Hella KGaA Hueck & Co., wiodący dostawca fabryczny oświetlenia i elektroniki dla przemysłu motoryzacyjnego, a na rynku wtórnym producent części zamiennych, wyposażenia warsztatowego i akcesoriów samochodowych, przedstawiła wstępne wyniki finansowe w rok od pierwszych objawów kryzysu światowego. Podobny raport przygotowała spółka Hella Polska, rodzimy oddział firmy “matki”, odpowiedzialny także za rynek Litwy.
Receptą na rozwój ma być ujednolicenie struktur zarządzania, rozwijanie szkoleń i większa aktywność na rynkach niezwiązanych z motoryzacją. W związku z globalnym kryzysem na rynku motoryzacyjnym, sprzedaż Grupy Helli spadła o 17 proc. do 3,3 mld euro w roku fiskalnym 2008-2009. Mimo trudności na rynku oraz wyraźnego spadku sprzedaży, udało się uzyskać pozytywny wynik operacyjny w wysokości 49 mln euro, choć ten jest gorszy od uzyskanego w poprzednim roku aż o 102 mln euro. Już w listopadzie 2008 r. centrala firmy podjęła kroki zmierzające do cięcia kosztów. W Niemczech, zamiast redukcji zatrudnienia wprowadzono np. krótszy tydzień pracy, rezygnując całkowicie z pracy w piątki. We wszystkich zaś oddziałach zagranicznych wprowadzono nowy model zarządzania
- Naszą receptą na sukces w tych trudnych warunkach nie są zwolnienia – zapowiadał podczas konferencji siostrzanej firmy niemieckiego koncernu Zenon Rudak, główny specjalista ds. szkoleń Hella Polska Sp. z o.o. - Odwrotnie – mamy plan przyjęcia nowych ludzi w skład naszego zespołu. Będziemy za to dążyć do ujednolicenia struktur, bo to oznacza redukcję kosztów związanych choćby z działaniami marketingowymi. Od 2010 roku logo Hella będzie lepiej rozpoznawalne przez klienta, a nasze działania marketingowe efektywniejsze.
Od lewej: Paweł Blacha, Sales Director; Maciej Trociński, Managing Director; Michał Koszałka, Sales & Project Director.
Od 1 grudnia 2009 r., zgodnie z globalną strategią koncernu, Hella Polska przejęła od firmy Mar-Art Behr Service Sp. z o.o. sprzedaż grupy asortymentowej z zakresu klimatyzacji i chłodzenia (tzw. systemy termiczne). Nowa nazwa spółki to Behr Hella Service. Z nowym rokiem zacznie działać też zewnętrzny operator logistyczny do obsługi magazynowej i dystrybucji produktów Behr Hella Service; wszystko z myślą o redukcji kosztów i zwiększeniu wydajności. Od lipca 2009 r. Hella Polska Sp. z o.o. odpowiada również za sprzedaż urządzeń diagnostycznych Hella Gutmann Solutions (wcześniej Gutmann Messtechnik GmbH) na terenie Polski. Za już podjęte działania dział marketingu Hella Polska otrzymał wyróżnienie.
Zenon Rudak, Technical Service Trainer, Hella Service Partner Manager.
- Zajęliśmy drugie miejsce spośród wszystkich światowych spółek sprzedażowych Helli za działania marketingowe w roku obrotowym 2008 i 2009 r. – zapowiedział Z. Rudak. - Jakkolwiek nadal jesteśmy przede wszystkim firmą motoryzacyjną, to od nowego roku będziemy rozwijać działania na polu dostaw i kompleksowego wykonawstwa systemów oświetlenia ulicznego. Angażujemy się też w opracowania projektowe najnowocześniejszych systemów oświetleniowych z myślą o portach lotniczych czy na potrzeby wojska, bo też jako nieliczna firma nie tniemy kosztów związanych z badaniami i rozwojem produktów. Nakłady na innowacyjność uważamy za najlepszą lokatę kapitału w sytuacji kryzysu w branży motoryzacyjnej.
Hella Polska Sp. z o.o. w roku 2010 zamierza kontynuować prace nad zorganizowaniem Centrum Technicznego, które pozwoli na stworzenie lepszych warunków do prowadzenia szkoleń, pomocy technicznej, rozpatrywania reklamacji i przygotowywania materiałów technicznych dla klientów. W tym samym kierunku zmierzają prace nad stworzeniem systemu szkoleń on-line dla warsztatowców. Dzięki podjętym już staraniom udało się w znacznym stopniu ograniczyć wydatki na druk materiałów szkoleniowych w tradycyjnej formie (np. o połowę ograniczono nakład papierowych materiałów firmowych).
- Nadal z powodzeniem prowadzimy i rozwijamy sprzedaż produktów w czterech głównych grupach: oświetlenie, elektronika i elektrotechnika oraz systemy termiczne – wyjaśniał Z. Rudak. - Jest to zgodne ze strategią firmy Hella na rynku wtórnym; strategią “4+2”. I tak: “2” oznacza wspomaganie sprzedaży i serwis techniczny, a “4” – wspomniane wcześniej, podstawowe grupy produktowe.
Firma stale wprowadza na rynek nowe artykuły. Gamę produktów oświetleniowych poszerzono niedawno o diodowy system dziesięciu źródeł światła do jazdy dziennej. Te łatwiej można komponować i mocować według indywidualnych potrzeb użytkownika pojazdu. Dzięki miniaturyzacji udało się też niedawno stworzyć zestaw ksenonów, w których cała elektronika mieści się w obudowie reflektora. Do końca lutego ma pojawić się też zupełnie nowe urządzenie do kontroli układu klimatyzacji.
- Odpowiadać będzie potrzebom wyposażenia warsztatów w urządzenia pracujące na sprężony azot, bo też rozszerzenie zakresu wyposażenia warsztatowego o stacje serwisowe do obsługi klimatyzacji Hella ACTT 200 i narzędzia do klimatyzacji to jeden z ważniejszych celów na rok 2010 – wyjaśnia Z. Rudak.
Od 2010 roku jeszcze lepiej powinien rozwijać się dział wyposażenia warsztatowego. Już teraz firma oferuje cztery rodzaje urządzeń diagnostycznych. Mają pojawić się też nowe urządzenia do kontroli ustawienia świateł i ładowania akumulatora. Z myślą o rynku producentów (SOE) ma rozwijać się zaś produkcja oświetlenia, systemów okablowania i oświetlenia Easy Conn.
- Te produkty już dziś trafiają do producentów autobusów, naczep i przyczep m.in. firm: Autosan, Scania, Solaria czy Volvo – informował Maciej Trociński, prezes spółki Hella Polska. - W tej chwili finalizujemy też dostawy oświetlenia na potrzeby wojskowego Rosomaka. W równej mierze rozwijamy sieć sprzedaży i handlu. W 2010 r. przewidujemy gruntowną weryfikację partnerów sieci warsztatowej Hella Service Partner. W związku z poszerzeniem asortymentu o produkty z zakresu Hella Gutmann Solutions i Behr Hella Service, będziemy w stanie zaoferować warsztatom jeszcze bardziej atrakcyjny asortyment i wspomaganie sprzedaży. Mimo panującego kryzysu i redukcji kosztów, staramy się nie ograniczać naszych działań rynkowych i promocyjnych. Nadal będziemy angażować się w działalność sponsoringową, współfinansując m.in. Puchar Polski OFF ROAD PL czy team Macieja Oleksowicza, startujący w Rajdowych Mistrzostwa Polski.
Potencjał grupy kapitałowej Hella jest ogromny. W minionym roku doszło np. do zawiązania partnerskiego układu z zespołem wyścigowym Aston Martin Racing. Umowa dotyczy wyposażenia bolidów, biorących udział w 24-godzinnych zmaganiach na torach wyścigowych, w specjalistyczne zespoły świateł. Seryjnie reflektory LED montowane są już dziś do Audi A8. Zupełnie nowym produktem jest z kolei wyjątkowo poręczny i prosty w obsłudze (tylko 9 przycisków!) tester diagnostyczny mega macs 42 – młodszy brat lepiej znanych serii: 50, 55 i Mo macs 50. W dziedzinie elektrotechniki stale udoskonala się gamę bezpieczników automatycznych i wysokoprądowych, a także rozruszników i alternatorów do pojazdów użytkowych.
Koncern dysponuje jedną z największych na świecie organizacji handlu wtórnego częściami samochodowymi i akcesoriami, posiadając własne spółki handlowe i partnerów w 97 krajach i 70 zakładów produkcyjnych. Hella należy też do 50 najważniejszych dostawców części zamiennych na świecie. Polski oddział uhonorowano niedawno statuetką i dyplomem w kategorii “zaufanie do marki – producent zagraniczny segment ciężarowy” przyznanymi przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Zamiennych.
Komentarze (0)