samochodów ciężarowych, które przewożą różnego rodzaju towary nawet na bardzo dalekie odległości, bardzo istotna stają się niezawodność i prawidłowe działanie nawet w najtrudniejszych warunkach. Unieruchomiony i wymagający naprawy pojazd generuje koszty i uniemożliwia realizowanie zamówień klientów. Dlatego tak ważna jest wysoka jakość części zamiennych, zwłaszcza elementów, które umożliwiają uruchomienie ciężarówki w każdych warunkach, czyli alternatora i rozrusznika.
Jako odpowiedź na to zapotrzebowanie na polskim rynku pojawiły się produkty marki Power Truck, które łączą wysoką jakość z przyjaznymi cenami. Alternatory i rozruszniki Power Truck wyróżnia solidna konstrukcja i niezawodne działanie. Podzespoły te zostały wykonane z wysokiej jakości materiałów i jeszcze na etapie produkcyjnym poddane dokładnej kontroli, która potwierdza ich wytrzymałość i poprawność działania.
Oferta Power Truck jest bardzo szeroka, obejmuje alternatory oraz rozruszniki do bardzo wielu marek i typów samochodów ciężarowych, m.in.: MAN, Mercedes-Benz, Scania, Iveco, Volvo i wielu innych. Ważna jest również szeroka dostępność części oferowanych przez Power Truck w całym kraju, co umożliwia szybki zakup i wymianę nawet w razie nagłej awarii. Dodatkowo po zamontowaniu tych podzespołów obowiązuje dwuletnia gwarancja, która upraszcza i ułatwia działania kierowcy w przypadku pojawienia się kolejnych problemów.
Szybkie dostawy, rozległa sieć dystrybucyjna, przystępne ceny i bardzo wysoka jakość oferowanych przez Power Truck części zamiennych powodują, że są one warte zakupu. Pozwalają na wydajne działanie silnika i bezawaryjną jazdę przez długi czas.
Najczęstsze przyczyny awarii układu ładowania
Zerwanie paska
Bardzo często powodem zapalenia ostrzegawczej kontrolki okazuje się po prostu przerwany pasek, którym alternator połączony jest z wałem korbowym. Jeśli do tego dojdzie, należy przede wszystkim ustalić przyczynę awarii. Jeżeli problem leży w samym pasku, który był za stary lub np. został uszkodzony podczas nieprawidłowego montażu, to zazwyczaj, aby usunąć usterkę, wystarczy wymiana na nowy. Zerwanie paska mogło spowodować także zablokowanie któregoś z elementów układu lub uszkodzenie mechaniczne, np. jednej z rolek, która ostrą krawędzią przecięła pasek. Wtedy sprawa komplikuje się, ponieważ należy ustalić przyczynę zerwania i ją usunąć.
Spalony regulator i uszkodzenie płyty diodowej
Regulator napięcia w alternatorze służy do utrzymywania napięcia na stałym poziomie niezależnie od zmian obrotów silnika. Usterki tego elementu powodowane są najczęściej błędami montażowymi – często przy montażu fabrycznym. Chodzi o niepoprawne podłączenie przewodów akumulatora. Nagłe zwarcie może doprowadzić do zniszczenia regulatora i spalenia diod prostownika, odpowiedzialnego za doładowywanie akumulatora.
Spalony regulator
Jeśli uszkodzeniu ulega wyłącznie regulator, natomiast płyta diodowa pozostaje nienaruszona, prawdopodobną przyczyną usterki jest zalanie. Do regulatora mogła dostać się woda lub olej czy inny płyn eksploatacyjny wyciekający z przewodów. W tym przypadku istotne jest ustalenie źródła wycieku, by zapobiec podobnej awarii w przyszłości.
Spalony stojan
Uzwojony stojan to element alternatora, w którym wytwarzany jest prąd. Powodem jego spalenia jest zbyt duże obciążenie, które prowadzi do przegrzania. Nadmierne obciążenie może być wypadkową wielu przyczyn: intensywnego korzystania z osprzętu pojazdu (np. nawiewu), złego stanu akumulatora, wymagającego ciągłego doładowywania przez alternator, czy eksploatacyjnego zużycia elementów. Następstwem przegrzania stojanu jest zniszczenie izolacji i zwarcie do masy.
Uszkodzony wirnik
Prąd w stojanie wytwarzany jest dzięki pracy wirnika tworzącego pole magnetyczne. Wirnik natomiast zasilany jest energią mechaniczną z wału korbowego. Jego usterka najczęściej bywa związana z eksploatacyjnym zużyciem komutatora, elementu odpowiedzialnego za przepływ prądu. Powodem usterki mogą być też błędy montażowe, np. zbyt słabe luty pomiędzy wirnikiem a komutatorem.
Zużyte łożyska lub koło pasowe
Alternator może ulec awarii także z powodu czysto eksploatacyjnego zużycia jego części. Przedwczesne zużycie łożysk jest najczęściej spowodowane słabą jakością materiałów użytych do ich wykonania. Wpływ mogą mieć także wszelkie zanieczyszczenia zewnętrzne w postaci płynów lub cząstek stałych. Koło pasowe alternatora z czasem wyciera się. Szczególnie negatywnym symptomem jest jego nierównomierne wytarcie spowodowane np. przez nieosiowo prowadzony pasek wielorowkowy (mocno zużyty lub źle zamontowany). Powodem zniszczenia koła może być ponadto niesprawny układ napinający pasek w pojeździe i nieprawidłowo zamontowane podzespoły współpracujące.
Komentarze (0)