– nowoczesność podążająca za postępem w konstrukcji systemów Diesla
Ewolucja silników wysokoprężnych wymusiła rozwój konstrukcji urządzeń do testowania ich komponentów, co jest konieczne po procesie naprawy, gdyż sprawdza poprawność przeprowadzonego montażu przy symulowanych warunkach pracy komponentu oraz umożliwia przeprowadzenie wymaganej regulacji końcowej. Jedną z firm kojarzoną z diagnostyką podzespołów silników Diesla jest angielska firma Hartridge, która od wielu lat jest znaczącym i uznanym producentem tego typu warsztatowych urządzeń probierczych.
Stół probierczy AVM2-PC (rys. 1) jest wynikiem rosnących wymagań w zakresie diagnostyki i rozwoju konstrukcji układów wtryskowych Diesla. Duża uniwersalność tej konstrukcji sprawia, że możliwe jest testowanie pomp rzędowych i rozdzielaczowych systemów tradycyjnych, jak również zasobnikowych (Common Rail) wszystkich producentów. Komputerowe sterowanie umożliwia szybki proces testowania i wysoką dokładność pomiarów, a ergonomiczna konstrukcja stołu i intuicyjny “interface” czyni obsługę mało uciążliwą. Zastosowany graficzny system wizualizacji danych (rys. 2) umożliwia wyświetlanie wyników w różnych jednostkach w zależności od postaci zawartej w karcie danych regulacyjnych, a rozbudowany panel sterowniczy umożliwia dodatkowo zasymulowanie różnego typu usterek, jak nierównomierne obroty czy obniżone napięcie zasilania. Zastosowany system napędu o mocy 15 kW umożliwia testowanie wielosekcyjnych pomp systemów tradycyjnych, jak również typu Common Rail.
Rys. 1. Stół AVM2-PC.
Rys. 2. Wygląd okna głównego programu Magmah zastosowanego w stole AVM2-PC.
Dość istotną zaletą jest fakt, że posiadanie stołu AVM2-PC jest warunkiem koniecznym uzyskania autoryzacji naprawy pomp firm Stanadyne, Siemens VDO, Delphi lub DENSO, co świadczy o uznaniu tych producentów dla nowoczesnej konstrukcji i jego dużych możliwości, na co składa się opcjonalne wyposażenie w moduły do sprawdzania pompowtryskiwaczy czy wtryskiwaczy Common Rail wszystkich producentów. To powoduje, że AVM2-PC może docelowo zastąpić pracę wielu urządzeń testujących w warsztacie. Wszystkie te zalety sprawiają, że stół ten jest urządzeniem przeznaczonym dla warsztatów, które naprawiają pompy wtryskowe zarówno systemów tradycyjnych, jak i zaczynają się również specjalizować w systemach Common Rail. W grupie urządzeń probierczych do sprawdzania podzespołów tylko układu Common Rail, firma Hartridge oferuje dwa stoły: CRi-PC – do wtryskiwaczy i CPp-PC – do pomp. Najnowsze generacje wtryskiwaczy układów Common Rail, z uwagi na dokładną budowę i szeroki zakres parametrów pracy, wymagają urządzeń testujących o dużej dokładności pomiaru, pozwalających ocenić wiele parametrów w kilku symulowanych warunkach pracy silnika. Wymagania te podczas testowania jest w stanie spełnić CRi-PC (rys. 3), pomyślany jako stół do diagnostyki wtryskiwaczy Common Rail, na którym możliwe jest diagnozowanie elektromagnetycznych wtryskiwaczy firm: Delphi, Denso i Bosch oraz piezoelektrycznych firmy Siemens.
Rys. 3. Stół CRi-PC.
Podczas kilkuetapowego testu (rys. 4) w trybie manualnym lub półautomatycznym następuje pomiar:
- dawki paliwa;
- przelewu powrotnego;
- czasu reakcji wtryskiwacza;
- rezystancji;
- temperatury paliwa na przelewie powrotnym.
Rys. 4. Wygląd okna głównego programu Magmah zastosowany w stole CRi-PC.
Zastosowany program sterujący Magmah umożliwia tworzenie własnych testplanów, za pomocą których istnieje możliwość zdefiniowania wartości parametrów, takich jak: szerokość impulsu, ciśnienie wtryskiwania oraz częstotliwość impulsów, przez co umożliwia dostosowanie procedury testowania do potrzeb, a rozbudowany system diagnostyczny jest w stanie zasygnalizować użytkownikowi wszelkie nieprawidłowości pracy maszyny. Dodatkowy program IRIS, dostarczany przez firmę DELPHI w ramach przyznawanej autoryzacji, umożliwia generowanie kodów C2I na wtryskiwaczach podczas przeprowadzanego testu korekcyjnego po naprawie, jak również dokładną diagnostykę stanu wtryskiwacza w oparciu o uzyskane wyniki i posiadany kod C2I. Stół CRi-PC jest obecnej jedynym urządzeniem na świecie będącym w stanie w sposób prawidłowy wygenerować kod C2I na wtryskiwaczach Common Rail firmy DELPHI, które wymagają zakodowania rzeczywistych charakterystyk dawkowania w pamięci sterownika w celu zapewnienia prawidłowej pracy silnika.
Dla warsztatów naprawy pomp systemów tradycyjnych oraz specjalizujących się dotychczas tylko w naprawach wtryskiwaczy systemów Common Rail, ciekawą propozycją może być stół CRp-PC (rys. 5), będący najnowszej generacji urządzeniem sterowanym komputerowo i posiadającym możliwość sprawdzania różnych pomp (rys. 6) do ciśnienia 2500 barów, na podstawie testplanów dostarczonych przez producenta lub indywidualnie zdefiniowanych przez osobę obsługującą.
Rys. 5. Stół CRp-PC.
Elektroniczne systemy pomiaru dawkowania i przepływu gwarantują dużą dokładność oraz krótki czas trwania pomiaru, co wpływa na wysoką wydajność stołu w przypadku konieczności sprawdzenia dużej liczby pomp, do czego przyczynia się również napęd stołu silnikiem o mocy 22 kW.
Cechą nadrzędną nowoczesnych produktów firmy Hartridge jest wysoki poziom bezpieczeństwa podczas pracy urządzeń, szczególnie wtedy, gdy poddawane są testowaniu podzespoły systemów Common Rail. W przypadku urządzeń CRi-PC, AVM2-PC i CRp-PC realizowane jest to poprzez zastosowanie kabin ochronnych, których otwarcie uruchamia układ zatrzymujący test, co obniża ciśnienie robocze do poziomu bezpiecznego.
Wszystkie urządzenia firmy Hartridge posiadają 12-miesięczny okres gwarancji, a firma JR Motor Services GB, będąca jedynym autoryzowanym przedstawicielem producenta w Polsce, zapewnia serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz pełną ofertę części zamiennych, a także szkolenia w momencie procesu uruchamiania sprzętu u klienta.
Teraz sposoby finansowania zakupu dostosowane są do możliwości potencjalnego klienta, co sprawia, że wiele urządzeń jest kupowanych ze wsparciem funduszy unijnych lub w leasingu. Dodatkowym czynnikiem sprzyjającym podjęciu decyzji o zakupie jest możliwość uzyskania dodatkowego rabatu recyklingowego przy oddaniu starego stołu. Wszystkie te przesłanki sprawiają, że zakup urządzeń Hartridge jest opłacalną inwestycją w przyszłość warsztatu naprawy aparatury wtryskowej.
mgr inż. Dariusz Tomaszewski
JR Motor Services GB
Komentarze (0)